Saako kotona valmistettuja leivonnaisia myydä? Laittaa vaikka ilmoituksen kaupan ilmoitustaululle.
Pienenä tulon lähteenä. Pitääkö ilmoittaa johonkin?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saa.
Ja tuskin kukaan edes ostaa.
Elintarvikemääräykset taitaa tulla eteen.
Saa.
Paikallisessa fb-ryhmässä yksi henkilö myy koko ajan tuotteita, voileipäkakkuja, kakkuja, kääretorttuja, pullia. Ja nyt on joku muukin ilmoittanut tekevänsä vapuksi tilauksesta simaa ja munkkeja.
Ilmeisesti hänellä on hyvä maine, kun koko ajan häneltä tuotteita ostetaankin. Itse en ole vielä mitään ostanut, mutta ehkäpä joku kerta ostankin.
Paikallinen fb-ryhmä voisi jopa olla tehokkaampi kuin kaupan ilmoitustaulu?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin osaat edes leipoa.
Kyllä leipominen onnistuu ja moni muukin asia. 😋 Ap
Ei saa ilman lupaa, esim. myyjäiset, vrt. elintarvikelaki.
Jos saisi, kuka vastaa tuotteiden turvallisuudesta? Vrt. elintarvikelaki.
Kesti muutaman sekunnin googlettaa:
https://aitojamakuja.fi/suoramyynti-jalostus/pienimuotoinen/
Luvat, tilat ja välineistö kuntoon niin saa. Taitaa siltikin kulut olla suuremmat kukn pienet lisätienestit, että ei kannata.
Yhteys elintarvikeviranomaiseen, on myös veronalaista toimintaa, yhteys verovirastoon.
En ostaisi sillä ei takeita kenenkään tuntemattoman henkilön ja keittiön hygienia tasosta. Eri jos on sellaisia tuttavia, sukulaisia ja ystäviä jotka niitä haluavat mutta ei kannata tulonlänteenä ja ilmoitella missään tauluilla.
Tarkoitatko pimeitäpullia? Yleensä ne ovat olleet pimeitäpulloja.
Joku viheltäjä yritti pitää pikkukunnassa pizzeriaa ilman minkäänlaisia virallisia lupia siihen toimintaan. Poliisi kävi laittamassa itse rakennetun lautahökkelin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Joku viheltäjä yritti pitää pikkukunnassa pizzeriaa ilman minkäänlaisia virallisia lupia siihen toimintaan. Poliisi kävi laittamassa itse rakennetun lautahökkelin kiinni.
Oli Puumalassa jonkun etelän hedelmän tekosia.
Itselläni on Porvoon torilla myyntikoju josta saa voileipäkakkuja.
Saa, jos kyseessä ei ole elinkeino. Jos kyse on elinkeinon harjoittamisesta, niin kuluttajakauppaa ja elintarvikehygieniaa koskeva säätely astuu voimaan.
En tiedä, onko olemassa mitään tarkkaa määritelmää sille, milloin kyse alkaa olla elinkeinosta.
Esim vaikka tavallisia pullia tms?