Osallistutko ympäristösi viihtyvyyden lisäämiseen keräämällä roskia?
Kommentit (31)
Kyllä nappaan roskia maasta aina välillä. Ennen kaikkea en itse roskaa ja kerään koirienkin jätökset. Mutta samalla keräilen myös muiden roskia ja välillä myös muiden koirien jätöksiä.
Kerään lasinsirut ja kaiken terävän koirankakkapusseihin. Joskus on jäänyt valitettavasti kakat keräämättä kun pussit on täyttynyt muusta roskasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä minkä takia kukaan haaskaisi aikaansa tuntemattomien idioottien jälkien siivoamiseen, ellei saa siitä palkkaa.
Ehkä kyseessä on vaan joku sairaalloinen halu miellyttää?
Minulle luonto ja sen hyvinvointi on tärkeämpää. Naivia ajatella että roskaajat itse muuttaisivat käytöstään, idiootti on idiootti. Kunnilla ei myöskään ole resurssia käydä siivoamassa joka nurkkaa ja ojanpenkkaa tuolla kaupunkialueiden ulkopuolella. Joten vaihtoehtona on, että vapaaehtoiset kuten minä siivoavat, tai kukaan ei siivoa jolloin roskat leviävät ympäristöön, aiheuttavat vaaraa eläimille ja tekevät ympäristön rumaksi. En tiedä sinusta, mutta itse lenkkeilen mieluummin kauniissa luonnossa kuin sellaisessa, missä näkyy enemmän McDonaldsin limsamukeja ja nuuskapurkkeja kuin kukkia.
Toisaalta varaa palkata ihmisiä siivoamaan toki olisi, mutta se on taas poliittinen kysymys että tehdäänkö niin.
Herrojen jahdit ovat poissa ympäristön kunnossapidosta, niin se vaan menee.
Kyllä, vituttaa ihmisten sotkeminen ja huudan kyllä perään jos näen että paskat tiputetaan välinpitämättömästi maahan .
Vierailija kirjoitti:
Kerään aina koiralenkillä samalla roskia, muovipussi vaan mukaan.
Mun yksi tuttu käy koiralenkillä tiputtelemassa roskia vihamiehensä pihalle. Kaverilla on hauskaa videomateriaalia tästä :D
Kansalaisoikeuksiin voisi lisätä turpaanveto-oikeuden roskittajia kohtaan. Roskaaminen alleviivaaa ihmisen elukkamaisuutta ikävästi.
Kulttuurimaissa, kuten Singaporessa, roskaajat tuomitaan keräämään roskia kaduilta ja teiden varsilta oranssit haalarit päällään.
Miksei Suomessa?
USA:ssa roskien laittamiseen roskikseen kannustaa osavaltiosta riippuen jopa 1000-2000 dollarin sakko. Siellä on myös se ero Suomeen verrattuna, että poliisit osaavat myös noita sakkoja kirjoittaa.
Yhdet nuoret kokoontuu meidän sivupihan kallioille viettämään toistuvasti iltaa ja valitettavasti viime kesänä ja tänä keväänä ei roskat ole meinanneet lähteä millään heidän mukaansa. Näin heidät toissa iltana taas istumassa samassa paikassa (taas roskiensa keskellä) ja kerroin että kiva, kun nauttivat luonnosta, mutta voisivatko kerätä roskat mukaansa. Säikähtivät, että puutuin mutta kommentoivat kohteliaasti, joskin hämmentävän kohteliaasti "joo, tottakai" ja kun tulin kauppareissulta takaisin, oli nuoret JA roskat hävinneet. Kannatti siis sanoa ja sääli, ettei heidän vanhempansa eivät ole heille tuollaista opettanut aiemmin.
Minulle luonto ja sen hyvinvointi on tärkeämpää. Naivia ajatella että roskaajat itse muuttaisivat käytöstään, idiootti on idiootti. Kunnilla ei myöskään ole resurssia käydä siivoamassa joka nurkkaa ja ojanpenkkaa tuolla kaupunkialueiden ulkopuolella. Joten vaihtoehtona on, että vapaaehtoiset kuten minä siivoavat, tai kukaan ei siivoa jolloin roskat leviävät ympäristöön, aiheuttavat vaaraa eläimille ja tekevät ympäristön rumaksi. En tiedä sinusta, mutta itse lenkkeilen mieluummin kauniissa luonnossa kuin sellaisessa, missä näkyy enemmän McDonaldsin limsamukeja ja nuuskapurkkeja kuin kukkia.