Oma pituus miinus 100 on sopiva maksimipaino. Onko näin?
Oletko kuullut tosta eli että 160 cm pitkälle 60 kg on sopiva maksimipaino. Jos pituutta on 170 cm niin 70 kg olisi maksimi. Siis MAKSIMI. Parempi olisi olla alle
Olen tässä vuoden päivät laihdutellut hitaasti. Painoin ennen 70 kg. Pituuteni on 160 cm. Olen just päässyt alle 60 kg elipainon ja kyllä täytyy sanoa, että alan näyttää normaalipainoiselta. Ikää on jo 50 vuotta.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka, 157cm/81kg.
Ei nuo teidän laskuhommat päde.
Minäkin olisin yhtä hoikka kuin sinä jos painaisin 106kg.
Ei ole mikään matemaattisesti mitattu yleispätevä nyrkkisääntö. Painoon vaikuttaa aika monta muuttujaa. Tuo voi olla suuntaa antava kaava, mutta ei yleispätevä ja tarkka.
Olen 173cm enkä ole koskaan painanut 63kiloa enempää. Normaalipaino missä helposti pysyn on 56kiloa.
Olen siis nainen.
En ole liian painava olen vaan liian lyhyt.Pituus pitäisi olla 235 cm.
Ihan oikeesti, ei ne luut ole toisilla raskaampia
Vierailija kirjoitti:
Mulle se on liikaa. Pituus miinus 110 toimii omalla kohdallani.
Sama. Olen 163 cm ja 53kg on itselle täydellinen paino. Se siis on sekä helppo pitää (ei vaadi mitään kituutusta) että tuntuu omalta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti, ei ne luut ole toisilla raskaampia
Ruumiinrakenne voi olla vantterampi tai sirompi ja siksihän tuossa bmi:ssä on tuota vaihteluväliä eli se todellakin ottaa huomioon nämä erilaiset ruumiinrakenteet vaikka muuta usein väitetäänkin. Joku keijukaismaisen kevytrakenteinen on melkoisen tuhdissa kunnossa vaikka bmi olisikin vielä normaalipainon rajoissa kun taas saman pituinen, mutta vantteratekoisempi jässikkä olisi anorektikko bmin alarajalla vaikka paino olisi edelleen normaali..
Kukaan ei siis ole normaalipainoinen kaikissa painoissa jotka osuu tuohon normipainoisen vaihteluväliin vaan se on kiinni omasta ruumiinrakenteesta missä kohdassa se oma normipaino on. Suurimmalla osalla se oma normipaino on tuon vaihteluvälin keskivaiheilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se mene että "ihannepaino" on miehellä pituus-100 ja naisella pituus-110
Tuolla säännöllä painaisin 48 kg ja näyttäisin rinnattomana ja lihaksettomana 13-vuotiaalta pojalta. Olen 42-vuotias nainen. 55 kg on mulle hyvä ja 58 kg maksimi. Pituus miinus 100 on just hyvä sääntö.
Kiitti hei! 😃
Riippuu pituudesta. Jossain pituudessa se voi sattumalta osua kohdalleen.
Alle 23bmi ei ole tarvetta laihduttaa. Eli sulla ei alle 59kg
Eli se n 60kg sulle sopiva, ei maksimi.
190cm miehelle tuo kaava antaisi 90 kiloa. Inbody mittauksessa antoivat tavoitepainoksi alle 80 kiloa, mitä analyysin antamalla lihasmäärällä korjattiin.
Painolla ei edelläkään ole mitää väliä, vaan sillä mitä se paino sisältää. Lihasta vai fläsää.
160/70 nainen, jolla on rasvaprosentti 19% on paljon terveempi kuin nainen, joka on 160/57 jolla on rasvaprosentti 27%
Parhaimmalta näytin kyllä siinä 60-62kg kun pituutta on 170cm. Silloin kun olin 53-57kg, niin ei juuri tissejäkään ollut.
Nyt olen lähes 68kg ja ei kyllä näytä enää kovin hyvältä, eli tästä ainoa suunta pitäisi olla alaspäin.
Ei ainakaan treenaaville miehelle. Oma pituus ~180cm ja nykyinen paino +125kg..100kg painossakin ollaan jo hyvin pienillä rasvoilla.
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka, 157cm/81kg.
Ei nuo teidän laskuhommat päde.
Tuohan on ihannepaino hoikalle porvoolaiselle! Voi mennä joillekin tässäkin ketjussa totena läpi!
Vierailija kirjoitti:
Painolla ei edelläkään ole mitää väliä, vaan sillä mitä se paino sisältää. Lihasta vai fläsää.
160/70 nainen, jolla on rasvaprosentti 19% on paljon terveempi kuin nainen, joka on 160/57 jolla on rasvaprosentti 27%
"Täysikasvuisen ihmisen normaali rasvaprosentti vaihtelee lihavuustutkijoiden mukaan naisilla välillä 25–33 ja miehillä välillä 13–21. Ikääntyneiden naisten normaali rasvaprosentti saatta olla kuitenkin jopa 35 ja miesten 25 prosenttia."
Eli naisen ihannerasvaprosentti vajaa 30 ja miehillä n 17. Ei pidä sotkea huippu-urheilijoiden rasvaprosentteja joilla ei ole terveyden kannalta mitään tekemistä.
-110 on ihanne. Eli 170 cm / 60 kg. Ainakin naisilla, miehistä en osaa sanoa.
Lähes 30kg ylipainoa ja hoikka...😂