Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen vanhemat: miten suhtaudutte teini-bonuslasten seurustelukumppaneihin?

Vierailija
14.04.2021 |

Olen miettinyt, onko tässä kyse nimenomaan siitä, että olen bonusäiti enkä äiti: en halua lapsen seurustelukumppania tänne monena iltana viikossa. Etenkään yökylään. Kyseessä 17-vuotiaat.

Kyse ei ole siitä, että tuon ikäiset eivät saisi seurustella, tunnen vain oloni äärimmäisen epämukavaksi kun vieras teini on täällä yötä. Lapsena yökyläilyt olivat ok, se oli ihan eri juttu. 17-vuotias, sinänsä ihan kiva nuori mies/poika taas aiheuttaa olon, että en voi olla kuin kotonani.

Suhde bonuslapseen on aina ollut hyvä, tulin hänen elämäänsä kun hän oli ekaluokkalainen. Kamppailen tämän asian kanssa kovasti, mutta en aio suostua siihen, että joudun olemaan kotonani koko ajan vaivaantunut ja miettimään, missä vaatteissa hillun jne.

Uusperheelliset, kokemuksia? Aina parempi, jos teillä on myös omia lapsia - onko se eri asia? Itse en yrityksestä huolimatta koskaan tullut äidiksi niin valitettavasti jää arvailun varaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna teinien panna

Vierailija
2/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna teinien panna

Ei ole kyse siveydestä, seksi on ihan ok tuossa iässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarkentaa: minua häiritsee, että perheen ulkopuolinen, lähes aikuinen miespuolinen viettää aikaa kodissani. En voi olla rennosti. Ihan sama, vaikka olisivat avioliittoon odottavaa sorttia, en silti halua kotiini ketään perheen ulkopuolisia usein - lapsena kavereita kävi leikkimässä joitain tunteja useinkin, mikä on aika eri asia. Yökyläilyt myös (eikä niitä edes ollut joka viikko). 

Eli siis: uusperheelliset, kokemuksia? Aina parempi, jos teillä on myös omia lapsia - onko se eri asia, jos kotona on oman lapsen seurustelukumppani? Lieneekö tämä enemmän vain luonnekysymys? Itse en yrityksestä huolimatta koskaan tullut äidiksi niin valitettavasti jää arvailun varaan.

Vierailija
4/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusperheen koti on koko perheen koti, ei vain minun. Siksi meillä saa käydä miehen sukulaiset ja kaverit, miehen lasten kaverit ja jopa kummit, vaikka ovat lapsen äidin siskoja. Ei ole oikein, että perheessä yksi määrää siitä, miten muut elävät, jos kuitenkin lakien ja hyvien tapojen rajoissa mennään.

En ymmärrä ap:ta, kirjoitat vain kodistasi aivan kuin mies lapsineen olisi sinulla käymässä

Vierailija
6/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vain yksi esimerkki miksi taasuusuusperhesäätämiseen ei kannata (juuri koskaan kenenkään) lähteä. Tottakai eri asia omat lapset, extraextralapsiin ei ole ydinvanhemman taasuudella puolisolla auktoriteettia.

Ps. Muistele aikaa kun itse olit 17, anna nuorten olla rauhassa, itsekin yksityisyyttä vaadit, niin säilynee sopu. 

Vierailija
7/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen kohdalla olin tiukka enkä oikein tykännyt hänen tyttöystävänsä yökyläilyistä alussa. Nuoremman kohdalla ei häirinnyt juuri lainkaan enää. Osin ehkä sopeutumista mutta enemmän johtui siitä että lapseni olivat hyvin erilaisia samoin heidän kumppaninsa. 

Vierailija
8/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bonuslapsista ja bonusäideistä puhumista en ole tajunnut. Saako niistä bonusta esim. S-etukortilla?

Vierailija
9/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikin puoliso haluaa, että kyläilyistä kysytään erikseen toiselta, toki meillä käy vieraita ihan normaalisti.

Jatkuva yökyläily on se, missä minulla menee raja. En ottaisi tänne ketään omaa kaverianikaan joka viikko monena yönä - vaikka nyt onkin eri asia, niin vertailuksi. 

Siihen alkuperäiseen kysymykseen olisi kiva kuulla vastauksia myös. Ap:sta spekulointi on toki av:n perusjuttu. 

Vierailija
10/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään eroa, onko se biologisesti oman lapsen poikaystävä, vai ei-biologisen lapsen - yhtä kiusallisen vieraalta se tuntuu, kun joku uusi jamppa alkaa pyöriä kotona. 😅

Vierailija
11/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on eri asia uusperheessä tai tavallisessa? Ihan yhtä vieraitahan ne omankin lapsen seurustelukumppanit on.

Meillä tavallinen ydinperhe ja kun ensimmäinen seurustelukumppani tuli kuvioihin, olihan se minulle epämukavuusalue, kun tuntui, että pitää kotonansa olla vähän vieraskoreasti. Mutta yllättävän nopeasti siihen tottui, ei tullut mieleenkään, että olisin vierailut kieltänyt. Ei yökyläilyä kuitenkaan arkisin.

Voi tietenkin olla, että asiaan vaikutti se, että mulla kaksi poikaa eli ne seurustelukumppanit oli tyttöjä. Tuntui luontevammalta näin naisena kuin jotkut vieraat miehet täällä pyörimässä.

Vierailija
12/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vain yksi esimerkki miksi taasuusuusperhesäätämiseen ei kannata (juuri koskaan kenenkään) lähteä. Tottakai eri asia omat lapset, extraextralapsiin ei ole ydinvanhemman taasuudella puolisolla auktoriteettia.

Ps. Muistele aikaa kun itse olit 17, anna nuorten olla rauhassa, itsekin yksityisyyttä vaadit, niin säilynee sopu. 

Eli sinulla on omia ja bonuslapsia? 

En ihan ymmärtänyt tuota "ei ole auktoriteettia" -kohtaa. Mieheni kanssa olemme tässä kodissa ne, jotka määrittävät säännöt ja ihan samalla tavalla olemme arjessa olleet vanhempia, niin hellyyden kuin rajojenkin suhteen. 

Vierailija
13/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kumpikin puoliso haluaa, että kyläilyistä kysytään erikseen toiselta, toki meillä käy vieraita ihan normaalisti.

Jatkuva yökyläily on se, missä minulla menee raja. En ottaisi tänne ketään omaa kaverianikaan joka viikko monena yönä - vaikka nyt onkin eri asia, niin vertailuksi. 

Siihen alkuperäiseen kysymykseen olisi kiva kuulla vastauksia myös. Ap:sta spekulointi on toki av:n perusjuttu. 

Tämä siis ap

Vierailija
14/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en nyt ymmärrä kyllä, miksi ihmeessä se olisi eri asia onko se sun biologisen lapsen poikaystävä vaiko lapsipuolen poikaystävä?? Ihan yhtä vierashan se poika sulle on, ei se joka tapauksessa ole sulle sukua tai tuttu entuudestaan. Mitä ihmettä...

Vierailija
15/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on eri asia uusperheessä tai tavallisessa? Ihan yhtä vieraitahan ne omankin lapsen seurustelukumppanit on.

Meillä tavallinen ydinperhe ja kun ensimmäinen seurustelukumppani tuli kuvioihin, olihan se minulle epämukavuusalue, kun tuntui, että pitää kotonansa olla vähän vieraskoreasti. Mutta yllättävän nopeasti siihen tottui, ei tullut mieleenkään, että olisin vierailut kieltänyt. Ei yökyläilyä kuitenkaan arkisin.

Voi tietenkin olla, että asiaan vaikutti se, että mulla kaksi poikaa eli ne seurustelukumppanit oli tyttöjä. Tuntui luontevammalta näin naisena kuin jotkut vieraat miehet täällä pyörimässä.

Tuo on kyllä iso juttu tässä. Naispuoliset vieraat eivät olisi niin vaivaannuttavia, joskin heitäkään en monena yönä huolisi. 

Vierailija
16/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä uusperheen koti on koko perheen koti, ei vain minun. Siksi meillä saa käydä miehen sukulaiset ja kaverit, miehen lasten kaverit ja jopa kummit, vaikka ovat lapsen äidin siskoja. Ei ole oikein, että perheessä yksi määrää siitä, miten muut elävät, jos kuitenkin lakien ja hyvien tapojen rajoissa mennään.

En ymmärrä ap:ta, kirjoitat vain kodistasi aivan kuin mies lapsineen olisi sinulla käymässä

Eli jos sun kumppanisi veli alkaisi viettämään teillä vaikka 3 yötä joka viikko, niin se olisi kaikille ok? Eikä siis minään tilapäisratkaisuna, vaan esim. 2-3 vuoden ajan? Olet kyllä hyvin joustava ihminen, itseäni kyllä häiritsisi.

Vierailija
17/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ajatukset kuin edellisillä. Ihan sama onko vanhempi vai bonusvanhempi, ihan yhtä vieraalta ne seurustelukaverit aluksi tuntuu. Ja ihan samalla tavalla kuin ei kenelläkään perheestä ole monta kertaa viikossa kaveria yökylässä niin ei ole seurustelukaveriakaan.

Sitten kun on oma opiskelijakämppä tai muu koti niin sitten nuori voi vapaasti olla öitä yhdessä kenen kanssa haluaa niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
18/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en nyt ymmärrä kyllä, miksi ihmeessä se olisi eri asia onko se sun biologisen lapsen poikaystävä vaiko lapsipuolen poikaystävä?? Ihan yhtä vierashan se poika sulle on, ei se joka tapauksessa ole sulle sukua tai tuttu entuudestaan. Mitä ihmettä...

On sitä ennenkin av:lla tyhmiä kyselty.  :)

Vierailija
19/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusjuttu mun mielestä, perheessä kun elää niin täytyy ottaa huomioon kaikki muutkin perheenjäsenet eikä kenelläkään voi olla yövierasta monta kertaa viikossa. Ei välttämättä edes joka viikko, jos on kovin pieni koti ja lisäihminen siellä vaikuttaa paljon muiden olemiseen.

Vierailija
20/33 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossakin on tapana että biologinen lapsi seurustelee lähisukulaisen kanssa eli se poikaystävä tai tyttöystävä olisi äidille jo entuudestaan hyvinkin tuttu. Kun taas bonuslapsen seurustelukumppanikin olisi vastaavasti vieras.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi