Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären koulukaveri pyysi minut sivummalle kun oma tyttöni oli vessassa ja kysyi saisiko kuukautissuojia

Vierailija
18.04.2021 |

Tämän kaverin äiti muutti jokin aika sitten pois. Isänsä ei ilmeisesti tiedä, että 12-vuotiaalla on kuukautiset alkaneet. Häpeillen pyysi voisiko saada muutaman suojan. Tietysti annoin koko paketin mukaan. Mutta miten jatkossa? Olen työtön kun ravintola, jossa työskentelin laitettiin kiinni. Jos soitan tämän tytön isälle, menenkö liian pitkälle?

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tytöltä äidin numero, soittakaa yhdessä asiasta. Sopikoot sitten vanhemmat miten siteiden ym. ostaminen organisoidaan.

Vierailija
182/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pysty kuukuppia käyttämään, ei sellaista kannata lapselle ostaa. Itse olen aikuinen nainen enkä voi käyttää.

No huh huh. Se sopii kuule nuorelle ihan yhtä hyvin kuin aikuisellekin naiselle.

Nyt saatana riittää tuo kuukupin pakotus kaikissa kuukautisaiheisissa keskusteluissa. Jonkinlaista sisäistettyä naisvihaa tuokin on, että ei haluta antaa toisten naisten arvioida itse, mikä suoja sopii heille parhaiten, vaan vähätellään ja tyrkytetään omaa mielipidettä.

Ja käytän itsekin kuukuppia mutta se alkoi sopia minulle vasta synnytysten jälkeen. Joillekuille se ei sovi lainkaan tai he eivät halua sitä käyttää, ja se on heidän oma päätöksensä. #kehorauhaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä oikeesti on. Mun perhe on normaali varmaan kaikilla mittapuilla ja joka ikisestä asiasta hössötettiin tyyliin "onhan sulla pipo päässä" tai "älä pure kynsiä, tulee joku streptokokki haavaan". Hössön hössön.

Mutta kun kuukautiset alkoivat, sain olla päivän pois koulusta ja äiti sanoi, ettei ne ole sairaus kuitenkaan. No, en niin luullutkaan. Mutta siteitä ei ostettu kotiin, tongin äidin varastot ja pesin salaa alushousuja. Kauheaa salailua ja häpeää! Eikä ollut siis rahasta kiinni, mulla oli viikkoraha ja sen sai käyttää miten vaan. Otin vain tämän puhumattomuuden niin raskaasti, etten kehdannut ostaa siteitä meidän kunnan kaupoista, vaan kaupunkireissuilta. Olisin tarvinnut jonkun aikuisen sanomaan, että siteet voi ostaa just siitä lähi k-kaupasta mistä karkitkin eikä ketään edes kiinnosta, mitä ostat. 

Mulle oli ihan outoa kun rippileirillä tytöt puhui menkoista ihan normaalisti ja piti siteitä semmoisessa pikkurepussa, joka oli silloin muotia.  Olin kauhuissani siitä rohkeudesta kun näin jollakin repun auki ja sieltä näkyi yksittäispakattu side. Mä kätkin siteen aina pussukkaan, joka näytti meikkipussilta. 

En kehdannut kotona edes roskiin viedä siteitä ku ois pitänyt keittiöön asti viedä, salakuljetin saunatakin taskussa koulureppuun ja työnsin johonkin yleiseen roskikseen. Ihan naurettavaa, tiedän, mutta kun se hävetti niin se hävetti! 

Mun perheessä ei huoriteltu ketään eikä leimattu naisia miksikään. Ja olin siis kuudennen luokan keväällä ku menkat alko, vuosi oli -94.

Vierailija
184/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin antanut ensiapuna kaikki kotona olevat siteet ja tamponit tytön mukaan. Esimerkiksi Vuokkoset siteet maksaa alle 2€ paketti, joten ei voi olla rahasta kiinni vaikka olisi työttömänä. Löytyy myös vielä halvempia siteitä esim tokmannilta. Myöhemmin yrittäisin selvitellä asiaa tytön vanhempien kanssa. Tai tarkoituksiin ostamaan tytön omilla taskurahoilla kuukautissuojia, jos ei kehtaa itse

Vierailija
185/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautishullu onnistunut taas vedättämään uusia tietämättömiä palstalaisia kymmenen sivun verran.  Älkää viitsikö ruokkia pervoa.

Vierailija
186/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienoa että tyttö koki sinut luotettavaksi aikuiseksi jolle uskoutua! Mutta kurjaa ettei lapsen vanhemmat joko välitä tai tajua. Täällä on ehdoteltu että isään tai äitiin otetaan suoraan yhteyttä tai jopa ap:n tytär messiin, mutta asian arkaluontoisuuden takia kannattaa ottaa huomioon että sillä on varmasti syynsä miksi tyttö ei luultavasti kysynyt isältään ensin, ja kysyi kaverinsa ollessa vessassa. Suosittelen samaa metodia eli seuraavan kerran kun olette kahden niin kysyt mikä on homman nimi kotona ja tarjoudu puhumaan vanhemmille asiasta (jos äiti nyt on kuvioissa ollenkaan). Lapsilisä on tarkoitettu lapsen perustarpeisiin, ei saa olla rahasta kiinni. Voit neuvoa kouluterveudenhoitajallekin puhumista. Jos taustalla muutakin kaltoinkohtelua niin lasu.

Itkettää nää muiden kertomukset täällä kuukautisväkivallasta. Itse tulen keskituloisesta ”tavallisesta” perheestä, ei mitenkään uskonnollinen, mutta kaltoinkohtelua monella tavalla. Kuukautiset alkoi ollessani 9v ja koska minulle ei annettu rahaa, selviydyin itsenäistymiseen asti joko varastamalla äitini suojia, mutta enimmäkseen tällä legendaarisella vessapaperiviritelmällä, joka tuoksui ”oikein kivalta” ja saattoi pudota lahkeesta koulun käytävälle. Alusvaatteet oli vaaleita ja ohivuoto tarttui niihin oikein kivasti. Yritin niitä itse pestä, mutta lopulta homehtuivat. Tulee itku silmään kun muistelee sitä häpeää ja säätämistä. Ei kenelläkään pitäisi olla näin.

Vierailija
187/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautishullu onnistunut taas vedättämään uusia tietämättömiä palstalaisia kymmenen sivun verran.  Älkää viitsikö ruokkia pervoa.

Mikä hullu se sinä sitten olet, kun joka ketjussa varoittelet milloin mistäkin hullusta?

Vierailija
188/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pysty kuukuppia käyttämään, ei sellaista kannata lapselle ostaa. Itse olen aikuinen nainen enkä voi käyttää.

No huh huh. Se sopii kuule nuorelle ihan yhtä hyvin kuin aikuisellekin naiselle.

Nyt saatana riittää tuo kuukupin pakotus kaikissa kuukautisaiheisissa keskusteluissa. Jonkinlaista sisäistettyä naisvihaa tuokin on, että ei haluta antaa toisten naisten arvioida itse, mikä suoja sopii heille parhaiten, vaan vähätellään ja tyrkytetään omaa mielipidettä.

Ja käytän itsekin kuukuppia mutta se alkoi sopia minulle vasta synnytysten jälkeen. Joillekuille se ei sovi lainkaan tai he eivät halua sitä käyttää, ja se on heidän oma päätöksensä. #kehorauhaa

Kerrotko missä sitä on pakotettu nyt tässä ketjussa? Tai mollattu muita suojia? Ap kysyi neuvoa, miksi kuppia ei olisi saanut mainita? Tamponikaan ei sovi kaikille, eikä siteet. Mikä peruste se on ehdotukselle, että sopiiko kaikille?

Vierailija
189/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun # on aika erikoinen vuodatuksesi jälkeen.

Vierailija
190/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko missä sitä on pakotettu nyt tässä ketjussa? Tai mollattu muita suojia? Ap kysyi neuvoa, miksi kuppia ei olisi saanut mainita? Tamponikaan ei sovi kaikille, eikä siteet. Mikä peruste se on ehdotukselle, että sopiiko kaikille?

Kyllä minustakin alkaa näin sivusta seuranneena vaikuttaa siltä, että fanaattisempia nämä muut on. Viestit, joissa puhutaan ihan puuta heinää tai kerrotaan omia kauhukokemuksia, saa yläpeukkuja ja neutraalit tai disinformaation oikaisut saa aikaan paskamyrskyn. Siitä miten kuukautisväkivalta on kauheaa, saa kyllä puhua, mutta ei siitä, että omalle tyttärelleen yrittäisi toista reittiä, ei. Aikamoista, en olisi uskonut tätä sanovani, mutta todella vaikuttaa siltä, että kauheudet on tärkeämpiä kuin hyvä lopputulos.

Vierailija
191/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 57 vuotias ja äitinikin olisi jos eläisi 90 v.

Aina näistä asioista pystyin äidilleni kertomaan ja äiti oli ymmärtäväinen sekä osti siteitä. Olin 11 v kun kuukautiseni alkoivat ja muistan hämmentyneeni vaikka niistä tiesinkin.

Eli ei tuo neg.suhtautuminen mitään yleistä ollut silloin 70-luvulla.

Samoin tyttärieni kanssa olen näistä puhunut.

Vierailija
192/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kasvatukseni oli suoraan sanottuna huono, mutta kuukautisten suhteen en onneksi kokenut koskaan ongelmia. Jotain hyvääkin sitten. On todella surullista luettavaa kaikenlainen kuukautishäpeä mitä monet on joutuneet kokemaan. Ehkä äitini oli joissain asioissa liiankin avoin pienelle lapselle, mutta plussana varmaan se ettei kuukautisia tarvinnut hävetä.

Vierailija
193/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä sit pakotat siteitä? Taitaa olla naisvihaa, kun et anna arvioida itse ja tyrkytät mielipidettäsi. #kehorauhaa

Vierailija
194/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun # on aika erikoinen vuodatuksesi jälkeen.

Jep ja aika vaikeaa kuukautisista olisi puhua ilman kuukautissuojista puhumista.

Vierailija
195/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pervoossa sattuu ja tapahtuu...

Vierailija
196/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan kuukuppia 12v tytölle. Tai no, jos tyttö itse haluaisi kokeilla niin voisin ostaa, mutta luultavasti moni tuon ikäinen ei edes haluaisi kokeilla kuppia kun tamponien käyttökin voi jännittää. Itse käytin siteitä 16-vuotiaaksi asti ja vasta silloin rohkenin kokeilla tamponeita, mikä aluksi oli vaikeaa kun paikat olivat niin tiukat. Tamponeissakin on riski jos pitää sitä liian kauan, joten hyvin nuoren kohdalla pitäisi olla tarkka siitä, että se muistetaan ja viitsitään vaihtaa riittävän usein. Näin aikuisiällä olen kokeillut kuukuppia ja vaikka mitään anatomista estettä sen käytölle ei olekaan, niin kuppi ei tuntunut kovin mukavalta, oli aluksi hankala asentaa ja ottaa pois ja kerran sen sisältö oli tyhjentynyt housuihin, kun kuppi oli mennyt jotenkin huonoon asentoon. Palasin sitten muutamien kokeilukertojen jälkeen tamponeihin, kun kuppi tuntui painavan epämiellyttävästi ja vessakäynnit sen kanssa kestivät kauemmin. Aikuisena nuo nyt eivät olleet mitään kovin kamalia asioita, mutta enpä olisi yläasteiässä halunnut ährätä kupin kanssa koulun vessassa tai keitellä sitä kotona kattilassa.

Ei tosiaan tässä vaiheessa kuppia, jos kotona ei ole kupin käytön osaavaa ja siinä opastavaa äitiä, tai vähintäänkin omaa kiinnostusta. Siteillä ja tamponeilla pärjää näin alkuun aivan hyvin, kunhan niiden hankkiminen saadaan järjestykseen.

No jos mun pitäisi valita kupin tai tamponin välillä opettelu, valitsisin kyllä kupin. Muutenkin mua kyllä ihmetyttää näin nykynuorena miksi äitit haluaa jatkaa kurjuuttaan tyttärilleen. Kauhukokemuksia siteistä ja paperitolloista, noloutta läpivuodoista ja kipeistä tamponiharjoitteluista halutaan myös seuraavalle sukupolvelle. Minun äitini osti minulle kupin heti kuukautisten aluksi säästääkseen minut em. tilanteilta. Oli se suoja mikä vaan, itse sen haluaa opetella, sillä ole sit mitään väliä mikä se opeteltava suoja on. -eri

Mä en ymmärrä, yhtä lailla kipeitä kokemuksia kuukupista (paljon pahempia kuin tampoonista), ohivuotoja tullut ihan samalla tavalla kuin muistakin, sotkua huomattavasti enemmän kuin tampoonista, kaiken lisäksi täytyy olla heti hana vieressä, ja tarkistaa ettei jää veret pönttöön. Voi olla aika stressaavaa nuorelle alkuvaiheessa. Itse olen aina joutunut käyttämään tuplasuojia, ja kuukuppi oli mulle sopimaton.

Jo se, että sä olet huolissasi pöntössä olevasta verestä etkä tiedä miten kupin voi puhdistaa, jos ei ole vesipistettä, kertoo sen, että kanssasi ei ole järkeä aiheesta keskustella. Ei ihme, jos et halua tyttäresikään kokeilevan.

Hah :D Ei mua hävetä mitkään tuollaiset asiat, mutta pääsetkö yhtään 12-vuotiaan tytön mielenmaisemaan? Ja kerro mulle miten sen kupin saa puhtaaksi ilman vettä, paperilla se tulee nukkaa täyteen. Osaatko ollenkaan samaistua mihinkään muuhun kuin omaan tilaanteesesi?

Mulla ei oo lapsia joten voit olla huoleti sen suhteen. 

Kuten sanoin, olen itse nuori, joten enköhän onnistu. Kupin voi puhdistaa paperilla tai savetilla, jos paperista jää nukkaa, se ei haittaa lainkaan siihen asti, että pesupisteelle pääsee.

Mutta eikö se kuppi pidä laittaa takaisin? Vai meetkö vessasta kesken kaiken pesee kupin, ja sit meet takas vessaan ja laitat takas? 

-ohis

Mitähän et ymmärtänyt? Joo, kuppi laitetaan takaisin, kyllä. Kuppia ei ole pakko pestä joka tyhjennyksen yhteydessä, sen voi pyyhkiä vaikka moneen kertaan ja sitten pestä, kun on sellaisessa vessassa missä se onnistuu.

Haluatko laittaa sisääsi jotain, mitä olet käsitellyt käsillä, joilla olet koskenut esimerkiksi yleisten vessojen kahvoja? Ja sitten vielä ihmetellään, miten taudit leviää.

-eri

Vierailija
197/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan kuukuppia 12v tytölle. Tai no, jos tyttö itse haluaisi kokeilla niin voisin ostaa, mutta luultavasti moni tuon ikäinen ei edes haluaisi kokeilla kuppia kun tamponien käyttökin voi jännittää. Itse käytin siteitä 16-vuotiaaksi asti ja vasta silloin rohkenin kokeilla tamponeita, mikä aluksi oli vaikeaa kun paikat olivat niin tiukat. Tamponeissakin on riski jos pitää sitä liian kauan, joten hyvin nuoren kohdalla pitäisi olla tarkka siitä, että se muistetaan ja viitsitään vaihtaa riittävän usein. Näin aikuisiällä olen kokeillut kuukuppia ja vaikka mitään anatomista estettä sen käytölle ei olekaan, niin kuppi ei tuntunut kovin mukavalta, oli aluksi hankala asentaa ja ottaa pois ja kerran sen sisältö oli tyhjentynyt housuihin, kun kuppi oli mennyt jotenkin huonoon asentoon. Palasin sitten muutamien kokeilukertojen jälkeen tamponeihin, kun kuppi tuntui painavan epämiellyttävästi ja vessakäynnit sen kanssa kestivät kauemmin. Aikuisena nuo nyt eivät olleet mitään kovin kamalia asioita, mutta enpä olisi yläasteiässä halunnut ährätä kupin kanssa koulun vessassa tai keitellä sitä kotona kattilassa.

Ei tosiaan tässä vaiheessa kuppia, jos kotona ei ole kupin käytön osaavaa ja siinä opastavaa äitiä, tai vähintäänkin omaa kiinnostusta. Siteillä ja tamponeilla pärjää näin alkuun aivan hyvin, kunhan niiden hankkiminen saadaan järjestykseen.

No jos mun pitäisi valita kupin tai tamponin välillä opettelu, valitsisin kyllä kupin. Muutenkin mua kyllä ihmetyttää näin nykynuorena miksi äitit haluaa jatkaa kurjuuttaan tyttärilleen. Kauhukokemuksia siteistä ja paperitolloista, noloutta läpivuodoista ja kipeistä tamponiharjoitteluista halutaan myös seuraavalle sukupolvelle. Minun äitini osti minulle kupin heti kuukautisten aluksi säästääkseen minut em. tilanteilta. Oli se suoja mikä vaan, itse sen haluaa opetella, sillä ole sit mitään väliä mikä se opeteltava suoja on. -eri

Mä en ymmärrä, yhtä lailla kipeitä kokemuksia kuukupista (paljon pahempia kuin tampoonista), ohivuotoja tullut ihan samalla tavalla kuin muistakin, sotkua huomattavasti enemmän kuin tampoonista, kaiken lisäksi täytyy olla heti hana vieressä, ja tarkistaa ettei jää veret pönttöön. Voi olla aika stressaavaa nuorelle alkuvaiheessa. Itse olen aina joutunut käyttämään tuplasuojia, ja kuukuppi oli mulle sopimaton.

Jo se, että sä olet huolissasi pöntössä olevasta verestä etkä tiedä miten kupin voi puhdistaa, jos ei ole vesipistettä, kertoo sen, että kanssasi ei ole järkeä aiheesta keskustella. Ei ihme, jos et halua tyttäresikään kokeilevan.

Hah :D Ei mua hävetä mitkään tuollaiset asiat, mutta pääsetkö yhtään 12-vuotiaan tytön mielenmaisemaan? Ja kerro mulle miten sen kupin saa puhtaaksi ilman vettä, paperilla se tulee nukkaa täyteen. Osaatko ollenkaan samaistua mihinkään muuhun kuin omaan tilaanteesesi?

Kuten sanoin, olen itse nuori, joten enköhän onnistu. Kupin voi puhdistaa paperilla tai savetilla, jos paperista jää nukkaa, se ei haittaa lainkaan siihen asti, että pesupisteelle pääsee.

Mutta eikö se kuppi pidä laittaa takaisin? Vai meetkö vessasta kesken kaiken pesee kupin, ja sit meet takas vessaan ja laitat takas? 

-ohis

Mitähän et ymmärtänyt? Joo, kuppi laitetaan takaisin, kyllä. Kuppia ei ole pakko pestä joka tyhjennyksen yhteydessä, sen voi pyyhkiä vaikka moneen kertaan ja sitten pestä, kun on sellaisessa vessassa missä se onnistuu.

Haluatko laittaa sisääsi jotain, mitä olet käsitellyt käsillä, joilla olet koskenut esimerkiksi yleisten vessojen kahvoja? Ja sitten vielä ihmetellään, miten taudit leviää.

-eri

🙄 Kerro mulle sellainen kuukautissuoja, joka asetetaan muutoin kuin käsin. Kyllä sä siihen siteeseenkin ihan varmasti käsin kosket, jos et sit hampain asettele. Edelleen savetit on keksitty ja mikä estää käsien pesun ennen wckoppiin menoa? Käsidesistä koskaan kuullut? En mä kyllä tajua miksi pitää heittäytyä idiootiksi just kuukupin kohdalla. Miksi sä et kysele tamponeista samaa?

Vierailija
198/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

-eri

Miten ihmeessä sä koskaan olet voinut käydä menkkojen aikaan julkisessa vessassa, kun sun tietous on tota tasoa? Mites, jätätkö sä festarit väliin menkkojen vuoksi? Tai mökkiviikonlopun? Siellä kun niitä vesivessoja ei ihan joka välissä ole. Miten sä peset kätesi normaali wckäynnin jälkeen noissa paikoissa? Huh huh

Vierailija
199/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
200/221 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 kirjoitti:

Olen jo 57 vuotias ja äitinikin olisi jos eläisi 90 v.

Aina näistä asioista pystyin äidilleni kertomaan ja äiti oli ymmärtäväinen sekä osti siteitä. Olin 11 v kun kuukautiseni alkoivat ja muistan hämmentyneeni vaikka niistä tiesinkin.

Eli ei tuo neg.suhtautuminen mitään yleistä ollut silloin 70-luvulla.

Samoin tyttärieni kanssa olen näistä puhunut.

Olen samaa mieltä. Ikävää jos osalla on ollut asiat huonosti, mutta ärsyttää jossain kommenteissa tuo yleistäminen. Samoin kuin sodanjälkeisen sukupolven yleistäminen. Äitini on jo 74 vuotias ja hän kertoi, että jo hänen nuoruudessaan

tytöt käytti kaupasta ostettuja siteitä. Ihan kylän osuuskaupasta ostettiin.

Äiti kertoi ostaneensa itse ja sanoi, että ei muista mitenkään hävenneensä.

Sai myös särkylääkettä kuukautiskipuihin ja ihan maalaistalon tyttö oli. %

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä