Tiedättekö puolison kanssa toistenne tilien saldot?
Itse en tiedä miehen saldoja, ja toisaalta mulla on itsellä pienet säästöt tilillä pahan päivän varalle, joista en myöskään ole kertonut. Jos vaikka mies ottaa ja lähtis ja jättäis jonain päivänä.
Kommentit (59)
Täh, eikö teillä ole kaikki yhteisellä tilillä!?
Näkisihän tuon nettipankista, jos kiinnostaisi. Tiedän siis, mutta en jaksa kiinnostua.
Ei tiedetä. Yhteiset laskut menevät yhteiseltä taloustililtä, jonne molemmat siirtävät kuukausittain tarvittavan summan (50/50), kaikki muu on omaa. En tiedä edes puolisoni tuloja eikä hän minun.
Tiedetään. Naimisissa ja yhteinen asuntolaina, tuntuisi oudolta jos ei tiedettäisi meidän yhteistä kokonaisvarallisuutta. Sijoittamista harrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kimppakämppä asumista, ymmärrän jos toinen tuhlaa viimeisenkin tulleen sentin heti, mutta normaalissa perheessä tiedetään raha-asiat.
Miksi pitäisi tietää? Olimme aikuisia ihmisiä alkaessamme seurustella, kumpikin oli ehtinyt elämässään järjestää omat raha-asiansa omalla tavallaan. Nyt olemme avoliitossa. Miksi ihmeessä pitäisi alkaa puuttua toisen raha-asioihin tai edes kysellä niistä? Yhteinen talous hoidetaan puoliksi, mutta mitä se toiselle kuuluu, minkä verran toisella on omaa rahaa?
Meillä on ollut 35 vuotta yhteinen talous ja perheyritys. Aluksi oltiin opintovelkaisia opiskelijoita ja siitä lähtien on yhteinen varallisuus kerrytetty. Hoidan sekä yrityksen kirjanpidon ja rahaliikenteen kuten myös yksityistalouden.
Yhteiset tilit joten joo. Minulla lisäksi rahastotili, mies varmaan tietää suunnilleen paljonko siellä on.
En tiedä. Tiedetään paljon toinen tienaa ja saa kuukaudessa käteen, ja lainatilille molemmat laittaa oman osuutensa kk:ttain sekä ruokaostokset hoidetaan puoliksi. Muuten ei kiinnosta yhtään. Tietenkin toivoisin että kertoisi jos jostain syystä rahat ei riittäisi, mutta uskon että on saanut säästöön edes vähän rahaa tässä vuosien varrella. Mieskään ei ikinä kysy rahatilanteestani, mikä on OK.
En tarkaan, enkä yleensä ole vieressä kyyläämässä jos mies hoitaa laskuja tai muita raha-asioitaan. Meillä on omat tilit ja rahat vaikka asumme yhdessä. Luotan mieheni sanaan kun on sanonut että x verran suunnilleen rahaa ja x verran lainaa. Tiedän palkankin suunnilleen koska se vaihtelee lisien ja työtuntien määrän mukaan. Sama juttu myös toisinpäin. En koe että se olisi mitenkään itseltäni pois jos miehellä oliskin vaikka miljoonien säästöt josta ei ole maininnut. Jos onkin, niin ei ainakaa arkielämässämme näy mitenkään. Tietysti se harmittais jos toisella olis älyttömästi rahaa ja suoraan olettaisi minullakin olevan ja vaatisi osallistumaan suhteettomasti rahakuluhin kun itsellä on paljon pienemmät tulot. Ollaan puhuttu suurinpiirtein määriä tietenkin mut ainahan on mahdollista ettei kerrota kaikkea :D itse kyllä kerron, mut en koe sitä maailmaa kaatavana jos mies ei. Toki ihmettelisin ehkä miksi ei halua oikeaa määrää kertoa jos ilmenis et valehtelisi. Valehtelu ei oo ok ja luulisi et puolisoonsa kuitekin luottaisi ja voisi totuuden kertoa. Sinänsä siis valehtelu olisi tottakai iso asia ja loukkaantuisin kun itse kuitenkin on kaikessa rehellinen. Mut sehän ei tarkota mitään vaikka tietää toisen rahatilanteen. Se ei oikeuta kumppania niihin toisen rahoihin mitenkään :D joten senkään takia en käsitä miksi puolisolle ei voisi kertoa. Paitsi siinä tapauksessa jos puolisona on ihminen joka alkaa himoita rahoja ja vaatia itselleen osuutta... mut en sellaisenkaa kovin pitkään parisuhdetta jaksaisikaan...
Tiedetään suunnilleen 1000e tarkkuudella. Mutta ei todellakaan olla toisillemme tilivelvollisia rahankäytöstä. Yhteiset kulut ja sovitut asiat hoidetaan puoliksi. Lopuilla rahoilla kumpikin tekee mitä parhaaksi näkee.
Tiedetään. Tai ainakin minä tiedän, kun hoidan kaikki laskut yhteiseltä tililtä. Mies ei välttämättä ihan tarkkaan joka hetki tiedä mun oman tilin saldoa, mutta yleisesti tietää että ei siellä ylimääräisiä ole. Miehellä ei ole muita tilejä kuin tuo yhteinen.
Yhteisen käyttötilin joo (puolet palkasta sinne. )
Sijoitusprojektit menee vaimolla yli hilseen. Enkä jaksa enää yrittää selittää, kun alkeelliset termit joutuu rautalangasta selittämään.
Noi on noit sun työjuttui..
Minä tiedän miehen saldot, koska pyöritän perheen raha-asiat. Miehellä on käsitys mun saldojen suuruusluokasta, mutta hän ei näe omassa verkkopankissaan kuin mun käyttötilin. Kysymällä selviää. Omat rahat, yhteisiä ja omia menoja, luottamus ja avoimuus. Niillä nää hoituu.
En tiedä vaimon saldoa, mutta hän tietää minun koskapa hän näkee minunkin tilin puhelimelta. Meillä on yhteiset varat.
Yhteinen konkurssi, yhteiset varat. =)
Tiedän. Seuraan perheemme pankkitilejä ym. raha-asioita excelissä ja suoritan tarpeelliset tilisiirrot. Meillä on erilliset tilit mutta yhteiset rahat.
Minä hoidan talousasiat. Teen vuosibudjetin ja seuraan, miten se toteutuu. Näen omilla tunnuksillani verkkopankista miehen tilit, yhtä säästötiliä lukuunottamatta, mies näkee vain omansa. Mies on palkkatöissä, minä yrittäjä. Tuloni vaihtelevat kuukaudesta toiseen. Kerron miehelle suuremmat linjat mutta muuten häntä ei hirveästi talouspuoli kiinnosta, mikä on ihan ok.
Ei tiedetä kumpikaan, omat tilit eikä käyttöoikeuksia. Ei parisuhteessa tarvitse kaiken olla avointa ja yhteistä
Jos mies säästää jonnekin niin omiaanhan säästää, ei ole minulta pois. Olen aina ollut sitä mieltä, ettei varsinkaan talousasioissa pidä luottaa yhteenkään ihmiseen vaan jokaisen pitäisi huolehtia siitä että pärjää myös omillaan jos jotain sattuu