Nykyajan sodat saattaa olla jo AI-sotia
Voin hyvin kuvitella miten Trump ja kumppanit kysyy strategisia sotaneuvoja joltain tekoälybotilta.
Kommentit (19)
Niinhän ne tekeekin.
Trump suuttui tekoälyfirmalle, kun se kielsi käyttämästä sitä sodassa, oli mahdollisesti käytetty Venezuelassa.
Toivottavasti Skynet pääsee ydinasekoodeihin kiinni ja tappaa kaikki tältä pellepallolta.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne tekeekin.
Trump suuttui tekoälyfirmalle, kun se kielsi käyttämästä sitä sodassa, oli mahdollisesti käytetty Venezuelassa.
Trumpin pitäisi tulla AV-palstalle kysymään neuvoja.
Jaa? Missäköhän sijaitsevat ne valtavia neuroverkkoja pyörittävät kvanttikoneet, jotka pystyvät keinotekoista elämää ja tietoisuutta ylläpitämään?
Ja minä kun laitoin toivoni siihen, että AI pystyisi kehittämään keinon, jolla sodat saataisiin loppumaan...
Vierailija kirjoitti:
Ja minä kun laitoin toivoni siihen, että AI pystyisi kehittämään keinon, jolla sodat saataisiin loppumaan...
Eheeei tullaan näkemään vielä toisinto elokuvista kun tekoäly todetaan niin helpoksi ja käteväksi että sille annetaan täydet oikeudet asejärjestelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kehittääkin. Nimittäin ydinsodan, jonka jälkeen ei tarvitse sotia kun kaikki on kuolleet. AI on täysin tunteeton, mutta looginen. Näin minäkin toimisin jos tarkoitus on lopettaa sodat. Ihminen ei osaa olla sotimatta, joten ratkaisu on poistaa ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Jaa? Missäköhän sijaitsevat ne valtavia neuroverkkoja pyörittävät kvanttikoneet, jotka pystyvät keinotekoista elämää ja tietoisuutta ylläpitämään?
No Espoon Otaniemessä niitä on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kehittääkin. Nimittäin ydinsodan, jonka jälkeen ei tarvitse sotia kun kaikki on kuolleet. AI on täysin tunteeton, mutta looginen. Näin minäkin toimisin jos tarkoitus on lopettaa sodat. Ihminen ei osaa olla sotimatta, joten ratkaisu on poistaa ihmiset.
Sille voi kyllä asettaa rajoitteita, sulkea vaihtoehtoja pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens muuten kun robottien kanssa on aina hehkutettu sitä miten niiden peruskomentoja on ettei saa vahingoittaa ihmistä. Niin nythän tekoäly on jo ajanut ihmisiä jopa itse murhiin. Miten tällainen on mahdollista, eikö niillä sitten olekaan mitään ihmisen vahingoittamisen estoja.
Koko ajanhan täälläkin käydään pienimuotoista sotaa. Rysyt ja persut trollaamalla yrittää kaivaa maata suomen jalkojen alta. Se ei vaan tunnu oikein sujuvan.
Venezuelan operaatiossahan myönnettiin, että käytettiin Anthropic-yhtiön Claude-tekoälyä.
Lisäksi OpenAI on tehnyt ison sopimuksen Yhdysvaltain puolustusministeriön kanssa.
Uskon, että tekoälyn rooli tulee olemaan sekä tiedustelutoiminnassa, että sodankäynnissä tulevaisuudessa todella suuri. Ehkä jonain päivänä jopa tekoälyn ohjaamat sotakoneet ja robotit taistelee suurimman osan taisteluista. Mutta alkuun enemmänkin tiedustelun ja strategisen suunnittelun tuki.
Mutta sen verran tuo, ja Trumpin sekoilu on aiheuttanut, että itse en enää anna mitään tietojani amerikkalaisille tekoäly-yhtiöille. En luota enää, että Amerikka on aina ystävä. Ja kaikki tieto mitä menee sinne heidän järjestelmiin, menee todennäköisesti tarvittaessa tiedustelukäyttöönkin. Onneksi on eurooppalainenkin vaihtoehto (Mistral Le Chat).
Kyllä, ja syy valtavaan panostukseen tekoälyyn on nimenomaan sotilaallinen kilpajuoksu erityisesti Yhdysvaltain ja Kiinan välillä. Kumpikin haluaa saavuttaa yleiskäyttöise AGI-tekoälyn ensimmäisenä, koska se on sellainen juttu että muuttaa voimasuhteita merkittävästi. Siksi tekoälyä pusketaan eteenpäin välittämättä talouden disruptoitumisesta tai mistään muustakaan, koska isoille johtajille kyse on "henkiinjäämisestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille voi kyllä asettaa rajoitteita, sulkea vaihtoehtoja pois
Kuka sanoo että ne rajoitteet pitävät?
AI:t ovat jo nyt vahvasti mukana kehittämässä itse itseään ja niiden toimintaa ei enää varsinaisesti ymmärrä kukaan täysin, joten ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens muuten kun robottien kanssa on aina hehkutettu sitä miten niiden peruskomentoja on ettei saa vahingoittaa ihmistä. Niin nythän tekoäly on jo ajanut ihmisiä jopa itse murhiin. Miten tällainen on mahdollista, eikö niillä sitten olekaan mitään ihmisen vahingoittamisen estoja.
Ukrainassa lentelee aika kasa robotteja joiden peruskomento on nimenomaan vahingoittaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainassa lentelee aika kasa robotteja joiden peruskomento on nimenomaan vahingoittaa ihmisiä.
Joo mut ne on ihmisen ohjaamia.
Venäjän presidentti Vladimir Putin on käyttänyt "rauhanturvaoperaatio"-terminologiaa Ukrainan sodan yhteydessä strategisesti, erityisesti oikeuttaakseen sotilaalliset toimensa ja separatistialueiden miehityksen.
:)=
Digitaalinen sota🤔