Onko totta yliopistojen ja amk pääsykokeet ovat vaikeampia kuin itse opiskelu?
Kommentit (17)
Se riippuu täysin alasta. Esim. lääkiksessä pääsykoe on helpomi mitä opinnot, mutta DI-koulutuksessa opinnot paljon vaikeampia mitä sisäänpääsy.
Tämä on ihan alakohtaista. Vaikkapa fysiikkaa opiskelemaan voi kävellä sisään. Se on sitten eri asia, pärjääkö opinnoissa.
Hoitajakoulun pääsykoe on helppo ja opinnot vielä helpompia. Liekö koulussa tarvitse olla ollenkaan paikalla.
Ainakin yliopistossa pitää täysin paikkansa. Sisäänpääsyssä kilpaillaan isoa massaa vastaan, ja sisään päästäkseen on pakko sijoittua lähelle parasta kärkeä. Varsinainen opiskelu on jo rennompaa, sillä yleensä aihe kiinnostaa edes vähän, ja jos jostain suorituksesta tulee hylsy, sen voi uusia. Pääsykoe on armottomampi: jos nyt ei pääse sisään, seuraavan kerran voi yrittää vasta vuoden päästä.
Aika usein näin on. Voi johtua pelkästään siitä, että siinä eka kokeessa on vain niin paljon pelissä. ja paljon hakijoita.
Ei. Pääsykokeet tein puoleentuntiin ja pääsin sisään yliopistoon. Siellä ei vaan enää pärjännyt lukematta ja luennot skippaamatta, miten lukioissa vielä pärjäsi. Joutui jopa tunnin tai kaksi tentiin lukemaan.
Tavallaan joo. Etenkin tosi suosituilla aloilla pitää sisään päästäkseen hallita pääsykoemateriaali niin täydellisesti, ettei tavallisessa tentissä tarvitse niin tarkkaan muistaa. Tämä johtuu tietenkin siitä, että jotenkin pitää saada vastauksiin hajontaa, että voidaan erotella ne ketkä pääsevät sisään.
Pääsykokeiden idea on testata, että pystyykö omaksumaan alalle kuuluvaa tieteellistä ajattelua ja onko tarpeeksi motivoitunut mahdollisesti pitkääkin opiskelua varten.
Tosin eikö nykyään ainakin yliopistoihin suurin osa valita yo-tutkinnon perusteella?
Tavallaan koska sisäänpääsyssä pitää voittaa muut. Tenteissä riittää kun saa tietyn määrän oikein. Vaikeus tulee opintojen aikataulutuksesta, kurssien työmääristä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yliopistossa pitää täysin paikkansa.
Roskaa!
DI-opinnoissa ei ainakaan. Pääsin aivan surkeilla pisteillä sisään mutta olin aivan k*sessa opintojen suhteen. Esim. lääkiksessä tilanne on toinen kun pääsykokeessa pitää olla oikeasti hyvä että pääsee sisään.
Vierailija kirjoitti:
DI-opinnoissa ei ainakaan. Pääsin aivan surkeilla pisteillä sisään mutta olin aivan k*sessa opintojen suhteen. Esim. lääkiksessä tilanne on toinen kun pääsykokeessa pitää olla oikeasti hyvä että pääsee sisään.
Mitä itse olen vierestä katsonut lasteni opintoja niin poika ainakin käveli Aaltoon sisään täysin valmistautumatta. Opinnot taas vaativatkin sitten töitä (sähköllä).
Tytär taas luki kyllä pääsykokeisiin ja hänen tapauksessaan ero pääsykokeiden vaikeuden ja opintojen haastavuuden välillä ei ole näin sivusta seurattuna vaikuttanut yhtä isolta (proviisorin koulutus Helsingin yliopisto).
En kuitenkaan tuudittautuisi sellaiseen kuvitelmaan opintojen suhteen, että sisäänpääsy automaattisesti tarkoittaa pärjäämistä. Opiskelu koulussa on kuitenkin nopeatempoisempaa kuin pääsykokeisiin luku.
Amk nykyään ei oikein voi olla pääsemättä kursseja läpi. Sama tentti yhä uudestaan, kunnes pääsee läpi, tai läsnäololla pääsee läpi. Jokainen valmistuu, jos haluaa.
Koulutusten merkitys on samalla romahtanut, kun tutkinto ei tarkoita mitään. Insinööri ei välttämättä osaa lukea.
Herätkää!
Kun kirjoittaa hyvin yo-kirjoituksissa pääsee suoraan yliopistoon.
3 vuotta aikaa perinpohjin lukea kirjoitettavat aineet.
Teknillisessä ja luonnontieteellisissä opinnoissa se ei ole noin. Pellekouluissa on.
Olipa taas kysymys. AMK ja yliopistoja on erilaisia, pääsykokeita on erilaisia ja opintojen vaikeusasteita on erilasia + oppimistyylejä on erilaisia.
Niin kuin moni sanoi, pääsykokeessa pitää kuulua tiettyyn parhaimpaan prosentiin, että pääsee sisään. Mutta entäpä ne linjat, joihin otetaan käytännössä kaikki? Sillä eihän se pääsykoe sinänsä ole vaikea vaan se, miten vertautuu muihin (pois lukien alat, jolle voi karsiutua pois, jos ei selviä esim. soveltuvuuskokeesta).
Yliopistossa mielestäni samaa tasoa.
Oma kokemukseni kauppiksessa on että kyllä , pääsykoe on vaikeampi kuin itse opiskelu. Lähinnä siksi, että ensin yksin pakerrat valmistautuessa ko. kokeeseen ja opiskellessa on niin opettajien ja muiden opiskelijoiden tuki, ainakin jollain tapaa. Ja aina voi tehdä kurssin uusiksi jos ei mene läpi.