10 kk vauvan liikkumisesta
Varaa jaloilleen, jos huvittaa. Etenee lattialla navan ympäri pyörien, työntää käsillä itseään taaksepäin ja vetää eteenpäin. Kurkottelee käsin ylöspäin huonekalujen reunasta. Ei siis ryömi oikeaoppisesti/ konttaa. Terkka huolestui, minä en. Mikä voisi olla vialla, terkalta en saanut vastausta?
Kommentit (35)
Ja kun pääsette " tutkimuksiin" , niin eiköhän siellä selviä enemmän :)
Toisia vaan kiinnostaa enemmän liikkuminen, toisia taas muut asiat. Vähän niinkuin aikuisillakin -toiset on kiinnostuneita urheilusta, toiset taas politiikasta ja toiset vaikkapa taiteista... :)
/22
Niin, puhuinkin yleisesti, että näin olisi.
Mutta kuten tässäkin ketjussa on jo huomattu, niin lapset tekee yksilöittäin asioita. Munkin lapsella liikkuminen ja komentelu on pääosassa, sitten taas sanat tai muut ei ole niin tärkeitä. Toki siis höpöttelee omiaan, mutta ei mitään järin ymmärrettävää. Ankka esim. on " ka" ... :)
/22
No niin justiinsa :)! Ovatpa nuo vintiöt olleet alusta asti kuin yö ja päivä. Ja oppihan tuo poikakin " yhdessä yössä" ryömimään, konttaamaan ja seisomaan, miksei sitten siskonsakin... Mutta kiitos kaikille kommenteista! -ap-
fysioterapeutille aika 24.8., nostelen tämän ketjun sitten jos muistan. Kaikkiahan kuitenkin kiinnostaa ;D. -ap-
Meillä ruvettiin ryömimään 11kk iässä, siitä pikkuhiljaa konttimaan ja nyt neiti 1v2kk niin pitää kävelyttää. Mutta itse ei vielä nouse ylös. Mennään neuvolaan perjantaina ja mietitään tuota jumpparia kans.
Mutta 2kk:ssa on kehittynyt huimasti ja tuo nouseminen on vain ajan kysymys. Yritystä kyllä löytyy ja jonkin verran on kaatuillut parin päivän aikana huomaamatta, joten on ilmeisesti onnistunut nousemaan jonkin verran.
Jotkut nyt vaan on hitaita, mutta jos lapsesi kehittyy koko ajan edes vähän niin ei kannata yöuniaan menettää. Jummpparilta löytyy neuvoja jolloin voitte treenata pikkuisen kanssa. Kenties hän sitten aikanaan kävelee edes vähän aikaisemmin kuin silloin jos asiaan ei puututtaisi.
Me mennään jumppaan jos niin suositellaan. Esikko oli hidas ja lähti käveleen 1v2kk iässä, mutta tyttö on vielä hitaampi.
Teillä on ilmeisesti neuvolantäti sen sorttinen, että huolestuu helposti. Meillä tuossa vaiheessa sanottiin vaan et kyllä se siitä, eikä ole syytä huoleen.
moni tuttuni on kertonut kulkeneensa esim. pepullaan..eli oppineet istumaan aikaisin ja liikkuminen " peppukiitäjänä" on ollut se luontevin tapa. Sisareni ryömivät ja siitä sitten kävelemään..Silti nämä esim. tapaukset opiskelevat yliopistoissa ja jokunen jo työelämässä ja hyvin mennyt. Eli ei kai se konttaamattomuus kovin vakavaa ole! Kysyin joskus asiasta ja konttaamisen väliin jääminen ei ole kummoinenkaan juttu, MUTTA jos esim. 4-vuotias ei osaa kontata pyydettäessä vaan menee epätahtiin ei aivonpuoliskot toimi kuten pitäisi.
mutta koska näillä asioilla on havaittu selvä tilastollinen yhteys, on hyvä, että asiaan kiinnitetään huomiota ja ohjataan fysioterapiaan.
Sillä onhan se tosi hyvä antaa terapiaa ajoissa, jos se helpottaa elämää tulevaisuudessa.
Vierailija:
niin puhe tulee hitaammin ja jos keskittyy enemmän jutteluun, niin sitten liikkuminen on hitaampaa...? :)
/22
joo tosiaan, ei varmaan papu riitä jaloissa. Yläkroppaa treenaa kovasti, mutta jalkoja ei. Varmaan saadaan jumpparilta vinkkejä siihen :). -ap-
jos ei tiedä. Sen takia hän on ohjannut teidät ammatti-ihmiselle. Lapset kyllä kehittyvät tosi eri tahdissa, eikä se tahti mitään tulevaisuudesta ennusta. Varsinkin kun tuette lastanne tarpeen mukaan.
peppukiitäminen on vain opittu tapa. Eri asia, jos ei muuta yksinkertaisesti vain kykene tekemään, esim varaamaan jaloille. Nouseminen seisomaan yms ovat hermoston kehityksestä kiinni, eivät " viitsimisestä" . Vanhempihan mieluummin sanoo, että " minun lapsi on laiska" kuin että " minun lapseni kehittyy hitaammin" .
Vierailija:
Vanhempihan mieluummin sanoo, että " minun lapsi on laiska" kuin että " minun lapseni kehittyy hitaammin" .
Niin fysioterapeutin lausunto kuului " Antaa kehityksen tehdä tehtävänsä." Mitään vikaa ei siis löytynyt. -ap-
Huomenna siis fysioterapeutille ja tyttö on tällä välillä oppinut ryömimään " oikeaoppisesti" ja lujaa meneekin, nousee konttausasentoon ja varaa topakasti jaloilleen. -ap-
Meidän poju lähti kävelemään sujuvasti alta 9kk ja muutamia askelia ilman tukea otti jo 7,5kk siirtyessää esim sohvasta pöytään jne. Myös äiti sana on tullut selvästi 7kk iässä ja nyt 9kk iässä äiti, lamppu ja isoveljen nimi tulee selkeästi sekä " anna" , kun haluaa jotain.
Terkkari sano, että jotkut vaan kehittyy nopsaan, eikä ole harvinaista että sekä puhe, että liike tulee nopeasti.