En tullut valituksi McDonald'siin! Mihin enää kelpaan!?!
Jo vuoden ollut työtön, koska menin hölmö opiskelemaan itselleni kulttuurialan koulutuksen. Olen hakenut ihan mitä tahansa työtä - todellakin ihan mitä tahansa. Mihinkään en ole päässyt.
Aluksi hain edes etäisesti koulutukseeni liittyviä töitä. Sitten edes jotain keski-ikäiselle korkeakoulutetulle ihmisille. Kun mikään paikka ei auennut, aloin hakea ihan mitä tahansa työtä.
Juuri sain puhelinsoiton McDonald'sista, etten tullut valituksi. Kiva.
Ikää 40v, kaksi korkeakoulututkintoa (maisteri), työuraa takana 12v. En kelpaa postin kiireapulaiseksi (joulu), en siivoamaan laivoja, en siis todellakaan yhtään mihinkään.
Kommentit (164)
Täällä alapeukutetaan tyhmiä patenttiratkaisuja, jotka eivät oikeasti toimi.
t. entinen työtön, nyt keskijohdossa (työelämän ulkopuolella oleminen katkesi muutaman viikon määräaikaisen paikkaan hyvin spesifillä osaamisella ja itseni tyyppisellä esimiehellä, siitä tarjottiin jatkoa ja siitä se lähti, ei kauhean helposti monistettavissa oleva konsepti)
Mites sellainen koodarikurssi, josta suoraan johonkin firmaan töihin?
Tämä on suomalaisten vaalitulos.Kun vasemmistoa äänestää saa nyrkin naamaan.
Olet jo liian vanha työmarkkinoille , niinkuin täällä Ruotsissa.Kaikki yli 35 vuotta kaseertaan roskiin. Ihan surullista .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä halusit tehdä?
Ai ylipäätään työkseni? Kirjailijuudesta olen haaveillut, mutta sepä on aika riski ala sekin. Minulla on monipuolinen koulutus mm. opettamisesta, kielistä, taidehistoriasta, myynnistä, markkinoinnista, viestinnästä, tuottamisesta.. Näkisin mieluiten itseni jossain kulttuurialan viestintähommissa. Mutta niin näkee moni muukin.
ap
Mitä jos hakisit johonkin kansanopistoon opettajaksi/ohjaajaksi? Entä pystyisitkö muuttamaan työn perässä?
Eikai mäkkäriin mitään keski-ikäsiä ämmiä otetakkaan valittamaan. Sinne kiireeseen halutaan nuoria, hyväkuntoisia ja innokkaita.
Ei yrittäjäksi ainakaan, varsinkaan toiminimellä. Mistään et saa tukea, jos se ei elätäkään. Nim kokemusta on.
No vähän nyt luovuutta. Koodarikurssin kautta johonkin firmaan sisään, sitten siellä hakeudut kiinnostustasi ja osaamistasi vastaaviin tehtäviin. Esim.
Vierailija kirjoitti:
No vähän nyt luovuutta. Koodarikurssin kautta johonkin firmaan sisään, sitten siellä hakeudut kiinnostustasi ja osaamistasi vastaaviin tehtäviin. Esim.
Ensinnäkin sinne koodarikurssille pitää ensin päästä (ei mitenkään itsestäänselvää).
Toisekseen sieltä firmasta pitää saada harjoittelujakson jälkeen työpaikka (ei todellakaan mitenkään itsestäänselvää edes sellaiselle jolla on aiempaa koodauskokemusta).
Koodausta voi mitenkään suositella muutenkaan kuin vain sellaiselle henkilölle, jota tuollainen työ edes vähän kiinnostaa. Se on henkisesti erittäin kuormittavaa työtä.
Jos olet 12 vuotta ollut alasi töissä, niin eihän mikään viittaa siihen, että olisit tehnyt väärän valinnan.
Vai oletko joku jonne, joka haluaa provoilla sillä, että kultturialat ovat roskaa?
Vierailija kirjoitti:
Säilytä usko itseesi. Kyllä sinä johonkin vielä pääset. Ole myös iloinen, ettet mäkkiin päässyt. Ei se orjatyö ainakaan onnelliseksi tee.
Eikä siitä saa meriittejä tulevan työn hakemiselle.
Minä pääsin 35-vuotiaana työttömänä maisterina lounasravintolaan töihin kun vihdoin ymmärsin että enemmän on vähemmän. Eli jätin mainitsematta koko maisterin tutkinnon työnhakuvaiheessa. Mielummin kannattaa sanoa vaikka olleensa viimeiset 10v vankilassa tai hoitamassa lapsia kotona kuin ruveta listaamaan titteleitä ja akateemisia entisiä työnkuvia. Ne ei ole mitään meriittejä duunaritason töihin haettaessa, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 12 vuotta ollut alasi töissä, niin eihän mikään viittaa siihen, että olisit tehnyt väärän valinnan.
Vai oletko joku jonne, joka haluaa provoilla sillä, että kultturialat ovat roskaa?
Voi olla että hänellä ei ole punaista puoluekirjaa.
Entä jos keksit itse jonkun projektin, jonka haluaisit tehdä ja haet siihen apurahaa?
Olisi itselleni vaikeaa mennä johonkin Mäkkäriin töihin kun en edes oikein tuota pikaruokateollisuutta hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin 35-vuotiaana työttömänä maisterina lounasravintolaan töihin kun vihdoin ymmärsin että enemmän on vähemmän. Eli jätin mainitsematta koko maisterin tutkinnon työnhakuvaiheessa. Mielummin kannattaa sanoa vaikka olleensa viimeiset 10v vankilassa tai hoitamassa lapsia kotona kuin ruveta listaamaan titteleitä ja akateemisia entisiä työnkuvia. Ne ei ole mitään meriittejä duunaritason töihin haettaessa, päinvastoin.
Samantapaisia kokemuksia. Minua korkeakoulutettua 37-vuotiasta ei huolittu edes pakkaustehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Onnea, mua ei valittu minnekään lounasravintolaan töihin, aina vaan "valinta ei osunut sinuun" ja olen vasta valmistunut kokiksi.
N35
Vierailija kirjoitti:
Ei yrittäjäksi ainakaan, varsinkaan toiminimellä. Mistään et saa tukea, jos se ei elätäkään. Nim kokemusta on.
Ai totta! Miksiköhän tällä palstalla vihataan silti yrittäjiä ja nimitellään mediassakin jatkuvasti ties miksi?
Ja VAADITAAN työllistämään työttömiä, tähän törmää jatkuvasti :'D
Ap on sellaisessa tilanteessa, että hänen pitää ehdottomasti osata myydä osaamisensa niin, että joku haluaa siitä jotain maksaa. Se vaatii hieman vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin sinne koodarikurssille pitää ensin päästä (ei mitenkään itsestäänselvää).
Toisekseen sieltä firmasta pitää saada harjoittelujakson jälkeen työpaikka (ei todellakaan mitenkään itsestäänselvää edes sellaiselle jolla on aiempaa koodauskokemusta).
Koodausta voi mitenkään suositella muutenkaan kuin vain sellaiselle henkilölle, jota tuollainen työ edes vähän kiinnostaa. Se on henkisesti erittäin kuormittavaa työtä.
No äläs nyt, eikös se yksi pulju väittänyt kiven kovaa että 12 viikon kurssilta valmistuneet ovat yhtä päteviä kuin 3 vuotta TK.tieteitä opiskelleet. Heillä ei kuulemma ole samaa formaalia osaamista, mutta näkemystä sitäkin enemmän.
Yliopistot voidaan lakkauttaa turhina, kyllä koodariksi oppii käymällä kirjekurssin.
Mä olen käynyt haastattelussa, jossa valinnat oli jo tehty papereiden perusteella. Ei voi olla huono, jos jää 1. varasijalle lähes sadasta hakijasta, yksi muu oli vain ehtinyt saavuttaa hiukan enemmän papereiden perusteella.
Sain kyllä töitä toisaalta. Olen joskus saanut paikan vaikka olen tuntenut muita hakijoita ja joku muu olisi ollut mielestäni jopa parempi, toisaalta taas olen seurannut vierestä valintaa, mitä en yhtään ymmärrä. Pienellä paikkakunnalla sattuu saman alan ihmisten kanssa samoihin haastatteluihin ja joskus on nähty ovella kun toinen ollut menossa ja toinen tulossa. Tuurista se on usein kiinni.
Säilytä usko itseesi. Kyllä sinä johonkin vielä pääset. Ole myös iloinen, ettet mäkkiin päässyt. Ei se orjatyö ainakaan onnelliseksi tee.