Avaava lääke ei auta pef-arvoihin. Mistä johtuu?
Olin viime viikolla lääkärissä pahojen siitepölyoireiden vuoksi. Lääkäri otti minulta pef-mittaukset joissa sain arvot 300-320. Minun ikäisen ja kokoisen naisen pitäisi saada väh. 440.
Lääkäri määräsi tekemään testejä kotona ennen avaavaa ja sen jälkeen. Lääkkeellä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta tuloksiin. Nuorempana minulla myös kiinnitettiin huomio mataliin arvoihin, mutta hoito jäi kun avaava lääke ei auttanut.
Mietin, että osaanko ottaa lääkkeen oikein? Onko normaalia että lääke maistuu suussa tai kutittaa kurkussa? Jos lääke ei mene perille niin eihän se toimikaan.
Jos kyse ei ole siitä että otan lääkkeen väärin, mihin matalat pef-arvot ja niiden reagoimattomuus avaavaan lääkkeeseen viittaa?
Kommentit (50)
Hoitamaton allergia taustalla? Yhdellä tuttavalla on myös toinen keuhko jotenkin normaalia pienempi ja siksi surkeat arvot.
Kaikki eivät vaan osaa puhaltaa oikein siihen laitteeseen. Itse olen yksi sellainen myös! Hapenotto esim. lenkillä hyvä, mutta siihen hiivatin putkeen puhaltaminen ei vaan onnistu. Lääkäriä lähinnä nauratti tämä, eikä ollut yhtään huolissaan. Enkä ole minäkään!
Käy apteekissa sellaisessa astmaneuvonnassa. Siellä neuvotaan lääkkeen ottaminen ja pef-mittaus.
Kuulostaa että lääke ei mene perille. Sen ei pidä maistua suussa ja kutittaa kurkussa! Onhan astmapiippu suorassa? Itse välillä kiireessä suuntaan piipun huonosti jolloin maistan lääkkeen kitalaessa. Silloin pitää ottaa uusi lääke. Oikein otettu lääke ei tunnu.
Voi olla myös sopimaton lääke. Kaikki lääkkeet eivät kaikille tehoa. Toisaalta allergiakin voi ärsyttää keuhkoputkia vaikka astmaa ei ole. Suosittelen kuitenkin harjoittelemaan oikean lääkkeenoton tekniikan vertailukelpoisten ja luotettavien tulosten saamiseksi. Arvot eivät tietenkään parane lääkkeellä, jos sitä ei oteta oikein
Tupakoinnin lopettaminen yleensä parantaa hapenottokykyä...
Vierailija kirjoitti:
Ei hapenottokyvyllä ole kyllä mitään tekemistä PEF-arvon kanssa. Se laite täytyy saada täyteen ilmaa eli happea ulospäin keuhkoista. Itsellä myös aina olleet huonot arvot eikä sekään auta asiaa että se mittarin suukappalekin on valtavan kokoinen, eihän sieltä tule kuin tussahdus kun vertaa siihen että pillistä puhaltaisi.
Minulla on ei-allerginen astma ja avaava lääke ei vaikuta millään tapaa. Pitkäaikainen ja pitkävaikutteinen kortisonilääkitys on auttanut, käytössä päivittäin sekä tabletti että astmapiippu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vaan osaa puhaltaa oikein siihen laitteeseen. Itse olen yksi sellainen myös! Hapenotto esim. lenkillä hyvä, mutta siihen hiivatin putkeen puhaltaminen ei vaan onnistu. Lääkäriä lähinnä nauratti tämä, eikä ollut yhtään huolissaan. Enkä ole minäkään!
Siihen putkeen puhaltaminen ei ole rakettitiedettä kunhan muistaa että pitää putken suorassa, ei tuki ilmateitä ja puhaltaa nopean voimakkaan henkäyksen. Ja muistaa ottaa testin aina samaan aikaan samassa asennossa.
Lääkkeen otto sen sijaan... Lapsella oli diagnoosina melkein vuoden vaikeahoitoinen astma. Muka mikään lääke ei auttanut. Lääkärissä ja astmahoitajalla ravattiin. Yhtäkkiä yksi lääke alkoi toimimaan. Sen hengenvedon pitää olla sopivan voimakas, piipun/kiekon juuri oikeassa asennossa, pään oikeassa asennossa, keuhkojen ihan tyhjät ennen lääkettä... Tsemppiä harjoitteluun. Astmahoitajaan tai just apteekin henkilökuntaan yhteyttä jos oma lääkkeenoton tekniikka mietityttää. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi niillä jotka eivät ole koskaan edes aloittaneet ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hapenottokyvyllä ole kyllä mitään tekemistä PEF-arvon kanssa. Se laite täytyy saada täyteen ilmaa eli happea ulospäin keuhkoista. Itsellä myös aina olleet huonot arvot eikä sekään auta asiaa että se mittarin suukappalekin on valtavan kokoinen, eihän sieltä tule kuin tussahdus kun vertaa siihen että pillistä puhaltaisi.
No kyllä se keuhkojen tilavuuskin paranee hapenottokyvyn parantuessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ei-allerginen astma ja avaava lääke ei vaikuta millään tapaa. Pitkäaikainen ja pitkävaikutteinen kortisonilääkitys on auttanut, käytössä päivittäin sekä tabletti että astmapiippu.
Tätä olin tulossa sanomaan. Mulla oli niin tulehtuneet keuhkot aluksi, että avaavasta lääkkeestä ei ollut mitään apua. Keuhkojen ärsytys paheni aluksi mulla pef-mittausten jälkeen ja tuli voimakas yskän puuska aina ja veren maku suuhun. Selvä tulehdus oli, mutta lääkkeellä ei ollut vaikutusta. Menin yksityiselle ja heti lääkäri oireiden perusteella totesi kortisonikuurin. Johan alko henki kulkemaan ja ärsytys vähenemään. Enää ei puhaltelun jälkeen maistu veri suussa tai yskitä. Ei kannata tyytyä "ei astmaa diagnoosiin" vaan vaatia reippaasti lisätutkimuksia.
Itsellä kävi keuhkokuumeen jälkeen niin, että arvo aina huononi lääkkeen oton jälkeen. Astmalääke siis huononsi hengitystä.
Mulla on astma ja työnkin puolesta osaan avaavan lääkkeen oton. Astma on lähes jatkuvasti huonossa tasapainossa ja avaava lääke ei vaikuta lainkaan. Puhallan PEF 300 molemmin puolin, kun viite on 400. Avaava lääke jopa tuntuu huonontavan puhallusarvoja verrattuna arvoon ennen lääkkeen ottoa. Olen kauhean väsynyt tähän jatkuvaan oireiluun ja lääkäreiltä ei saa minkäänlaista apua. Keuhkopolille en ole saanut lähetettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olin tulossa sanomaan. Mulla oli niin tulehtuneet keuhkot aluksi, että avaavasta lääkkeestä ei ollut mitään apua. Keuhkojen ärsytys paheni aluksi mulla pef-mittausten jälkeen ja tuli voimakas yskän puuska aina ja veren maku suuhun. Selvä tulehdus oli, mutta lääkkeellä ei ollut vaikutusta. Menin yksityiselle ja heti lääkäri oireiden perusteella totesi kortisonikuurin. Johan alko henki kulkemaan ja ärsytys vähenemään. Enää ei puhaltelun jälkeen maistu veri suussa tai yskitä. Ei kannata tyytyä "ei astmaa diagnoosiin" vaan vaatia reippaasti lisätutkimuksia.
Kuulostaapa ärsyttävältä. Minä pääsin julkisella spirometriaan ja muihin kokeisiin, jotka näytti selvästi astmaa vaikka tosiaan avaava lääke ei vaikuta. Sitten kesti kyllä monta vuotta löytää oikea lääkekombo, mutta nyt toimii ja tulehdusarvot on viimein laskeneet.
T. edellinen
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astma ja työnkin puolesta osaan avaavan lääkkeen oton. Astma on lähes jatkuvasti huonossa tasapainossa ja avaava lääke ei vaikuta lainkaan. Puhallan PEF 300 molemmin puolin, kun viite on 400. Avaava lääke jopa tuntuu huonontavan puhallusarvoja verrattuna arvoon ennen lääkkeen ottoa. Olen kauhean väsynyt tähän jatkuvaan oireiluun ja lääkäreiltä ei saa minkäänlaista apua. Keuhkopolille en ole saanut lähetettä.
Työterveyskö ei osaa auttaa tai voi lähetettä tehdä? Sitten omalla kustannuksella keuhkolääkärille ja vaadit laajempia tutkimuksia. Huonot arvot sulla kyllä on, miten ihmeessä jaksat töitä tehdä. Minä olen ihan tukossa noilla arvoilla ja normaalisti puhallan yli 600, vaikka olen keski-ikäinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyskö ei osaa auttaa tai voi lähetettä tehdä? Sitten omalla kustannuksella keuhkolääkärille ja vaadit laajempia tutkimuksia. Huonot arvot sulla kyllä on, miten ihmeessä jaksat töitä tehdä. Minä olen ihan tukossa noilla arvoilla ja normaalisti puhallan yli 600, vaikka olen keski-ikäinen nainen.
PEF-arvot on aika henkilökohtaisia. Minä puhallan nykyään n. 350 ja lääkitys on tasapainossa ja vointi hyvä. Ja olen 40-v ja 170 cm pitkä nainen.
Mutta samaa mieltä siitä että edellisen on päästävä asiantuntevalle keuhkolääkärille ja saatava toimiva lääkitys. Tsemppiä!
Ei vaikuta mullakaan, vaikea astma ja toinenkin keuhkosairaus. Keuhkojen huonossa tilanteessa on ihan tyypillistä ettei joku avaava näy PEFissä, ja samoin itselläni pahoina aikoina konkreettinen tunne ettei mikään mene perille asti. Eikä menekään. Tarvitset lähetteen keuhkolääkärille, paremman pysyvän lääkityksen jne. Noi PEF-arvosi ovat samat kuin minulla, ja mulla on sentään 5 päivittäistä keuhkolääkettä pysyvässä käytössä, eli tuloksesi ovat todella huonot. Ei sitä tutkimista keskeytetä koska arvot on huonot eikä reagoi avaavaan, vaan laitetaan todellakin keuhkopolille lähete, tehdään siellä spirometria, mahdollinen viipalekuvaus jne. ja asiantuntija löytää paremmat lääkkeet. Ylipäänsä astmassa on ihan normaalia että kun lääke ei auta, tarvitaan uusia lääkkeitä erikoislääkäriltä.
Epäilen että otat lääkkeen väärin.
Kokeilepa hengittää kaikki ulos ja sitten lääke voimalla, keuhkojen täydeltä sisään. Sitten pidätät hengitystä usean sekunnin ennenkuin hitaasti hengität ulos.
Se lääke tarttuu limakalvoihin, eli jos se maistuu suussa ja kurkussa, se ei mennyt tarpeeksi syvälle tai hengitit liian pian ja voimalla ulos.
Hengitystä kannattaa opetella. Moni läähättää keuhkojen yläkolmanneksella osaamatta käyttää palleaa ja kylkilihaksia ollenkaan.
T. Sama vaiva mutta lääke toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole fyysisesti raskas työ, vaan toimistotyö. Työterveyden mielestä nykytilanne on ihan tyydyttävä. Siellä ei ole kyllä minkäänlaista osaamista astman tai muidenkaan kansansairauksien suhteen. Lähin keuhkolääkäri on 2 tunnin ajomatkan päässä, etäkeuhkolääkärin vastaanottoja kyllä olisi, mutta jotenkin tuntuisi, että tässä tarvitsi lähivastaanoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että menit yksityiselle! Tuo oire että tulee verenmaku suuhun pitää aina ottaa vakavasti. Se kielii usein pahasta tulehduksesta.
T. Sairaalaan pahan keuhkoputkentulehduksen takia joutunut, tk:ssa astmaa ei otettu tosiaan kun avaava ei vaikuttanut..
Tämä minuakin kiinnostaa, koska minulla on koko ikäni ollut 290, kun pitäisi olla pitkälti yli 400. Mitään ei ole ikinä tutkittu. Ei ole astmaa mutta luvut on siis kuin huonossa hoitotasapainossa olevalla astmaatikolla. Kaikki tieto mitä olen löytänyt puhuu vain sellaisista tilanteista matalalle peffille, ei että mikä muu sen voi aiheuttaa.