Narsismista pari ajatusta...
Täällä näkee aina välillä keskustelua narsismista, joten varmaan täällä on ihmisiä, joiden mielestä aihe on mielenkiintoinen. Tässä muutamia juttuja...
Miksi narsisti inhoaa ihmistä, joka auttaa narsistia itseään? Koska ei häntä ole autettu, hän olisi itsekin voinut tehdä ihan yhtä hyvin ja paremminkin, ja tuo toinen on oikeestaan ihan turha, siis hänhän on itse tehnyt melkein kaiken joka tapauksessa, ja tuo toinen on itse asiassa vihollinen, jos edes väittää, että olisi ollut jotakin tästä saavutuksesta millään lailla tekemässä, itse asiassa narsisti on näissä asioissa loistava ja tuo toinen on surkea luuseri, joka pitää potkia pois…Muutenkin se, missä häntä autettiin, ei olisi ollut mitenkään vaikeaa. Että aika typerää nyt mennä ottamaan jotain kunniaa jostain auttamisesta, kun tuo oli mitättömän kärpäsen kakan kokoinen juttu, jonka narsisti olisi joka tapauksessa tehnyt paremmin ihan itse yksikseen.
-> Eli, jos joku auttaa narsistia jossain, lopputulos on, että narsistin mielestä hänelle on oltu ilkeitä tai töykeitä, häntä on yritetty haastaa, hänen kanssaan on haastettu ehkä jopa tavallaan riitaa, ja selvästi häntä on yritetty pistää asemaan, jossa hänen erinomaisuutensa / taitonsa jotenkin kyseenalaistetaan, eli: toinen ihminen oli hänelle ilkeä.
Miksi narsisti inhoaa ihmisiä, jotka ovat yleisesti ottaen avuliaita ja empaattisia? Koska sellaiset ihmiset ovat oksettavan empaattisia ja typeriä - vain typerät ihmiset olisivat oikeasti sellaisia, ja mitä ai hänkö ei ole muka hyvä ja ystävällinen ihminen, hänhän on kaikisten paras ihminen, nuo muut ovat feikkejä, ei kukaan oikeasti ole hyvä, kaikki ovat oikeasti itsekkäitä…Onhan raivostuttavaa, että joku esiintyy ikään kuin jokin epäitsekkyys olisi aitoa, koska oikeasti näiden pullaposkien on pakko olla ihan samanlaisia, yhtä itsekkäitä kuin hänkin...
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti narsisti etsii puolisokseen empaattista ja ystävällistä ihmistä. Sellaisen henkilön ymmärtäväisyydellä ja joustavuudella narsistin tarpeisiin pystyy pelailemaan rajattomasti.
Näinhän se ilmeisesti on, että narsistin kumppani tyypillisesti on empaattinen, kiltti, joustava. Ei huonoja piirteitä, mutta kumppanin narsistisen p häiriön vuoksi hankala yhtälö.
Lähtökohtaisesti narsisti etsii puolisokseen empaattista ja ystävällistä ihmistä. Sellaisen henkilön ymmärtäväisyydellä ja joustavuudella narsistin tarpeisiin pystyy pelailemaan rajattomasti.