apua imetyksen jaksamiseen uhmaikäisen esikoisen kanssa
olen yh-äiti ja vaavi kohta 4kk täysimetyksellä, esikoinen 3v9kk potee pahaa mustasukkaisuutta vieläkin ja varmasti myös jonkinlaista uhmaikää.
en tahdo jaksaa molempien kanssa ja haluaisin lopettaa imetyksen jos se vaikka helpottaisi arkea kun ei tarvisi kokoajan olla tissuttelemassa
.kohta olis kiinteidenkin maistelu edessä joten miten olisi viisasta tehdä?
totutanko ensin korvikkeisiin ja sitten vasta soseita, ja miten saisin juomaan pullosta?
hetikö vain korviketta vai pitääkö lypsää ja sekoittaa maidot keskenään?
entä jos iskee syyllisyys imetyksen lopettamisesta?
auttakaa jaksamaan, neuvoja kaivataan
kiitos
Kommentit (2)
Meidän lapsilla ikäeroa 2 vuotta, ja esikoisen mustasukkaisuus nyt puolivuotiasta pikkusisarusta kohtaan korostui alkuun erityisesti imetystilanteissa. Tiedän, raskasta!
Kannustaisin kuitenkin jatkamaan vielä hetken, jos vain suinki jaksat ja haluat. Meillä näiden molempien lasten kohdalla imetys helpotti huomattavasti siinä neljän kuukauden paikkeilla: imutus tehostui niin, että imetyshetket olivat huomattavasti nopeampia ja syöttövälit pitenivät. Kiinteät aloitin molemmilla vasta puolivuotiaana, joten siihen asia ei liittynyt.
Miksi haluaisit lopettaa imetyksen kokonaan, vaikka kiinteät alottaisitkin jo piakkoin - itse kuvittelen, että on paljon helpompaa (ja ajattele mikä rahallinen säästö..) antaa rintaa kuin lämmitellä tuttipulloja etenkin jos on kodin ulkopuolella...tosin en ole tätä tuttipullojuttua itse kokenut.
Onnistuisiko mitenkään, että imetyshetkien aikana samalla vaikka lukisit esikoiselle? Meillä tämä toimi, mutta esikoinen onkin melko rauhallinen tapaus, ja on aina tykännyt kirjoista.
Jaksamista sinulle, miten päätätkin!
vaikeaa alussa. Vauva nyt 6,5kk ja esikoinen 3v4kk. Aiemmin kun vauva kovasti itki, esikoinen jo alkoi kirkua suoraa huutoa koska osasi jo odottaa imetyksen olevan vuorossa... Oli todella usein hermot kireällä asian kanssa. Täysimetin kuitenkin tästä huolimatta vauvaa 5,5 kk ja pikkuhiljaa ollaan aloiteltu hedelmä- ja vihannessoseiden maistelu. Tämä oli todella käännekohta esikoiselle - se kun huomasi, että eihän se vauva ikuisesti olekaan kiinni äidin rinnassa, ja alkaa syödä oikeita ruokia kuin muutkin.. Eli nyt kun opetellaan jo lihasoseita, niin esikoinen ei oikeastaan edes huomaa imetystä. Imetys itsessäänkin sujuu jo ihan tosi paljon helpommin kuin vaikka 2 kuukautta sitten. Olen siis jatkamassa imetystä tuonne 1 vuoden ikään asti, samoin kuin esikoisenkin kanssa aikanaan.
Kannustaisin siis sinuakin jatkamaan ainakin soseiden alkuun asti, saattaahan teilläkin tapahtua tämä " ihme" esikoisen käytöksessä..