Naapurin bassojytinä
Muutin 4 kuukautta sitten nykyiseen asuntoon ja kadun tätä yli kaiken. Naapurini harrastaa aamusta iltaan musiikin kuuntelua jykevän basson sävyttämänä.
Vein parin ekan viikon jälkeen hänelle lapun, jossa ystävälliseen sävyyn kerroin, että basso jytisee rakenteiden kautta ja tekee huonoa oloa. Itse musiikki ei häiritse, mutta ehdotin vähän pienempää bassovolaa. Naapuri ilmeisesti suuttui tästä ja meteli vain paheni.
Olin isännöitsijään yhteydessä ja hänen kantansa on se, että meidän pitää selvittää asia naapurin kanssa keskenään. Päiväsaikaiseen meteliin ei isännöiktsijä voi puuttua.
Jouduin töissä vaatimaan erityisluvan käydä toimistolla töissä, sillä etätyöt eivät onnistu kotoa käsin. Saan tuosta metelistä sydämentykytystä ja pahoinvointia. Tilanne on nyt se, että etsin vuokra-asuntoa ja harkitsen tämän myyntiä.
Ennen asunnon myyntiä kaipaan vinkkejä, onko mitään tehtävissä? Naapuri ei ilmeisesti käy töissä (juominen, kännissä parvekkeella puhelimeen huuto ja jatkuva metelöinti indikoivat tätä) eikä ole juurikaan pois kotoa, joten hiljaisia hetkiä on harvassa. Itsellä ei mielenterveys kestä jatkuvaa meteliä ja pelkään, että stressi käy vielä pumpun päälle.
Onko tosiaan niin, että päivällä saa bassot pauhata vaikka kuinka? Itse musiikki ja sen äänet ei häiritsisi, vastamelukuulokkeet auttavat, mutta tuo jytke tuntuu koko kropassa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijä on väärässä. Kerrostaloissa on hiljaisuus tiettyyn aikaan, mutta se ei tarkoita että päiväsaikaan saisi säännöllisesti häiritä naapureita metelöimällä. Ota vielä yhteys isännöitsijään ja sano että ellei jotain ala tapahtumaan, sinun on oltava yhteydessä virkavaltaan. Ja sitten olet.
Kiitos vastauksesta! Olempa siis vielä yhteydessä. Viimeksi hän vaikutti todella ärsyyntyneeltä, toivottavasti nyt saisi keskustelun aikaan. En haluaisi olla hankala ihminen tai valittaja, mutta tilanne on hyvin ärsyttävä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijä on väärässä. Kerrostaloissa on hiljaisuus tiettyyn aikaan, mutta se ei tarkoita että päiväsaikaan saisi säännöllisesti häiritä naapureita metelöimällä. Ota vielä yhteys isännöitsijään ja sano että ellei jotain ala tapahtumaan, sinun on oltava yhteydessä virkavaltaan. Ja sitten olet.
Kiitos vastauksesta! Olempa siis vielä yhteydessä. Viimeksi hän vaikutti todella ärsyyntyneeltä, toivottavasti nyt saisi keskustelun aikaan. En haluaisi olla hankala ihminen tai valittaja, mutta tilanne on hyvin ärsyttävä nyt.
Laiskamatoa ärsyttää kun joutuu hoitamaan omat työtehtävänsä. Älä anna periksi. Tsemppiä selvityksiin!
1
Valitettavan tuttua ja menihän siinä hermo. Mun naapurilla tuo metelöinti ei ollut päivittäistä, mutta useamman kerran viikossa ja nimenomaan bassotäristystä. Mulla nousee jälkeenpäin syke pelkästä ajatuksesta. Asia ratkesi osaltani niin, että muutin pois (tosin ihan muista syistä). Osaan olla kiitollinen nykyisistä naapureista, jotka ei tuota harrasta tai harrastaa vain hyvin satunnaisesti.
Tein valituksen naapurin sikailusta todisteitten ja valokuvien kanssa. Isännöitsijä tuumaili vain että ei voi tehdä mitään koska maksut hoituvat. Nyt on sitten rikosilmoitus menossa.
Huh! Nii. Tuttu tunne! Mulla oli Turussa samanlainen tilanne. Naapuriin muutti ihan kanala nuoripari ja keskellä viikkoa kun pääsivät baarista, alkoi tuo basso. Joskus päivisinkin se oli niin kovalla että ihan sain stressioireita. Sain isännöitsijältä ohjeet, että kaikki kellonajat yms ylös ja poliisit kehiin jos ei auta. Ei auttanut. Joskus öisin ei edes avannut poliisille ovea. Kaksi vuotta yritin sinnitellä ja vuokrasin toiselta paikkakunnalta asunnon. Oma asunto oli tyhjänä pitkään, kunnes myin sen pois. Ja kaiken tämän vielä kruunasi tieto, että tää basson kuuntelija oli ”hyvien yöunien konsultti” omassa firmassa.
Toisaalta päätös myydä asunto oli oikea. Siinä taloyhtiössä ei osattu hoitaa tätäkään asiaa kunnolla. Ei edes talonyhtiön pj ottanut mitenkään kantaa.
Olen pahoillani mitä joudut käymään läpi. Sillä ahdistun edelleen (vaikka vuosia kulunut ) kun sitä aikaa muistelen.
Toivon sulle todella paljon jaksamista. Hiillosta ja valita isännöitsijälle. Tee sitä niin pitkään kunnes siitä tulee jotain selkeyttä.
Itsellä loppui voimat ja jouduin ihan pitkälle sairaslomalle. Sielä on jotain lakipykäliä mitä voit ottaa mukaan. Päivisin kuuluu eläminen, mutta jatkuva basso ei!!
Vierailija kirjoitti:
Just sun kaltaisia naapureita ei kukaan halua!! Valitat varmaan myös lapsista pihalla? Ja koirista.
Painu helvettiin tältä palstalta häirikkö.
Palkkaat pari isoa ukkoa kysymään ovelle loppuuko musiikki.
Mulla myös naapuri joka pelaa aamupäivästä aamuuyöhön ja metelöi.
Isännöitsijä ei alkuun tehnyt mitään mutta kun tarpeeksi valitin niin laittoi varotuksen ja nyt tilanne on parempi.
Ei päivälläkään tarvitse sietää naapurista kantautuvaa melua. Jos isännöitsijä ei toimi, ota yhteys taloyhtiön hallitukseen. Asian ja isännöitsijän toimimattomuuden voi vaatia myös yhtiökokouksen asialistalle.
Minun linjani kerrostalossa on se, että en häiriinny, jos päiväsaikaan kuulen seinien läpi kantautuvaa vaimeaa musiikkia, mutta mitään jytkettä en tosiaan rupeaisi kuuntelemaan. Enkä esim. tv:n tai radion uutislähetystä, jos en halua: jos tv- tai radio-ohjelman sanat kuuluvat seinien läpi naapuriin, äänen voimakkuutta pitää hiljentää.
Vierailija kirjoitti:
Huh! Nii. Tuttu tunne! Mulla oli Turussa samanlainen tilanne. Naapuriin muutti ihan kanala nuoripari ja keskellä viikkoa kun pääsivät baarista, alkoi tuo basso. Joskus päivisinkin se oli niin kovalla että ihan sain stressioireita. Sain isännöitsijältä ohjeet, että kaikki kellonajat yms ylös ja poliisit kehiin jos ei auta. Ei auttanut. Joskus öisin ei edes avannut poliisille ovea. Kaksi vuotta yritin sinnitellä ja vuokrasin toiselta paikkakunnalta asunnon. Oma asunto oli tyhjänä pitkään, kunnes myin sen pois. Ja kaiken tämän vielä kruunasi tieto, että tää basson kuuntelija oli ”hyvien yöunien konsultti” omassa firmassa.
Toisaalta päätös myydä asunto oli oikea. Siinä taloyhtiössä ei osattu hoitaa tätäkään asiaa kunnolla. Ei edes talonyhtiön pj ottanut mitenkään kantaa.
Olen pahoillani mitä joudut käymään läpi. Sillä ahdistun edelleen (vaikka vuosia kulunut ) kun sitä aikaa muistelen.
Toivon sulle todella paljon jaksamista. Hiillosta ja valita isännöitsijälle. Tee sitä niin pitkään kunnes siitä tulee jotain selkeyttä.
Itsellä loppui voimat ja jouduin ihan pitkälle sairaslomalle. Sielä on jotain lakipykäliä mitä voit ottaa mukaan. Päivisin kuuluu eläminen, mutta jatkuva basso ei!!
Onneksi pääsit eroon! Turussa asun minäkin, mutta naapuri tuskin on sama.
Vierailija kirjoitti:
Ei päivälläkään tarvitse sietää naapurista kantautuvaa melua. Jos isännöitsijä ei toimi, ota yhteys taloyhtiön hallitukseen. Asian ja isännöitsijän toimimattomuuden voi vaatia myös yhtiökokouksen asialistalle.
Minun linjani kerrostalossa on se, että en häiriinny, jos päiväsaikaan kuulen seinien läpi kantautuvaa vaimeaa musiikkia, mutta mitään jytkettä en tosiaan rupeaisi kuuntelemaan. Enkä esim. tv:n tai radion uutislähetystä, jos en halua: jos tv- tai radio-ohjelman sanat kuuluvat seinien läpi naapuriin, äänen voimakkuutta pitää hiljentää.
Taloyhtiön hallitusta ei kiinnosta. Pj nuori tyyppi, joka ei välitä ja muut lähinnä asuntosijoittajia. Iso osa asunnoista ilmeisesti vuokralla. Hemmetti, että tein tyhmät kaupat. Ens kerralla vietän 8 h päivän rapussa kuunnellen ääniä.
Ymmärrän sua ap, tuollainen naapurin metelöinti voi olla yhtä helvettiä ja viedä melkein mielenterveyden, kokemusta on. Toivottavasti isännöitsijäsi hoitaa asian koska tämä kuuluu kyllä hänen työtehtäviinsä.
On se kumma kun niitä, jotka kärsivät metelistä kehotetaan "muuttamaan korpeen" kun nämä häiriköt pitäisi nimenomaan karkottaa mahd. kauas. Vähän kuin koulukiusaamistapauksissa, kiusattu vaihtaa koulua ja kiusaaja saa jäädä.. Nilkit elämänkoululaiset huudattaa bassoa yöt päivät kun työssäkäyvät ihmiset eivät tämän takia saa edes nukuttua.
Yllättävän suuri osa ihmisistä ei kykene sosiaaliseen ajatteluun saati empatiaan mitä tulee asumiseen.
On tietty ihmisryhmä, joilla kaikki kommunikaatio tapahtuu äärimmäisen kovaäänisesti.
Tsemppiä! Saimme järjestettyä omassa talossa häädön, mutta kesti 6 kuukautta päästä eroon häiriköstä. Meno oli vikat kuukaudet aina vain pahempaa. Emme ole varmoja kenen tekosia oli, mutta esim hissiin oli ulostettu, pyöräkellarissa rikottu pyöriä jne metelin lisäksi häädön jälkeen.
Ei tavallisella ihmisellä ole oikeuksia kerrostalossa, vaan aina mennään häiriköt edellä. Itse asun nyt omakotitalossa maalla. Monta työtarjousya mennyt sivu suun, kun en suostu enää muuttamaan kaupunkiin kerrostaloon. Itsellä meni terveys huonoksi kun liki vuoden elin metelin keskellä. Sanovat luulosairaaksi, mutta ei sitä tuskaa ymmärrä, jos ei koe. Jos ei kodissa saa koskaan rentoutua tai levätä, ei kenenkään kroppa kestä sitä. Aina ei ole vaihtoehto lähteä ulos kävelylle, esim vuorotyötä tekevä ei voi päiväsaikaan mennä nukkumaan puistoon vaan se pitäisi onnistua ihan siellä kotona.
Kerrostaloelämä ei ole ihmistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle jos et kestä ääntä! Normaalielämä sallittu.
BASSONJYTKE ei ole normaalia elämää! Mun naapuri jytisytti bassoa,mitä lie viidakkotanssia PRKL että otti aivoon. Kävin sanomassa niin ylimielisesti tokaisi että soita poliisit! Katsoin silmiin ja sanoin,joo,hyvä idea,hyvä kun annoit luvan. Pääsin omalle ovelle,loppui jyske. Loppui myös yöllä soittaminen.
Bassonjytke vie hampaistakin betonit ja kruunut!'Haluatko tulla kokeilemaan,pyydän naapuria pikkasen soittamaan rumpumusiikkia bassot kaakossa!
Missään muussa maassa kuin Suomessa tästä ei tehdä ongelmaa. Itse elän omaa elämää enkä kyttää naapureita. Pääsee vähemmällä stressillä. Höllätkää tekin pipoa!
Osta isompi basso ja vedä nupit kaakkoon ja lähde käymään kaupassa.