Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Levätä vai urheilla? Voimakas väsymys

Vierailija
14.04.2021 |

Olen kärsinyt noin vuoden voimakkaasta väsymyksestä. Syytä ei ole löytynyt. Arvot kunnossa, ruokavalio OK ja nukun säännöllisesti n. 8h yössä ilman herätyksiä. Veikkaan että kyse on burn outista tai stressistä. Viimeiset 4 vuotta ovat olleen henkisesti todella raskaita ja uupumus varmaan sen takia kova.

Oireita on mm. Pää on jatkuvassa sumussa, päätä särkee, koko kroppa on voimaton, lihominen, jatkuva kuumeen tuntu, liikunta saa olon sairaaksi, vaikka hetkellinen hyvän olon tunne tuleekin, palautuminen hidasta.. Olo ei vain ole ikinä energinen tai levännyt. Joudun taistelemaan että pysyn hereillä ja laahustaen kotona ameebana.

Olin ennen kova liikkumaan, nyt vuoteen en oikein ole tehnyt mitään, en pysy juosta, kävelykin tuntuu kovalta liikunnalta, mutta mietin että olisiko se kuitenkin järkevää vain pakottaa itsensä liikkumaan?

Kokemuksia uupuneilta kaipaan :)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa jamassa. Ollut noin vuoden ja minäkin olin ennen kova liikkumaan. 🤔

Urheilusta tulee oli kuin lievässä kuumeessa. Keskittymiskyky ja energia kadoksissa. Vain uni maittaisi.

Vierailija
2/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samassa jamassa. Ollut noin vuoden ja minäkin olin ennen kova liikkumaan. 🤔

Urheilusta tulee oli kuin lievässä kuumeessa. Keskittymiskyky ja energia kadoksissa. Vain uni maittaisi.

Just näin. Seuraavana päivänä on kurkkukipua ja kuumeilua. Sanat hukassa, tuntuu ettei enää osaa tai ymmärrä mitään.. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikunnolta kuulostaa. Oliko kovaa treeniä aikaisemmin, tai siis omaan tasoon/tottumukseen nähden?

Vierailija
4/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tod mitään raskasta urheilua, aloita vaikka siitä että käyt kävelyllä esim 2km päivässä ja lisää matkaa kun kunto kasvaa. Liikunta ei saa tehdä sairaaksi oloa.

Vierailija
5/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa cfs eli väsymysoireyhtymältä, kannattaa googlata. Voimakasta fyysistä rasitusta on parempi välttää koska voi huonontaa oloa ja lisätä oireita

Vierailija
6/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näköjään uupumusta ja väsymystä muillakin. Täällä myös hyvin, hyvin väsynyt taapertaja. Pitäisi nyt jaksaa kuitenkin. Tavallaan tullut totaali lässähdys yhden suuren jutun jälkeen. Voisin mennä nukkumaan ja nukkua ensi jouluun. Otan kyllä neuvoja vastaan miten pyristellä eteenpäin.

Vierailija
7/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt jatkaa.

Lisäksi ulkoiset merkit olen täynnä mustelmia, tukka takussa ja maalissa, laihtunut, ja isot pandat silmien ympärillä. Oliskohan dg vauva. fi.

Vierailija
8/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilppari kaikin puolin ok siis myös? Varovaisesti liikuntaa joka tapauksessa. Mulla ollut nyt puolisen vuotta samantyylistä, mut joogaa keho kestää paljon paremmin kuin lenkkeilyä. Testaa, olisiko joku toinen liikuntamuoto parempi?

Vierailija
9/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy testaa koronan vasta-aineet, huomaamattoman sairauden jälkeinen long covid?

Vierailija
10/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakottaisin itseni liikkumaan ulkona vaikka puolen tunnin hitaita kävelyitä. Samalla saa raitista ilmaa ja vähän uusia virikkeitä aisteille. Tai kävelee vaikka lähimpään metsään tai puiston penkille ja istuu siellä haistelemassa ilmaa.

Liikunnasta ei pitäisi tulla huono olo, joten ei mitään raskasta.

Vierailija
11/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy testaa koronan vasta-aineet, huomaamattoman sairauden jälkeinen long covid?

Minulle tuli samantapaisia oireita koronan jälkeen mutta muutakin stressiä on ollut.

Vierailija
12/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosi sitten sama tilanne. Kaikki alkoi 2020 maaliskuussa, sairastin mystisen kuumetaudin (silloin ei tehty koronatesteja taviksille) , joka iski korvahermoihin aiheuttaen kiertohuimausta ja pahoinvointia kohtauksittain melkein 2 kk. Toipuminen pahimmasta sumusta kesti juhannukseen asti. Siitä pikkuhiljaa lisäsin lyhyitä köpöttelylenkkejä, suuremmasta määrästä liikunta tuli heti harppaus taaksepäin toipumisessa. Nyt tilanne on se, että huimauskohtauksia ei ole ollut, mutta kuntoilu aiheuttaa edelleen kuumeista oloa ja sairauden tunnetta. Toipuminen siitä kestää muutamia päiviä.

Helmikuussa 2020 juoksin vielä porrastreeniä, eli kunto oli suht kova.

Vierailija
13/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä raudanpuute. Älä usko mitään muuta, vaikka lääkärit väittäisi. Ferritiinimittaukseen mars.

Vierailija
14/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä eristäytyminen voi vaikuttaa myös fyysiseen oloon. Oletko varma ettet ole vaan väsynyt?

Vierailija
15/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs vitamiinitasot? Todella vahvoja vitamiineja kannattaa käyttää eikä mitään tavallista multitabsia. Runsas annos C-vitamiinia myös parantaa raudan imeytymistä niin ei tarvi maksaa rasittaa ylimääräisillä rautapillereillä.

Vierailija
16/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilma on huonoksi ja tekee väsyneeksi. Urheile sisällä.

Vierailija
17/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaminen saattaa tehdä sen, että jokin pieni mutta kriittinen alue aivojen syvistä osista tuhoutuu -> "lisämunuaisen väsyminen" tai muu hormoonitasapainon häiriö. Menee vuosia, ennen kuin aivot palautuvat (sillä tasolla hermosolut voivat uusiutua). Pakottaminen hidastaa tai jopa estää paranemisen. Tervehtymisen kannalta on äärimmäisen tärkeää, ettei kehoa ylirasita ja uuvuta - se kyllä kertoo sinulle, missä menee raja, ellet sinä osaa tai välitä.

Vierailija
18/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisesta "riuhtomisesta" aivojen säätelykeskus vaurioituu. Älä piiskaa enempää. Keksi keinoja kehoystävälliseiin elintapoihin.

Vierailija
19/19 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa vakava infektio (esim. influenssa) tai jopa rokote, harvinaisissa tapauksissa, voi olla keholle "viimeinen niitti". Sitten täytyy vain mennä kehon ehdoilla, jotta paranee - täydelliseen palautumiseen voi mennä jopa vuosia. Ellei palautumiselle anna mahdollisuutta, tai jos kroppa ei muuten vain kestä, saattaa tarvita jotain hormonihoitoa (kilpirauhaset, lisämunuaiset). Kroonisen väsymysoireyhtymän syytä eikä siten parannuskeinoakaan tunneta kunnolla. Ei kehon uupuminen ole leikin asia. Liikuntaa ei voi harjoittaa enempää, kuin mihin keho pystyy. On eri asia väsyä normaalista lihasrasituksesta tai menettää voimansa selittämättömästi (neurologista jne.). Säännölliset elintavat ovat tärkeitä: liikkumista vain levänneenä, ja sen verran mistä pystyy kohtuullisesti palautumaan. Liikunta kyllä nopeuttaa paranemista, mutta kehon ehdoilla eli sellaisena määränä, jonka jaksaa.