Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yli 40-vuotiaana mahdoton löytää töitä?

Vierailija
16.04.2021 |

Olen itse vasta 31-vuotias ja opiskelen sosionomiksi. Kuitenkin jo nyt mietin, että mitä jos tulevaisuudessa, vaikka silloin 40-vuotiaana haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Tai jos sattuisin jäämään työttömäksi. Onko 40-vuotias automaattisesti nykyään liian vanha töihin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta asiasta. Esim. onko alalla työvoimapulaa vai ylitarjontaa työvoimasta. Ja tehtävästä jota haetaan - jos haussa on keskijohdon tai ylempi johtajanpaikka, ei ikä ja kokeneisuus ole este ollenkaan, jos sopivaa kokemusta löytyy, mutta samaan firmaan ruohonjuuritason töihin ikä voi olla este. Lisäksi eri aloilla on eri määrin ikärasismia.

Itse olen it-alalla ja täällä valitettavasti on pahaa ikärasismia. Myös ulkonäkörasismia eli näissä trendikkäissä firmoissa pitää olla sporttinen, hoikka, tyylikäs, nuorekas. Alalla on muka työvoimapulakin niin että ihan ulkomailta täytyy hakea tekijöitä, mutta todella vaikea on yli nelikymppisen esim. koodarintyötä saada, ellei ole jotain harvinaista erityisosaamista. Naisilla "parasta ennen" päivä menee aikaisemmin vielä kuin miehillä, naisella alkaa 40 jälkeen olla jo liikaa, miehellä vasta 50 kohdalla. Ja tosiaan se ulkonäkörasismi päälle, eli jos olet vaikka 42 mutta tosi sporttisen ja nuoren näköinen voi olla jotain toivoa, mutta jos haastatteluun tulee tukeva tavallisen näköinen Marimekkotunika-täti, niin ei paljoa toivoa. Tosin tietyt isot "laitosmaisemmat" firmat tyyliin Tieto tai CGI ei ole ilmeisesti niin pahoja ikäsyrjijöitä kuin tällaiset pienet konsulttifirmat jossa itse olen.

Heh heh. Sporttinen, hoikka, tyylikäs, NÖRTTI. Anna mun nauraa.

EI niitä perinteisiä nörttityyppejä oikein enää näe missään, valitettavasti. Siis niitä rentoja farkku-hupparityyppejä vanhanaikaisilla silmälasaeilla ja epämuodikkaalla tukalla, ehkä vähän dadbodyä tai kaljamahaa muuten ruipelossa kropassa. Nyt esim. meidän 90 hengen firmassa tyypit jakautuu lähinnä kolmeen ryhmään tyylillisesti: hipsterit partoineen ja asiaan kuuluvine vaatetyyleineen, merkkivaatteita käyttävät kuntosalilla pumppaavat ja erikoisemmat metroseksuaali/vähemmistögenretyyliset. Ja tuo viimemainittu voi olla haitta työnhakuvaiheessa, jos on vaikka oma juttu joku goottityyli, vaikka sitten kun on jo töissä voi rauhassa olla sellainen. Enemmistö on noita kovasti treenaavia merkkivaate / kauluspaitatyyppejä koodareistakin.

Lisäksi naiselle ulkonäkövaatimukset on vielä ihan eri luokkaa kuin miehillä. 

Vierailija
22/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotiashan on työelämässä vielä nuori, kun eläkeikä vain nousee nousemistaan. Ja muutenkin nykyään elinikä on korkea eikä 40-vuotias ole edes vielä puolessakaan välissä elämää. Niinhän sitä sanotaan että nykyään 40 on uusi 30. Eli 40-vuotiaat alkaa olla hyvässä mielessä aikuisia, vastuullisia jne. kuten joskus vuosikymmeniä sitten oli 30-vuotiaat. Nykyään 30-vuotiaat elää vielä usein villiä nuoruutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta asiasta. Esim. onko alalla työvoimapulaa vai ylitarjontaa työvoimasta. Ja tehtävästä jota haetaan - jos haussa on keskijohdon tai ylempi johtajanpaikka, ei ikä ja kokeneisuus ole este ollenkaan, jos sopivaa kokemusta löytyy, mutta samaan firmaan ruohonjuuritason töihin ikä voi olla este. Lisäksi eri aloilla on eri määrin ikärasismia.

Itse olen it-alalla ja täällä valitettavasti on pahaa ikärasismia. Myös ulkonäkörasismia eli näissä trendikkäissä firmoissa pitää olla sporttinen, hoikka, tyylikäs, nuorekas. Alalla on muka työvoimapulakin niin että ihan ulkomailta täytyy hakea tekijöitä, mutta todella vaikea on yli nelikymppisen esim. koodarintyötä saada, ellei ole jotain harvinaista erityisosaamista. Naisilla "parasta ennen" päivä menee aikaisemmin vielä kuin miehillä, naisella alkaa 40 jälkeen olla jo liikaa, miehellä vasta 50 kohdalla. Ja tosiaan se ulkonäkörasismi päälle, eli jos olet vaikka 42 mutta tosi sporttisen ja nuoren näköinen voi olla jotain toivoa, mutta jos haastatteluun tulee tukeva tavallisen näköinen Marimekkotunika-täti, niin ei paljoa toivoa. Tosin tietyt isot "laitosmaisemmat" firmat tyyliin Tieto tai CGI ei ole ilmeisesti niin pahoja ikäsyrjijöitä kuin tällaiset pienet konsulttifirmat jossa itse olen.

Heh heh. Sporttinen, hoikka, tyylikäs, NÖRTTI. Anna mun nauraa.

EI niitä perinteisiä nörttityyppejä oikein enää näe missään, valitettavasti. Siis niitä rentoja farkku-hupparityyppejä vanhanaikaisilla silmälasaeilla ja epämuodikkaalla tukalla, ehkä vähän dadbodyä tai kaljamahaa muuten ruipelossa kropassa. Nyt esim. meidän 90 hengen firmassa tyypit jakautuu lähinnä kolmeen ryhmään tyylillisesti: hipsterit partoineen ja asiaan kuuluvine vaatetyyleineen, merkkivaatteita käyttävät kuntosalilla pumppaavat ja erikoisemmat metroseksuaali/vähemmistögenretyyliset. Ja tuo viimemainittu voi olla haitta työnhakuvaiheessa, jos on vaikka oma juttu joku goottityyli, vaikka sitten kun on jo töissä voi rauhassa olla sellainen. Enemmistö on noita kovasti treenaavia merkkivaate / kauluspaitatyyppejä koodareistakin.

Lisäksi naiselle ulkonäkövaatimukset on vielä ihan eri luokkaa kuin miehillä. 

Jaa, en taida saada rumana naisena koskaan töitä. Parempi jättää opiskelut kesken ja heittäytyä elämään sossuin tuilla. 

-sivusta

Vierailija
24/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-vuotiashan on työelämässä vielä nuori, kun eläkeikä vain nousee nousemistaan. Ja muutenkin nykyään elinikä on korkea eikä 40-vuotias ole edes vielä puolessakaan välissä elämää. Niinhän sitä sanotaan että nykyään 40 on uusi 30. Eli 40-vuotiaat alkaa olla hyvässä mielessä aikuisia, vastuullisia jne. kuten joskus vuosikymmeniä sitten oli 30-vuotiaat. Nykyään 30-vuotiaat elää vielä usein villiä nuoruutta.

Työnantajille ei kelpaa koska 40v ei suostu ihan mihin vaan simputukseen. Nuorempia ja mm-muuttajia on helpompi käyttää hyväksi.

Vierailija
25/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan henkilöstä ja osaamisesta. Meille rekrytöitiin hetki sitten 66-vuotias eläkeläinen. Toistaiseksi ainakin näyttää että oli hyvä rekrytointi.

Mitä järkeä ottaa noita ahneita eläkeläisiä töihin! Työpaikat nuorille ja perheellisille työttömille. 66 v saa eläkettä eikä todellakaan tarvitse enää palkkaa.

Vierailija
26/40 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan henkilöstä ja osaamisesta. Meille rekrytöitiin hetki sitten 66-vuotias eläkeläinen. Toistaiseksi ainakin näyttää että oli hyvä rekrytointi.

Mitä järkeä ottaa noita ahneita eläkeläisiä töihin! Työpaikat nuorille ja perheellisille työttömille. 66 v saa eläkettä eikä todellakaan tarvitse enää palkkaa.

Monella voi olla vaikka huono eläke jos on pidempään ollut työttömänä nuorempana. Tai muuten vaan elämäntilanne on sellainen että sen laatua parantaa työssä oleminen. Ensisijaisesti pitäisi tietysti työllistää nuorempia.

Vierailija
27/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaaminen ratkaiseen. Nuoriakin on kyllä palkattu. Ei olla ikärasisteja. Hyvä vaan kun ihmiset tekevät töitä mahdollisimman pitkään. Veroeuroja valtiolle!

Vierailija
28/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, itse olin kotiäitinä 40-vuotiaaksi asti ja vasta sitten aloin hyödyntämään jo yli 10 vuotta vanhaa tutkintoani. Toki piti "mennä kauaskin" saadakseen ekat työpaikkansa. Mutta viimeiset 6 vuotta olen ollut samassa työpaikassa. Tosin ketjutetuilla työsopimuksilla, mutta uskoisin, että olen tässä niin pitkään kuin ylipäänsä töissä jaksan käydä. Nyt 53 v.

Vierailija
29/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 v työtön sosionomi Helsingistä. Töitä ei saa...vuoden olen ollut työtön. Mitään fyysistä alaa esim lähihoitaja ei enää voi opiskella, ei enää fyysisesti jaksa niitä töitä.

Vierailija
30/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta. Itse valmistuin sairaanhoitajaksi parisen vuotta sitten ja vakituisen paikan sain puoli vuotta sitten. Ikää mulla on 42v. Ennen monimuoto-opintojen alkua olin tehnyt lähihoitajan töitä yhdeksän vuotta.

Vierailija
31/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa ranskaa ja on oikeuskanslerin perhetuttu, niin voi päästä vaikka VTV:n pääjohtajaksi.

Vierailija
32/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alasta. Itse valmistuin sairaanhoitajaksi parisen vuotta sitten ja vakituisen paikan sain puoli vuotta sitten. Ikää mulla on 42v. Ennen monimuoto-opintojen alkua olin tehnyt lähihoitajan töitä yhdeksän vuotta.

Minäkin sain töitä 42 v mutten enää nyt 45 v. 20 vuotta vielä työttömyyttä edessä sitten eläkkeelle. Onneksi voi lähteä vaikka ulkomaille kun pandemia hellittää... Siellä tulee peruspäivärahallakin toimeen.

Vierailija
33/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Olen jo 45v mutta olen ollut fyysisestä syystä työkyvytön jo 5v. En pysty enää koskaan palaamaan omalle alalleni, harmi koska siellä olisi täystyöllisyys. On niin rajattua se mitä pystyisin tekemään niin mietin onko mitään järkeä enää lähteä kouluttautumaan.

Vierailija
34/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta yli 50 voi olla jo vähän vaikeampaa ellei ole antaa kunnon portfoliota töistään ja meriittiä

Vierailija
35/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain töitä 44 v ja kun ne loppui niin toisen kerran 47 v. Mulla on msisteritutkinnon lisäksi muuta koulutusta ja eri alojen kokemusta 15-vuotiaasta lähtien. Palkat ei ole kummoisia, se hinta tässä on. Mutta halusin olla lasten kanssa pitkään kotona.

Vierailija
36/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain töitä 44 v ja kun ne loppui niin toisen kerran 47 v. Mulla on msisteritutkinnon lisäksi muuta koulutusta ja eri alojen kokemusta 15-vuotiaasta lähtien. Palkat ei ole kummoisia, se hinta tässä on. Mutta halusin olla lasten kanssa pitkään kotona.

Kokemus ei Suomessa merkitse, valitettavasti. Jos oikea koulutus puuttuu ei töitä saa.

T: se työtön sosionomi jolla on kokemusta 13 v lähtien eri aloilta myyntihallinnosta tuotekehitykseen ja tietenkin opetus ja sosiaalilalta. Koulunkäyntiavustajan 1400 e kk brutto työn voisi saada muttei kannata kun olen 2 lapsen yh

Vierailija
37/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole

Itseltäni se ainakin onnistu 😄

Vierailija
38/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Itse sain vasta 50-vuotiaana ensimmäisen vakituisen työpaikkani.

Vierailija
39/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella voi olla vaikka huono eläke jos on pidempään ollut työttömänä nuorempana. Tai muuten vaan elämäntilanne on sellainen että sen laatua parantaa työssä oleminen. Ensisijaisesti pitäisi tietysti työllistää nuorempia.

Minulla tuo tilanne. Yritän olla töissä noin 70v. Olen nyt kuuskymppinen. Olisi kiinnostavaa tietää, minne voisi päästä töihin tässä iässä. Haluaisin vaihtaa työtä. Olen terve hoikka kouluttautunut mukava tyyppi.

Vierailija
40/40 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain viime syksynä töitä 47 vuotiaana.