Munkkien paistoon vinkkejä
Oon tehnyt munkkeja viimeksi melkein 20 vuotta sitten. Mitä pitää muistaa ja kauan yksi satsi vaatii aikaa öljyssä?
Kommentit (14)
Hyvä taikina, kuuma öljy (mutta ei liekehtivän kuuma!), kansi lähellä mahdollisen liekin tukahduttamiseksi. Paistoaikaa on mahdoton sanoa, koska se riippuu munkin koosta ja öljyn määrästä. Yhtaikaa ei voi paistaa kovin montaa yksilöä, koska silloin öljy jäähtyy liikaa.
Ite olen luopunut öljyssä kypsennyksestä - vaikka se onkin ainoa oikea tapa - ja paistan donitsit pellillä. Voitelen voisulalla heti uunista ottamisen jälkeen, ja pyörittelen heti kaneli-sokeriseoksessa. Saavat kelvata, ja hyvin ovatkin kelvanneet!
Kunnon suojalasit, reunoista myös suojaa. Käsiin suojat ja iholle. Sammutusvälineet ja pitkät ottimet, siivilää. Ohjekirja.
Yli kolme tuntia meni, olipas työläs homma, mutta kyllä kannatti. ap.
Vierailija kirjoitti:
Yli kolme tuntia meni, olipas työläs homma, mutta kyllä kannatti. ap.
🍩 Nami nami
Innostuin tosta friteeraamisesta niin, että tällä ohjeella tänään.
https://www.jotainmaukasta.fi/2015/02/23/trendikasta-frittikanaa-jyvabr…
Lisukkeeksi dippikastiketta ja friteerattuja sipulirenkaita.
ap.
Nyt on tehty ja nautittu. Tiskit jo koneessa. Ysiltä aamulla aloitin marinoimaan kananpaloja. Aikaa meni mutt oli vaivan arvoisia. Suosittelen. ap.
Älä käytä muovista kauhaa. Siihen tulee kuplia. Ainakin minulla.
Munkit voi tehdä uunissakin. Laita hakuun uunimunkit. Vähemmän krääsää.
Minä paistan vasta ensi lauantaina, kun on vappu.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mulla on ruostumatonta terästä oleva reikäkauha. Aion ostaa myös teräspihdit jos tästä innostun.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin muovi sulaa lähes 200asteen kuumuudessa.
Ja jos öljy syttyy palamaan, ainoa oikea keino on tukahduttaa se metallisella kannella. Ei ikinä vedellä!!! Näin on moni uusavuton tehnyt ja saanut vakavat palovammat naamalleen ja vartalolleen, sillä kuuma öljy+vesi tietää rajua räjähdystä.
Ostetaan pakastepullia, sulatetaan ne, tehdään reikä keskelle ja paistetaan frittikeittimessä. Ei voi epäonnistua.
Taikinan tein tällä ohjeella.
https://www.valio.fi/reseptit/munkit/