Etätyö ja vapaa-aika
Mediassa koko ajan hehkutetaan miten suomalaiset ovat korona-aikana innostuneet ulkoilemaan. Sukset ja ulkoiluvaatteet loppuu kaupoista ja kansallispuistot ovat kovassa käytössä.
Onko teillä ulkoilu lisääntynyt?
Mietin vaan ollaanko ainoita jotka on jumittuneet neljän seinän sisään? Puolison kanssa ollaan oltu viime vuoden puolelta asti etätöissä. Töitä on paljon. Vaikka miten yrittää rajata työaikaa vapaa-ajasta, ei se aina onnistu. Päivän aikana voi olla useitakin taukoja, mutta vastaavasti vielä tähän aikaan illasta saa istua koneen ääreen alustamaan valmiiksi huomisen töitä. Se tarkoittaa, ettei vapaa-aikana edes tee mieli lähteä ulos. Päivällä ottaa mieluummin päikkärit ja viikonloppuna tietysti sataa tai puoliso on rätti poikki eikä jaksa lähteä mihinkään, jos itse jaksaisi.
Kommentit (7)
Nosto. Eilen palsta kaatui ennen kuin ehti tulla kommentteja.
Täällä oli tänään kaunis kevätsää. Aurinko paistoi. Ei paista enää, kun työt on saanut valmiiksi. Ei vaan jaksa lähteä ulos, vaikka päivällä niin ajattelin.
Puolisoni "tekee" etätöitä "koko päivän". Oikeasti hän lukee aamupalapöydässä sähköpostit ja muita viestejä ja vastailee niihin, aamupala venyy ohessa 1,5 tuntiin. Sitten hän höntyilee valmistautumassa työpäivään tunnin verran, käy suihkussa, pukeutuu, jne. Sitten onkin kohta lounasaika. Sitä seuraa pari Teams-palaveria ja kello onkin jo neljä ja päivällisaika. Aamupäivällä tekemättömät työt painaa mielessä ja hän jatkaa "työntekoa" mutta oheistoimintaa on paljon, mikä tahansa urheilu- tai sopiva tosi-tv -ohjelma käy työnteon siirtämiseksi, naapurin kanssa voi pitää pihaparlamenttia, jne. No, siinä se päivä ja ilta sitten meni eikä yhdessä voitu tehdä mitään, kun "työt" vei kaiken ajan. Jos hänkin tekisi tehokkaasti hommia esim. klo 8-17, jäisi koko ilta vapaaksi. Viikonloppuisin onneksi ulkoillaan kaikki yhdessä, retkeillään ja pyöräillään.
Ihan sama! Teen työtä vuorotta, kone ja paperit on koko ajan esillä (työpisteeni on keittiössä, koska parempaakaan ei ole), työtä on etäaikana ollut paljon enemmän, ja sen tekeminen on myös kiinni muiden tekemisistä. En ole ulkoillut kuukausiin, ja vielä puoli vuotta sitten olin aktiivinen salitreenaajakin, sekin on tietysti nyt jäissä. Olen ihan puhki, enkä silti saa enää edes nukuttua. Olen tiedostanut ongelman jo pitkään, mutta en saa sitä ratkaistua. Etätyö ei ole mua varten!
Juu täällä on sama ongelma. Lisäksi niin paljon ylitöitä, että niitä valuu iltoihin ja viikonloppuihin. Uuvuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni "tekee" etätöitä "koko päivän". Oikeasti hän lukee aamupalapöydässä sähköpostit ja muita viestejä ja vastailee niihin, aamupala venyy ohessa 1,5 tuntiin. Sitten hän höntyilee valmistautumassa työpäivään tunnin verran, käy suihkussa, pukeutuu, jne. Sitten onkin kohta lounasaika. Sitä seuraa pari Teams-palaveria ja kello onkin jo neljä ja päivällisaika. Aamupäivällä tekemättömät työt painaa mielessä ja hän jatkaa "työntekoa" mutta oheistoimintaa on paljon, mikä tahansa urheilu- tai sopiva tosi-tv -ohjelma käy työnteon siirtämiseksi, naapurin kanssa voi pitää pihaparlamenttia, jne. No, siinä se päivä ja ilta sitten meni eikä yhdessä voitu tehdä mitään, kun "työt" vei kaiken ajan. Jos hänkin tekisi tehokkaasti hommia esim. klo 8-17, jäisi koko ilta vapaaksi. Viikonloppuisin onneksi ulkoillaan kaikki yhdessä, retkeillään ja pyöräillään.
Anteeksi, mutta miten niin "hänkin" tekisi tehokkaasti töitä? Teetkö sinäkin etätöitä vai kehen vertaat?
Samat fiilikset. Itsellä alkaa todella olla veto pois.
Ainoa asia, josta riitelen mieheni kanssa, on työntekoni. Työnteko luisuu turhan usein myös vapaa-ajalle. Tiedän tietysti itsekin, ettei se ole hyvä asia.