Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoittaako joku kirjeitä?

Vierailija
16.04.2021 |

Oon meilannut muutaman ulkomaalaisen kanssa ja nyt mietin pitäisikö siiirtyä perinteiseen kirjeenvaihtoon. Välillä uuvuttaa puhelimella näpytellä tai edes tietokoneella. Eli onko käsin tehty kirje hitaampaa vai nopeampaa? Rahaa tietysti menee kirjekuoriin, paperiin ja postimerkkiin, mutta jos vastaa kuukauden-kahden välein, ei kovin iso satsaus olisi. Yhteen sähköpostiin menee nyt useampi tuntia, kun kirjoitusvirheetkin tarkistan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi tunti siis

Vierailija
2/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut lapsena ja nuorena pari kirjekaveria. Joku pari tuntia meni aina yhteen kirjeeseen. Ihan suomalaisia oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan mietin kun kirjekaveripalstalla yksi indonesialainen haki kirjekavereita ja kysyi haluaisinko kirjoittaa postin kautta, mutta ajattelin, että aika vaiva ja hidasta, joten luovuin ajatuksista. Tästä nyt yli puoli vuotta. Jäi sitten pelkäksi instakamuksi, joka tosi harvoin siellä laittaa viestiä. Nyt ajattelin, että pitäisikö laittaa viesti instaan ja kysyä haluaisiko vielä kirjeenvaihtoon. Vai onko myöhäistä kysyä enää asiasta? Voisi olla vaihtelua, kun en oo varmaan 20 vuoteen kirjoittanut kirjettä.

Vierailija
4/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain kokemusta kirjeiden kirjoittamisesta?

Vierailija
5/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaanko ei kirjoita kirjeitä? Kai nyt joku edes.

Vierailija
7/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsin kirjoittaessa pitää ensin miettiä valmiiksi koko lause. Koneella voi palata ja korjata. Minulla ainakin kovin erilaisia prosesseja.

Vierailija
8/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortteja on kivempi kirjoittaa koska se nyt vain on hauskempaa lyhyesti ja ytimekkäästi. 🤓

Vierailija
9/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsin kirjoittaessa pitää ensin miettiä valmiiksi koko lause. Koneella voi palata ja korjata. Minulla ainakin kovin erilaisia prosesseja.

Eli pitäisi siis kirjoittaa jollekin suttupaperille ensin? Englanniksi en ole koskaan kirjoittanut ja voisi olla työläämpää. Yksi tykkää kirjoittaa pitkästi niin menisi varmaan viikko, jos käsin kirjoittaisin hänelle.

Vierailija
10/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan menee sulla aikaa kirjeeseen?

Vierailija
11/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös ulkomaalainen kirjekaveri, jonka kassa kirjoitellaan kortteja ja kirjeitä joitakin kertoja vuodessa. Välillä ollaan myös sähköpostilla yhteydessä, mutta onhan ne kirjeet paljon persoonallisempia ja kivempia.

Vierailija
12/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se englannin kirjoittaminen kielen ja mielen harjoittelemisena, niin käytetty aika ei harmita.

Vierailija
13/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kirjoittelin paljonkin kirjeitä, mutta sitä mukaa, kun porukka pariutui, se jäi. Mielestäni se on paljon mukavampaa kuin sähköinen viestintä, vaikka viestien välit ovat pidempiä.

Vierailija
14/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan menee sulla aikaa kirjeeseen?

Aikaa menee kyllä ehkä kolmannes enemmän, en ole kellottanut tai miettinyt edes aiemmin. Nykyään kirjoitan koneella ja printtaan, käsialan kirjoittaminen on vaikeaa kun ei tule tarpeeksi harjoitusta.

Vierailija
15/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös ulkomaalainen kirjekaveri, jonka kassa kirjoitellaan kortteja ja kirjeitä joitakin kertoja vuodessa. Välillä ollaan myös sähköpostilla yhteydessä, mutta onhan ne kirjeet paljon persoonallisempia ja kivempia.

Kirjoitatko tekstin ensin jollekin suttupaperille ja siinä korjaat mahdolliset kirjoitusvirheet, jonka jälkeen vasta kopioit puhtaan version kirjepaperille vai osaatko luonnostaan kirjoittaa niin, ettei virheitä tule. Voihan tietysti lyijykynää käyttää, että voi pyyhiä virheet pois.

Vierailija
16/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1517 lähetin kirjeen kaiffarilleni arkkipiispa Abrechtille. Hän ei ole vielä vastannut. Lieneekö syynä se, että Wittenbergin postilaitos on kuin Suomen Itella. Eli sairaan hidas, tai syynä voi olla myös se, että mainitsin ettei rillipäiden tai läskien kannata vaivautua kirjeenvaihtokaverikseni. Lähetin myös kirjeen Leo Äxälle, joka oli silloin iso jehu Vatikaanissa. ei sekään paska vaivautunut vastaamaan, joten suutuspäissäni naulasin kaikki kirjeenvaihtoilmoitukseni Wittenbergin saunan oveen. Oppivathan olemaan.

Lopetin siihen paikkaan kirjeiden kirjoittamisen, mutta minut tapaa nykyään somessa.

Ystävällisin terveisin: Martti Luther.

Vierailija
17/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun yksi ystäväni muuttaa ulkomaille vaihdamme lähes kaiken yhteydenpidon kirjeisiin. Kirjeet ovat mahtava viestimismuoto ja on sääli ettei tule kirjoiteltua enempää. Posti kuitenkin kulkee niin hitaasti ja on kallista, niin ei oikein jaksa muuten vain kirjoitella.

Vierailija
18/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 1517 lähetin kirjeen kaiffarilleni arkkipiispa Abrechtille. Hän ei ole vielä vastannut. Lieneekö syynä se, että Wittenbergin postilaitos on kuin Suomen Itella. Eli sairaan hidas, tai syynä voi olla myös se, että mainitsin ettei rillipäiden tai läskien kannata vaivautua kirjeenvaihtokaverikseni. Lähetin myös kirjeen Leo Äxälle, joka oli silloin iso jehu Vatikaanissa. ei sekään paska vaivautunut vastaamaan, joten suutuspäissäni naulasin kaikki kirjeenvaihtoilmoitukseni Wittenbergin saunan oveen. Oppivathan olemaan.

Lopetin siihen paikkaan kirjeiden kirjoittamisen, mutta minut tapaa nykyään somessa.

Ystävällisin terveisin: Martti Luther.

-70 luvulla Sanottiin Suosikissa: Läskit ja rillipäät älkää vaivautuko.

Onko se nykyään vihapuhetta?

Vierailija
19/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirjoitan kirjeitä, kiva harrastus ja tykkään haalia kirppiksiltä, Torista ym. nättejä kirjepapereita. Voittaa siis sähköpostin. Olen kyllä aika nopea kirjoittaja.

Vierailija
20/28 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juuri bongasin aiheen nimeltä postcrossing (googlaa!), ja päätin aloittaa.

Siellä on mahdollista ilmoittaa olevansa kiinnostunut kirjeenvaihdosta myös ilman sivustoa jatkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä