Kuivaksiopettelu ja päiväkoti, miten yleensä suhtautuvat?
Meillä poika 2,5v. ja on nyt loppukesän aikana hiffannut kunnolla pottaan pissaamisen ja kakkaamisen. Viime viikkoina en ole käyttänyt vaippaa ollenkaan paitsi öisin ja silloin kun joskus nukkuu päivisin. Haluaa yleensä herättyään heti pissalle ja pissaa, mutta vaippa on kyllä märkä eli pissaa unissaan heräämättä. Päivät menevät yleensä tosi hienosti, sanoo kun pissattaa ja jos samantien menee pissalle niin jaksaa pidätellä ihan pienen hetken. Mutta tottakai pieniä (pissa)vahinkoja sattuu melkein joka päivä. Kotioloissa tämä on ihan ok, pyykkikonehan on keksitty ja koska kuivaksiopettelu on mielestäni niin hyvällä mallilla, niin pesen ihan mielelläni hetken enemmän vaatteita.
Poika on menossa ensi viikolla päiväkotiin 2,5 kk kesätauon jälkeen, mietin että mitenköhän suhtautuvat siellä tähän vaipattomuuteen? Kyseessä pieni ryhmä ja tosi kiva henkilökunta, mutta miten yleensä toimitaan, haluavatko käyttää vaippoja kun vahinkoja kuitenkin sattuu joskus?
Kommentit (12)
He suhtautuivat asiaan siten että sanoivat olevan turhaa siirtyä takaisin vaippoihin tarhan takia. Olivat posittiivisella mielellä yleensäkin. Poika kyllä pystyy olemaan jo pitkiäkin aikoja pissaamatta, eli sellainen " vauva liruttelu" vaippaan on loppunut jo jokin aika sitten. Yöt hän onkin ollut jo kuiva viime keväästä, olen kyllä silti pitänyt varmuudeksi yöllä vaippaa. Nyt poika ollut kolme yötä ilman ja hienosti on mennyt.
jota ainakaan meidän pojalla ei ole ollut aikaisemmin. Poika oli lähes koko toissakesän eli puolitoistavuotiaan ilman vaippaa = ei toivoakaan että olisi edes suostunut pissalle potalle. 3 viikon joululomalla kokeiltiin samaa = ei taaskaan pienintäkään toivoa. Koko kesän eli 2,5 kk ollut taas ilman vaippaa, ja niinhän se oli että touko-kesä- ja heinäkuun puoliväliin asti tuli ehkä joka neljäs pissa pottaan, loput housuun tai lattialle, ja kakat eivät koskaan pottaan tai pytylle. Kuten sanottu, ihan vasta viime viikkoina on alkanut tajuta ja tunnistaa oman pissahätänsä.
ap
Tottakai esim. jos tehdään retkiä ulos tms. erityistä niin saatetaan laittaa vaipan, ettei tule vahinkoa. Tämä on kyllä ihan yleinen käytäntö, harvoin olen muuhun törmännyt ja aika asiantuntematonta porukkaa kyllä töissä sellaisessa päiväkodissa, jossa vaippoja käyttävät tuossa tilanteessa.
Tätien kanssa on vaan aina todettu, että siellä ne vahingot yleensä harmittavat vähemmän ja siivoontuvat helpommin, toisin kuin kotisohvilla ja -matoilla. Meidän päiväkodeissa on aina aloitettu kuivaksiopettelu aikaisemmin kuin ehkä itse olisimme siihen aktiivisesti tarttuneet - siinä alta 2-vuotiaana.
Kiva kuulla että positiivisesti suhtautuvat, kun kuivaksiopettelu on niin hyvällä mallilla kuitenkin. ap
Omahoitaja ehdotti, että kesän alussa on hyvä aloittaa kuivaksi opettelu. Itse hieman arastelin kun ei siitä ollut aikaisemmin mitään tullut... Sanoivat ettei ole lapselle niin kurjaa kun on lämmin jos vahinko sattuu.
Mutta siellä jättivät vaipan pois ja oppi kuivaksi kahdessa viikossa. Poika siis noin 2,5v.
että päiväkodissa nimenomaan kannustavat siihen vaipattomuuteen.
Onhan se nyt hoitajillekin paljon helpompaa. Molemmat ovat olleet
vähän päälle 2-vuotiaina päiväkuivia ja yökuivia n 2,5-vuotiaina.
Molemmille lapsille se on ollut vähän myös sellainen juttu , että " vauvat
vaan käyttää vaippoja, mä on oon jo iso enkä enää tarvi" , kun ottavat
pk:ssa isommista mallia
sinne yksin mennä (kahden suljetun oven takana). Niinpä päiväkodissa tuli pissavahinkoja, ja tädit laittoivat tytön vaippoihin. Ulkona sitten sai olla ilman vaippaa, kun sanoivat ettei vahingot siellä haittaa.
Kesäloman aikana reissasimme monissa eri paikoissa ja oli pari erimallista pottaakin käytössä, jolloin tytölle vähitellen valkeni, että kaikkialla voi mennä potalle, ei vain kotona ja pottia on erilaisia, ei vain se oma oikea. Kuukauden loman jälkeen päiväkodissa ei ole tullut vahingon vahinkoa ja myös univaipat on nyt jätetty pois.
Eli siis, suhtautuminen voi kyllä olla nihkeääkin, jos harjoittelu ei ole vielä tuottanut täydellistä tulosta. Kuivaksiopetteluhousut voisivat olla yksi ratkaisu, jos teillä hoitotädit eivät lattioiden pyyhkimisestä tykkää.
Jotenkin loogista minusta oli kuulla, että tyttöni tarharyhmässä on häntä vanhempia lapsia, jotka eivät vielä ole oppineet päiväkodissa kuivaíksi...
jälkeen hoitoon ja sanoin vain, että unien ajaksi kannattanee vielä laittaa vaippa. Ei siinä mitään sen kummempaa ollut. Lapsi kyllä sanoo itse kun pissattaa, ja aika ahkerasti tarhassa noita pottasessioita muutenkin järjästetään..
ja uskallan sanoa, että päiväkodin erittäin suosiollisella avustuksella.
opettaa siellä kavereitaankin potalla istumisessa (ikää pikkasen päälle 2 v)
Vessatuksesta tehtiin normaalia toimintaa joten isi ja äiti kävi yhtäaikaa istumassa pöntöllä ja neito hiffasi jutun viikossa. päiväkotivahinkoja käynyt 2 kertaa, kotivahinkoja kerran nyt 3 viikon aikana.
Siksi opetin lapseni kuivaksi hyvissä ajoin, puolitoistavuotiaana.