Pyykkipesukone hajos ei varaa uuteen.
Mitä teen? Olen työtön ja ei jää kuukaudessa yhtään ylimääräistä. Asuun yksin. Käytettyjä en uskalla ostaa koska kerran ostin ja oli rikki.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Löytyisikö läheltä itsepalvelupesulaa? Meidän suunnalla 24 pesulassa 9kg koneellinen pyykkiä maksaa 6 euroa. Yksinasuvana sinulta ei tule pyykkiä varmaankaan kuin 1 koneellinen kuukaudessa.
Olen eri yksinasuva mutta pesen kyllä lakanani ja pyyhkeeni kahden viikon välein kuuden kilon koneella. Sen lisäksi ainakin yhtä usein 40 asteen pyykit ja välillä hienopesun. Enkä todellakaan vaihda muuta kuin alusvaatteet päivittäin. Kyllä vaikka urheiluvaatteista tulee pyykkiä säännöllisesti.
Miksi heti ajatellaan että työtön asuu paikassa missä on pesutupa?
T. Työtön joka ihan itse ostaa pesukoneet
Osarilla ostat mahdollisimman pienellä kuukausierällä niinkuin me työssäkäyvät pienipalkkaisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin taloissa on jopa ilmaista pestä talon pyykkituvassa eivätkä ihmiset pese siellä silti. Ehkä sitten kun asennetaan asuntokohtaiset vesimittarit.
Yritimme aluksi hyödyntää taloyhtiön pesutupaa mutta aina oli säätöä vuorojen kanssa ja lisäksi ihmiset käyttivät niin vahvasti hajustettuja pesuaineita, että omatkin pyykit haisivat vaikka käytimme hajusteettomia allergiaystävällisiä pesuaineita.
Kun muutin parikymppisenä pois lapsuudenkodista opiskelemaan, pesin pari vuotta pyykit käsin. Sitten taisin muuttaa taloon, jossa oli pyykkitupa. Sitten kun oli rahaa, hankin koneen. Vieläkin matkoilla saatan leirintäalueella pestä pyykkiä käsin, ei se nyt niin kamalaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Käyt tietysti taloyhtiön pesutuvassa.
Kaikissa taloyhtiöissä ei ole perutupaa.
Olen asunut nykyisessä kodissani 8 vuotta, enkä ole pesutupaa löytänyt. Myöskään talosta annettujen tietojen mukaan sellaista yhteistilaa ei ole. Mutta tule ihmeessä näyttämään se pesutupa, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suloinen oletus, että ap olisi niin tyhmä, että kysyisi tällaista jos olisi taloyhtiön pesutupa käytössä🤣
Valitettavasti näitäkin tapauksia on olemassa! Miehen kaverilla hajosi pesukone eikä hän voinut odottaa uuden koneen saapumista, joten matkusti sitten meille 30-40 min käyttääkseen pesukonettamme (jota emme itse juurikaan käytä, koska pesutuvalla peseminen on mielestämme kätevämpää). Kysyin häneltä, eikö hänen taloyhtiössään tosiaan ole pesutupaa - kyse on kuitenkin tällä vuosituhannella rakennetusta talosta. Hän kertoi, että heillä on rapussa kyllä kuivashuone, muttei pesutupaa. Olin et kyllähän silloin varmaan on pesutupakin, mutta eri rapussa. Tarkistettiin netistä talon tiedot ja kyllähän sieltä löytyi pesutupa 🤦🏻♀️
Minä asun 90-luvulla valmistuneessa taloyhtiössä, jossa ei ole pesutupaa. Netin mukaan sellaista yhteisteilaa ei näissä taloissa ole, joten virheellistä olettaa ihan jokapaikasta löytyvän pesutuvan
Halvin päältä täytettävä, kapean tilan tarjouskone 200 egua...
Ota yhteyttä sossuun ja kysy neuvo. Itse en allergisena uskalla enää ostettua käytettyä konetta kun ei tiedä missä kunnossa ne ovat...
Vierailija kirjoitti:
Sopeuta menojasi. Lopeta tupakointi, vähennä alkoholinkäyttöä, lopeta valmisruoan tilaaminen, pidäty heräteostoksista...
Tai sitten pyykkää käsin.
Pyykkää käsin ja säästä joka kuukausi sen, mikä irti lähtee. Me oltiin just menty naimisiin, oli pieni lapsikin, otettiin asuntolainaa eikä varaa ollu pesukoneeseen. Vuoden verran pyykkäsin kylppärissä käsin, jopa ison päiväpeiton kylppärin lattialla. Ei se kivaa ollut, mutta menihän tuo, kun oli pakko.
Jos mikään ylläoleva ei käy niin eiköhän ainoa vaihtoehto ole lopettaa pyykin peseminen ja olla vaan paskaisissa vaatteissa.
Meitä on neljä opiskelijaa, asutaan eri suunnilla. Pistettiin rahaa kimppaan ja hankittiin niillä ihan käypä pyykkikone, tosin käytetty, toimii hyvin silti. Pyykkikone on suurimman asunnon vuokraajan kylppärissä. Meidän systeemi toimii!
Ihme, ettei ap ole vielä torpannut osamaksuvaihtoehtoa sillä, että luottotiedot on menneet.
Vierailija kirjoitti:
Facebookissa on roskalavaryhmiä, mistä saa toimiviakin pesukoneita ilman. Itse ostin Torista opiskelijalle käytettynä sekä astian-, että pyykinpesukoneen ja molemmat ovat toimineet jo kohta neljä vuotta moitteetta. Hinnat olivat 120 ja 80€.
👍
Oman kotikuntani Roskalava-ryhmässä on useinkin viestejä, joissa ihmiset pyytävät apua, ja aina riittää hyväntahtoista auttajia.
Vierailija kirjoitti:
Kuljet likaisissa vaatteissa, koska mitä se haittaa jos on työtön eikä kavereia. Tai peset käsin, onhan sulla aikaa (työtön ja ei kavereita)
Kokemus puhuu.
Sinä olet ilmeisesti myös työtön, koska roikut palstalla keskellä päivää.
Tuskin noin veemäisellä tyypillä riittää kavereitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suloinen oletus, että ap olisi niin tyhmä, että kysyisi tällaista jos olisi taloyhtiön pesutupa käytössä🤣
Valitettavasti näitäkin tapauksia on olemassa! Miehen kaverilla hajosi pesukone eikä hän voinut odottaa uuden koneen saapumista, joten matkusti sitten meille 30-40 min käyttääkseen pesukonettamme (jota emme itse juurikaan käytä, koska pesutuvalla peseminen on mielestämme kätevämpää). Kysyin häneltä, eikö hänen taloyhtiössään tosiaan ole pesutupaa - kyse on kuitenkin tällä vuosituhannella rakennetusta talosta. Hän kertoi, että heillä on rapussa kyllä kuivashuone, muttei pesutupaa. Olin et kyllähän silloin varmaan on pesutupakin, mutta eri rapussa. Tarkistettiin netistä talon tiedot ja kyllähän sieltä löytyi pesutupa 🤦🏻♀️
Ei kaikissa tällä vuostuhannellakaan rakennetuissa taloyhtiöissä ole silti pesutupaa. Meillä ei ole. Toki tää on rivitalo, niin se varmasti vaikuttaa - kerrostaloissa tuntuisi olevan liki poikkeuksetta.
Ostat ison vannan ja laitat likoamaan ja peset käsin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa tällä vuostuhannellakaan rakennetuissa taloyhtiöissä ole silti pesutupaa. Meillä ei ole. Toki tää on rivitalo, niin se varmasti vaikuttaa - kerrostaloissa tuntuisi olevan liki poikkeuksetta.
Kyse oli tosiaan kerrostaloyhtiöstä ja hänellä oli rapussaan kuivaushuone. En ole koskaan kuullut, että 2000-luvun talossa olisi kuivaushuone muttei pesutupaa. Sen sijaan olen asunut 50-luvun talossa, jossa oli ullakolla pyykkinarut muttei pesutupaa. Kyse oli kuitenkin vain pyykkinaruista kylmässä tilassa eikä erillisestä huoneesta, jossa olisi kuivauskone.
Gigantissa uusi pesukone 149 €
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/pyykinpesukoneet/188520/log…
Meidän talossamme on kuivaushuone ja pesutupa jossa ei enää ole konetta. Taloyhtiön kääpähallitus oli luopunut siitä kun kerran oli huhun mukaan jonkun mustalaisen sukulainen pessyt siellä pyykkinsä - itsekin olen pessyt kerran kuukauden ajan naapuritalossa asuvan ystävän vuorolla heidän pesutuvassaan koska koneeni oli rikki eikä konetta silti poistettu:D