Säästetään vettä -vinkit
Kommentit (14)
Kun otat juomavettä, kaada se kannuun. Siten välttyy veden juoksuttamiselta yhtä lasia varten. Jos juoksuttaa, jotta saisi kylmää vettä, voi juoksutusveden laittaa suoraan kukkien kastelu kannuun. Tai lavuaariin, jonne laittaa likaiset astiat, jos ei ole tiskikonetta.
Pestään täysiä koneellisia pyykkiä ja astioita tai jos käsitiski niin lasketaan altaaseen vettä eikä loroteta sitä koko toimituksen ajan. Suihkussa vesi kiinni, kun vaahdotat shampoota tai hinkkaat muuten pesuaineella. Veden ei tarvitse olla aina kuumaa. Ota kylmää vettä astiaan/juomapulloon ja laita jääkaappiin niin ei tarvitse vähän väliä olla laskemassa hanasta vettä, jotta saat tarpeeksi viileää juomavettä. Käy vessassa töissä ja suihkussa salilla/uimahallissa, jos tällaisia harrastat. Hammaspesulla vettä tarvitaan vain ensin harjan huuhtaisuun ja lopuksi harjan huuhtelemiseen.
Kuuman hellanlevyn jälkilämmöllä virran katkaisun jälkeen saa kuumaa vettä tiskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Pestään täysiä koneellisia pyykkiä ja astioita tai jos käsitiski niin lasketaan altaaseen vettä eikä loroteta sitä koko toimituksen ajan. Suihkussa vesi kiinni, kun vaahdotat shampoota tai hinkkaat muuten pesuaineella. Veden ei tarvitse olla aina kuumaa. Ota kylmää vettä astiaan/juomapulloon ja laita jääkaappiin niin ei tarvitse vähän väliä olla laskemassa hanasta vettä, jotta saat tarpeeksi viileää juomavettä. Käy vessassa töissä ja suihkussa salilla/uimahallissa, jos tällaisia harrastat. Hammaspesulla vettä tarvitaan vain ensin harjan huuhtaisuun ja lopuksi harjan huuhtelemiseen.
Töissä kakalla :)
Tiskaa käsin. Liota tiskit hyvin lämpimässä pesuainevedessä. Pese oikeassa järjestyksessä. Huuhtele oikeassa järjestyksessä altaassa, älä käytä juoksevaa vettä. Huuhteluveden voi vielä kierrättää siivoukseen tai vessaan, käsienpesuun jne.
Järvestä koppaa aina kesällä kanisterillisen.
https://www.tuontitukku.fi/vapaa-aika/retkisuihku-tarmo-ladattava-mokki…
Kakkaan ja kusen parvekkeelta alas.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaa käsin. Liota tiskit hyvin lämpimässä pesuainevedessä. Pese oikeassa järjestyksessä. Huuhtele oikeassa järjestyksessä altaassa, älä käytä juoksevaa vettä. Huuhteluveden voi vielä kierrättää siivoukseen tai vessaan, käsienpesuun jne.
Minä olen tästä ehkä hiukan eri mieltä näin kantovedellä olevana. Minulla on kone, ja se ohjeen mukaan käyttää 17,5 litraa vettä. Jos pesen käsin, niin se määrä hyvinkin menee tiski- ja huuhteluveteen, huuhteluvesi on lopussa hyvin vaahtoista ja viimeiset astiat jäävät jo vaahtoisiksi ja nahkeiksi pahimmillaan.
Kone taas huuhtelee ison määrän astioita 2 kertaa, joten voisi olettaa pesuaineenkin häipyneen. Minun koneessani on valitettavasti kyllä 2 esihuuhtelua joita ei saa pois. Vesimäärää on kyllä vähän voinut vähentää.
Toki kierrättää ei voi, jollen sitten poistoputkeakin laita ämpäriin ja huuhdo vessaa sillä sitten, muuhunhan se ei oikein kävisi.
Heitän siis vedet luukusta sisään kun ohjelma ottaa muka vettä, jota mulla ei nyt putkesta tule.
Mutta tosiaan tulin siihen tulokseen että pesen tiskit koneella mieluummin. Pariin astiaan kerralla taas tuhrautuu vettä vielä enemmän suhteessa tiskattuun määrään.
No, voisi astiaan (ei altaaseen, koska on iso ja laakea ja pieni määrä vettä ei näy missään) laittaa vähän vettä ja siinä pyöräytellä ja sienellä pyyhkiä.
Esim. aterimia välillä jossain pitkulaisessa pakasterasiassa tulee pestyä, kun niitä ei montaa ole.
- Pese täysiä koneellisia astioita ja pyykkiä eko-ohjelmalla, vältä käsitiskiä
- Älä esihuuhtele astioita
- Laita juomavesi kannussa jääkaappiin ja säästä valutusvedet kukkien kasteluun
- Ota vain lyhyitä ja viileitä suihkuja -> jos palelet helposti, niin pese ensin hiukset erikseen pää alaspäin kastelematta muuta kroppaa, niin kestät kylmempää vettä ja suihkun kiinnilaiton
- Älä valuta vettä käsien saippuoinnin aikana
Olen vaihtanut suihkuun, keittiön tiskialtaisiin ja vessan lavuaariin vettä säästävän "hanan pään". En muista virallista nimeä. 😊
Vesikannu on jääkaapissa.
Suihkussa sammutan suihkun, kun saippuoin hiukseni ja itseni. Käytän suihkussa aikaa max. 10 minuuttia.
Pesen vain täysiä pyykkikoneellisia.
Käytän kesällä sadevettä puutarhan kasteluun.
Sitten kun säästää vettä niin vesilaitos nostaa hintoja sen takia kun viemärehin ei mene tarpeeksi vettä. Tukkeutuvat helpommin tai jotain. Tyhmää mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun säästää vettä niin vesilaitos nostaa hintoja sen takia kun viemärehin ei mene tarpeeksi vettä. Tukkeutuvat helpommin tai jotain. Tyhmää mutta totta.
Niin no, itsellä on ihan vaan omat viemärit eikä näy kellekään muulle vedensäästöt.
No mulla on nyt aika minimissä kun vesi on kannossa. Pakko näin käsienpesu-lotraajanakin tyytyä vain kupillisella huuhtomaan kädet.
Tiski on ehkä yksi juttu, onko konetta vai käsin? Hanan alla ei hirveästi ehkä kannata tiskailla.