60 neliöinen kolmio - Riittääkö 2 aikuista, 3 lasta.
Kokemuksia?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa kolme (pientä lasta) ja viime vuonna asunto oli muutaman neliön suurempi ja hyvin riitti. Varmasti kun lapset kasvavat myös tilantarve kasvaa, mutta tokko se suuri ihmisoikeusloukkaus on kellekään jos joutuu jakamaan huoneen sisaruksensa kanssa. Syksyllä taas sama edessä kun kaupungissa johon muutetaan asuminen on niin kallista, jotta kaikilla olisi oma huone pitäisi vuokraa maksaa noin 7000€/kk.
7000€/kk? "Pientä" liioittelun makua.
No jos toi perhe sattuu muuttamaan esim. tänne Piilaaksoon niin toi on ihan realistinen vuokra neljän makuuhuoneen perheasunnosta. Tosin myös vähän halvemmalla saa jos on valmis pidempään työmatkaan
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei tarvitse omia huoneita ja siellä asunnossa ei tarvitse viettää koko elämää. Koko maailma on avoin (koronan jälkeen), on kaverit, harrastukset, koulut, museot, puistot ym. kivoja paikkoja missä viettää aikaa. Lapsille riittää hyvin yksi yhteinen makuuhuone. Leikkiä voi myös olohuoneessa ja vanhempien makuuhuoneessa voi päivällä levätä jos kaipaa rauhaa. Paljon vaikuttaa myös perheen dynamiikka, tuleeko lapset miten toimeen. Jos perhe on rauhallinen ja sopuisa niin 60m2 riittää todella hyvin.
Miksi ihmeessä vanhemmille oma makuuhuone, kun lapsihan sitä tarvitsee enemmän, jos tulee kavereitakin kylään. Ihan älytön tuollainen ratkaisu.
Riittänee, jos lapset ovat pieniä, mutta eri asia sitten on, onko noin ahtaasti asuminen mukavaa. Riippuu myös perheen tarpeista. Onko paljon tavaraa, tarvitsevatko aikuiset kotona työpisteen/työrauhaa, onko tilaa vaativia harrastuksia, onko joku vuorotyössä ja tarvitsee hiljaisuutta nukkuakseen päivällä jne.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän ja osa ei saa lainaa eli kohta on monella oman asunnon lisäksi perintöasunto, jota ei saa myytyä eikä vuokrattua ja yhtiövastike 300 kuukaudessa. Suuret ikäluokat ovat nyt 75-vuotiaita.
Kolmioksi aika pieni oikeastaan voi sanoa kaksion neliöt kolmioksi tehtynä.
Ei riitä
Vähänkin introvertimpi ja rauhaa tarvitseva lapsi/teini, niin tuo on painajaista. Osa ihmisistä tarvitsee yksinoloa ja he kärsivät tilanahtaudesta. Toiset perheenjäsenet alkavat käydä sietämättömästi hermoille ja lopulta tilanne päättyy henkiseen räjähdykseen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän ja osa ei saa lainaa eli kohta on monella oman asunnon lisäksi perintöasunto, jota ei saa myytyä eikä vuokrattua ja yhtiövastike 300 kuukaudessa. Suuret ikäluokat ovat nyt 75-vuotiaita.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.
Niin, nuorempi sukupolvi on pienituloisempaa kuin eläkesukupolvi. Minimieläke 836, kun minimityöttömyyskorvaus 530.
Niin, nuoremmilta viedään myös leskeneläke eli heidän täytyy pystyä omalla eläkkeellä maksamaan kulut. Minulla tulee olemaan pieni eläke ja tarvitsen asumistuen eli voin asua korkeintaan 70 neliön asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.
Niin, nuorempi sukupolvi on pienituloisempaa kuin eläkesukupolvi. Minimieläke 836, kun minimityöttömyyskorvaus 530.
No, kyllä nuo eläkeläiset vielä jokusen vuoden pyörii asiakkaina partureissa, ravintoloissa ja kaupoissa, 10 vuoden päästä onkin sitten jo yrityksiä loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö ihan vakavissaan? Asunto on aivan liian pieni. Miten aioit jakaa huoneet? Vanhemmat olohuoneessa, 2 lasta jakaa huoneen, yhdellä oma huone?
Noilla neliöillä tulee todellakin tiukkaa! Itsellä 50 neliön kolmio ihan vain itselleni, täällä tulisi hulluksi jos olisi neljä muuta hääräämässä.
50 neliön kolmio?! Kuinka minihuoneet sulla oikein on?
Itse asun 45 neliön yksiössä. Makkari ja tupakeittiö.
Vierailija kirjoitti:
Ihme köyhäilyä jos ei ole varaa edes neljään kulmaan.
Jos luet 3 tutkintoa etkä työllisty niin on asuttava pienessä esim. meillä puoliso tienaa 1600 netto ja minä saan työmarkkinatukea 660 ja saamme 2 lapsesta 200 lapsilisää. Emme saa noilla tuloilla asumistukea emmekä toimeentulotukea vuokralla asuessa.
Puoliso tarvitsee vuorotyön vuoksi auton ja vuorolisät on jo tuossa 1600 netto summassa.
Nytkin on tulossa autoremontti maksettavaksi.
Löytäisitte nyt edes kolmen makkarin asunnon. Lapsille omat huoneet ja te vanhemmat voitte nukkua olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luet 3 tutkintoa etkä työllisty niin on asuttava pienessä esim. meillä puoliso tienaa 1600 netto ja minä saan työmarkkinatukea 660 ja saamme 2 lapsesta 200 lapsilisää. Emme saa noilla tuloilla asumistukea emmekä toimeentulotukea vuokralla asuessa.
Puoliso tarvitsee vuorotyön vuoksi auton ja vuorolisät on jo tuossa 1600 netto summassa.Nytkin on tulossa autoremontti maksettavaksi.
Eli asumme kolmiossa vuokralla, toinen lapsi on jo teini-ikäinen.
Rahaa isompaan ei ole, vuokrat kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso tarvitsee vuorotyön vuoksi auton ja vuorolisät on jo tuossa 1600 netto summassa.Nytkin on tulossa autoremontti maksettavaksi.
Tarkoitus on muuttaa halvempaa kaksioon, kun lapset muuttavat kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ootte oikeutettuja noilla tuloilla asumistukeen, aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on muuttaa halvempaa kaksioon, kun lapset muuttavat kotoa pois.
Ja lisään vielä, että kaikki ylimääräinen on karsittu pois: ei polteta tupakkaa, ei juoda ollenkaan alkoholia, ei ole saunavuoroa, ei ole lemmikkiä, en käy parturissa (puoliso leikkaa hiukseni). Ei käydä myöskään ravintoloissa, elokuvissa. Lapsilla ei ole harrastuksia.
Itse olen aina kotona ja käyn vain ruokakaupassa, vanhempieni luona kylässä ja kirpputoreilla. Näin on ollut jo ennen koronaa. Jos työkkäri määrää johonkin niin sinne työpaikalle tietysti menen esim. työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla, haettiin, mutta kelalta kieltävä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla, haettiin, mutta kelalta kieltävä vastaus.
Mikä oli perustelu? Meillä mies tienaa +-2000e ja ite olen kotihoidontuella ja teen keikkaa sillontällöin (tulot siis samat ku sulla about) ja silti ollaan oikeutettuja asumistukeen. Vuokra on n. 940e. Lapsia kaksi alle kouluikäistä.
Yleisessä asumistuessa saa olla neliöitä vapaasti, mutta eläkeläisen asumistuessa neliömäärä on 70 neliötä yhdellä ja kahdella 85.
Eikös meillä ole nuoriakin työkyvyttömyyseläkkeellä.