Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2007)
Vierailija kirjoitti:
VW Golf, farmari
Hei, mulla on!
Olen kyllä pienipalkkainen ja asun vuokra-asunnossa. Jotain hienoa mulla siis on :D
ps. musta nää listaukset on noloja
Minusta Suomessa keskiluokkaisuus näkyy sellaisena laumakäyttäytymisenä, että pysytään mukana "kehityksessä", eli keskiluokkaisen saa huijatuksi kerta toisensa jälkeen tuhlaamaan rahansa johonkin tarpeettomaan vekottimeen: milloin se on leipäkone, robotti-imuri jne.
Niitä ovat sitten nurkat täynnä käyttämättöminä...
Marimekko, beigeen pukeutuminen, sisustus kopioitu Jyskin inspiraatiokuvastosta, paljon vaaleaa ja bohoa sekä meriheinää.
Naimisiin on pakko mennä ja a-linjaisessa mekossa, 2 lasta ja kultainen noutaja. Ei missään nimessä muita rotuja tai muita perhemuotoja sallita.
Yhteinen jatkuva puuhastelu ja harrastaminen puolison kanssa.
Eiköhän se ole aika pitkälle niin, että kukaan aidosti sivistynyt ei todellakaan vietä aikaansa vauva.fi palstalla vaan tekee jotain aidosti hyödyllistä. Tällä palstalla viihtyvät ovat korkeintaan keskiluokkaisia, koskee myös minua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko menestynyt taiteilija koskaan keskiluokkainen?
Onko taiteilija koskaan keskiluokkainen?
Häh, suurinosa suomalaisista taiteilijoista on keskiluokkaisia. keskiluokka ei ole synonyymi konservatiiviselle.
Taiteilijuus ei sovi keskiluokkaiseen perusturvalliseen beigeen muottiin, ainakaan muissa maissa kuin ehkä just Suomessa. Jos on todella menestynyt taiteilija, ei voi olla turvallinen beige, tusina tai trendi, on oltava erilainen kuin muut. Toki voi olla valtavirtamuusikko esim, ja menestynytkin, mut onko se enää taidetta, että menee yleisön rahapussi edellä? Taiteen voi määritellä. Kaikki tuotokset ei ole taidetta eikä raha määrittele taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, sivistys, korrektius ja muotoseikat kulkee käsi kädessä yleensä sen takia, että tiede ei ole mitään haahuilua. Tiede on täynnä sääntöjä ja kurinalaisuutta. Ja syystä. Kovat tieteet perustuu matematiikkaan ja fysiikkaan ja kaikki ideat, ajatukset ja tutkimus pitää esittää ja perustella eksaktisti. Ei mitään teorioita voi muuten todistaa.
Kulttuuriala onkin sitten oma juttunsa, siellä luovuus kukkii ja osa säännöistä voi olla vain tiellä.
Ööö, erittäin huono esimerkki vaikka en nimenomaan puhunut tieteestä vaan kulttuurista kuten muotoilusta ja arkkitehtuurista. Mutta tieteen historia ei juuri mitään muuta olekaan kun valtakulttuurin kumoamista ja vahingoista ja "haahuilusta" syntyneitä innovaatioita. Mutta joo juuri tämän "haahuilun" vastaisen asenteen takia suomalaiset on jäljessä myös tieteessä. Jamie Hyneman LUTissa on loistava juttu koska opettaa vihdoinkin suomalaisille miten "haahuilu" on pakollista jos mitään uutta haluaa kehittää. Tiede ja Kulttuuri ei lopulta eroa juuri mitenkään ja osa tiettyä "junttikulttuuria" että luulet niin. Ei esim kuvataiteessakaan jos maalataan vaikka öljyvärimaalaus niin on hyvin tarkat säännöt teknisesti. Mutta kyllä suomessa on hyvin hyvin kummallinen kahtijaon kulttuuri. Tekniset ihmiset pitää taidetta haahuiluna ja taitelijat teknisiä tylsinä, arkkitehdit vs toteuttajat, duunarit vs akateemiset jne. Muualla maailmassa tajutaan että asiat kulkevat käsikädessä mutta jostain syystä suomessa on juututtu kuppikuntaisen ja autistiseen vänkäämiseen siitä kuka on eniten oikeassa.
Mutta kiitos ennnenkaikkea että todistit pointtini täydellisesti juuri näin. Puhun kuvataiteesta ja arkkitehtuurista niin joku näsäilee jostain fysiikantesteistä tms kuin pikkulapselle täsmälleen sitä mitä tarkoitin että kokonaiskuvan sijaan tartutaan täysin epäolennaiseen tai niinkun tässä keksitään se suorastaan itse ja vastataan itsekeksittyyn "mokaan". Niin tyypillistä. Junttikulttuuria parhaimmillaan. Suomalaiset vain ovat juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilijuus ei sovi keskiluokkaiseen perusturvalliseen beigeen muottiin, ainakaan muissa maissa kuin ehkä just Suomessa. Jos on todella menestynyt taiteilija, ei voi olla turvallinen beige, tusina tai trendi, on oltava erilainen kuin muut. Toki voi olla valtavirtamuusikko esim, ja menestynytkin, mut onko se enää taidetta, että menee yleisön rahapussi edellä? Taiteen voi määritellä. Kaikki tuotokset ei ole taidetta eikä raha määrittele taidetta.
Beige on sivistymättömien mielikuva keskiluokasta tai kuvaa ns "junttikeskiluokkaa". Kulttuurikeskiluokka on on tarkoituksellisen boheemi eikä todellakaan ole pelkkää beigeä. Katoava luonnonvara suomessa mutta oli yleisempää 70 luvulla kun vasemmistokeskiluokkaa oli enemmän. Sotket ihan ihme asioita keskenään. Taiteilijat on nimenomaan keskiluokkaisia usein sentakia että olisi rahvasta ajatella rahaa. Tapasi määritellä keskiluokka riippuu selkeästi vain rahan määrästä mikä pätee ainoastaan tiettyyn uusrikas posseen. Et selkeästi tunne suomalaista kulttuurikeskiluokkaa. Kulttuurikeskiluokassa persoonallinen ura ja erottautuminen on suorastaan pakkomielle lähes niin paljon että siitä tulee klisee tms kaikki hakevat kallionilmaisutaidon lukioon ja taikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät menevät kuukausittain säästötilille. Saavat parinkymmenen vuoden säästöt korkoineen käyttöönsä kun lähtevät yliopistoon (ei missään nimessä ammattikorkeakouluun) opiskelemaan lääketiedettä, kauppatieteitä, lakia tai diplomi-insinööriksi.
Höpsistä, ei ne missään säästötilillä ole, vaan sijoituksissa!
Itsellä olisi varaa, mutten ole koskaan tajunnut tavaroilla leveilemistä. Yleensä ostan sellaista mistä tykkään, esimerkiksi astioissa se on joskus Iittalaa ja joskus Ikeaa. Huonekalut ovat enimmäkseen Ikeaa. Autoa ei tällä hetkellä ole, mutta kun sellaista olen hankkimassa niin ostan varmaan jonkun aika halvan, sillä auto on huono sijoitus. Kalliita tauluja, koriste-esineitä ja koruja en ole koskaan ymmärtänyt. Joskus olen ostanut kalliimpia vaatteita, mutta olen huomannut ettei hinta ole kestävän laadun tae, joten nykyään jätän kalliit vaatteetkin ostamatta.
Muistakaa pelätä tänäänkin kaikkea, mitä uutisoimme.
Ruoka tilataan nykyisin kaupasta suoraan kotiin.
Minulle stereotyyppistä keskiluokkaisuutta, ei siis alempaa- tai ylempää keskiluokkaa, edustaa ydinperhe jossa on äiti, isä ja 2-3 lasta. Lisäksi perheellä on Labbis, Volvo, omakotitalo ja trampoliini pihalla. Lapsia kuskataan ahrerasti harrastuksiin ja lasten koulumenestys on tärkeää. Molemmat vanhemmat käyvät töissä. Kesällä ollaan omalla tai suvun mökillä ja perheen kanssa matkustetaan tyypillisesti pari kertaa vuodessa Etelä-Eurooppan, Dubaihin, Thaimaahan. Ulkoiseen habitukseen ei kiinnitetä ylenmääräistä huomiota, tyylillä pyritään ennemminkin olemaan herättämättä huomiota, mutta toki on annettava ehdottoman siisti ja puhdas vaikutelma. Mitään kalliita designervaatteita tai laukkuja ei hankita, lähinnä keskitytään keskihintaisiin kohtalaisen laadukkaisiin ja hieman tylsiin merkkeihin ja säästyneet varat ohjataan lasten harrastuksiin tai edellä mainittuihin lomamatkoihin. Kekiluokkaisuuttaa leimaa ahkeruus, parempaan pyrkiminen ja tietty itsensä jatkuva kehittäminen. Tämä voi hyvinkin olla jäänne keskiluokan DNA:ssa koska juuri ahkeruus ja koulutus ovat perinteisesti mahdollistaneet nousun keskiluokkaan. Elämä on mukavan tasaista ja melko ennalta arvattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole aika pitkälle niin, että kukaan aidosti sivistynyt ei todellakaan vietä aikaansa vauva.fi palstalla vaan tekee jotain aidosti hyödyllistä. Tällä palstalla viihtyvät ovat korkeintaan keskiluokkaisia, koskee myös minua
Tällaiset ajatukset on täyttä harhaa. Ei ihmisten elämänsisältö ja arkiset puuhastelut ole sivistyksestä ja mammonasta riippuvaista. Erityisesti Suomessa me puuhaillaan yllättävänkin samanlaisia arkijuttuja tulostasosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä olisi varaa, mutten ole koskaan tajunnut tavaroilla leveilemistä. Yleensä ostan sellaista mistä tykkään, esimerkiksi astioissa se on joskus Iittalaa ja joskus Ikeaa. Huonekalut ovat enimmäkseen Ikeaa. Autoa ei tällä hetkellä ole, mutta kun sellaista olen hankkimassa niin ostan varmaan jonkun aika halvan, sillä auto on huono sijoitus. Kalliita tauluja, koriste-esineitä ja koruja en ole koskaan ymmärtänyt. Joskus olen ostanut kalliimpia vaatteita, mutta olen huomannut ettei hinta ole kestävän laadun tae, joten nykyään jätän kalliit vaatteetkin ostamatta.
Ei se kalliin ostaminen minulle ainakaan tarkoita leveilemistä. Harvoissa mun tavaroissa tai vaatteissa näkyy merkki päälle. Ostan niitä kalliita asioita, jotka miellyttää silmää ja tiedän kestäviksi. Kaikki kallis ei ole kestävää, mutta pitää tietää oikeat tuotemerkit. Astioissa vaikka Riedel ja Villeroy & Boch on heittämällä laadukaampia kuin Iittalat tai Ikeat. Sen huomaa tuotteiden materiaalista ja viimeistelystä helposti.
Vaatteissa merkin ei tarvitse myöskään näkyä, mutta minulla monta laatuneuletta, jotka ei nyppäänny ja pysyy muodossa tai muita vaatteita, jotka kestää hyvin aikaa ja pesuja. Pitää jälleen vain tietää mitä kannattaa ostaa. Halvalla harvoin saa laatua, koska se laadun tekeminen maksaa. Toki kaikki kallis ei ole laadukasta, koska kuluttajia höynäytetään muoti- ja trendimerkeillä.
Ostetaan aina punalaputettuja ruokia ja kulutetaan vaatteet loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ero vielä alemmalla ja ylemmällä keskiluokalla. AMK ja yliopisto esim.
Tämä on kyllä niin menneen talven lumia tämä jaottelu. Akateemisuus itsessään ei kyllä tee kenestäkään mitään ylempää ja alempaa. Molemmissa opinahjoissa on mahdollisuus suorittaa alempi ja ylempi tutkinto monella alalla. Samat asiat niissä opetetaan, mutta vähän eri lähestymistavalla. Vai meinasitko että esim. matematiikka, fysiikka, kemia, äidinkieli, englanti, ruotsi jne. muuttuvat jotenkin erilaisiksi AMK ja yliopistokoulutuksessa? Että kemian kaavat ovat erilaisia kemiassa, derivointi tapahtuu matematiikassa eri tavalla ja Suomen kielioppi on ihan erilaista.
Miten joku voi olla näin perustavan laatuisesti hakoteillä. Pistää ihan hengästyttämään. Ei se matematiikka muuksi muutu oppii sitä sitten eskarissa tai yliopistossa, mutta ihminen itsessään muuttuu. Ylemmän keskiluokan ihminen on yleensä aina akateemisesti koulutettu ja toimii itsenäisissä asiantutijatehtävissä. Hän määrittää oman työnsä ja koska ja missä sitä tekee. Esimerkiksi lääkäri on tyypillinen ylemmän keskiluokan ammatti. Lääkäri voi työskennellä terveyskeskuksessa, sairaalassa tai omalla praktiikalla yrittäjänä. Hän voi valita tekeekö virastoaikaa tai esim. osa-aikaa ja liikkuuko miten. Se muu pyörii sen lääkärin ympärillä, ne alemman keskiluokan hoitajat mm. Heillä on kellokortit, kolmivuorotyöt ja hoidon sisällön määrittää heille lääkäri. Vapaus ja vaikutusvalta on oleellisesti erilaiset ja tämä heijastuu elämäntavassakin. Harvemmin lääkärit esim. valittavat johtamisesta tai kiireestä.
Vierailija kirjoitti:
Avuttomuus
Varjotellään liian kevyissä vaatteissa, ei osata vaihtaa tai korjata mitään itse esim vaihtaa pyöränrengasta, jokaiseen juttuun tilataan ammattilainen
Pyh. Se ei liity keskiluokkaan. Jos kotona ei opeteta tai anneta tehdä, niin tuleehan siinä kenestä tahansa uusavuton luokasta riippumatta. Moni haluaa vaan käyttää aikansa johonkin muuhun kun varaa on.
Me tienataan reilusti yli 100k€, mutta ainakin me tehdään paljon itse. On rakennettu ja remontoitu, mutta nykyään teetetään usein ostotyönä, kun aika halutaan käyttää muihin asioihin.
Edelleen korjaan laitteet mielelläni itse silloin kun on aikaa,”. On korjattu pyykkikoneet, astianpesukoneet, ruohonleikkurit, polkupyörät jne. Autoon lähinnä vain renkaan ja polttimonvaihtoja on tehty, kun ei ole tallia missä korjata.
No ainakin tämä ketju osoittaa sen, että kansakunnan varallisuus on noussut suuremmaksi kuin koskaan. Ja totta, työväenluokalle ovat arkipäivää asiat jotka ennen olivat harvoille mahdollisia. Ja kuluttamisen ihannointi jatkuu samalla kun ilmastonmuutos kiihtyy. Edelleen jatkuvaan talouskasvuun pyritään hinnalla millä hyvänsä. Tullaan kysymykseen; miksi talouden pitäisi edelleen kasvaa?