Millä Kela-kortin koodilla saa koronarokotteen?
Jos henkilön hoito on tapahtunut yksityisellä puolella ja Kannassa ei ole merkintöjä hoidosta, riittääkö jos Kela-kortissa on esim koodi ye 112 joka viittaa psykoosisairauksiin. Voiko vain korttiaan näyttämällä saada rokotuksen vai pitääkö hankkia paperinen lääkärintodistus? Jos joku asiasta tietävä voisi vastata, toki asia pitää sitten varmistaa kun oman ikäluokan riskiryhmäläisten rokotukset avataan. Tästä en vain tietoa ole löytänyt.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on astma ja ei mun Kela kortissa ole mitään koodia.
Sulla voi olla astmadg,vaikka Kelakortissa ei ole koodia. Koodi kertoo apteekin henkilökunnalle sen minkä lääkekorvattavuuden saat astmalääkkeistäsi. Kelakortissa oleva koodi ei ole dg koodi.
Miten saan rokotteen Kela kortilla?
Kortissa oleva lääkekorvauskoodi osoittaa joissain tapauksissa että kuulut riskiryhmään. Tätä tässä koetin selvittää että onko tapauksia joissa koodi yksin olisi riittävä todiste riskiryhmään kuulumisesta, mutta eihän täällä puolet porukasta edes tiedä millaisista sairauksista kärsiviä riskiryhmiin kuuluu, vaikka lista on ollut esillä pääosin muuttumattomana pitkään. Ihmiset antavat suoraan valheellista tietoa ja väittävät riskiryhmäläisille etteivät he kuulu riskiryhmään :D
112 Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt
(Schizophrenia, psychosis affectiva, psychosis manodepressiva, paraphrenia involutionis, status paranoicus, paranoia, dementia senilis, dementia praesenilis, psychoses aliae; F01, F03, F06.0-F06.3, F20-F25, F28, F29, F30.1, F30.2, F31, F32.3, F33.3, F84, G10, G20, G30.0, G30.1, G30.8, G30.9, G31.0, G35, G40.9)
Lausunnon edellytetään perustuvan psykiatrian, nuorisopsykiatrian, lastenpsykiatrian tai oikeuspsykiatrian erikoislääkärin tutkimukseen tai erikoissairaanhoidon yksikössä tai mielenterveystoimistossa suoritettuun tutkimukseen.
Vaikealla psykoosilla ja muulla vaikealla mielenterveyden häiriöllä tarkoitetaan tilaa, johon liittyy selvä todellisuudentajun häiriintyminen. Näitä ovat:
Skitsofrenia ja harhaluuloisuushäiriö
Mania
Kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa on esiintynyt jokin seuraavista:
vähintään yksi mania ja vähintään yksi masennus,
vähintään yksi sekamuotoinen jakso ja vähintään yksi masennustila,
toistuvia manioita,
toistuvia sekamuotoisia jaksoja tai
vähintään yksi psykoottinen masennusjakso ja vähintään yksi hypomania.
Depressio, jossa on psykoottisia piirteitä. Psykoottisuuden piirteet tulee selvittää lausunnossa.
Muut näihin verrattavat vaikeat ja pitkäaikaiset mielenterveyden häiriöt
Lausunnossa edellytetään kuvattavan asianmukaiset diagnostiset tutkimukset ja hyvän hoitokäytännön mukainen hoitosuunnitelma.
Reaktiivisten psykoosien lääkehoito ei ole erityiskorvattavaa.
Minulla ei ole kela-kortissa mitään merkintöjä, vaikka on päivittäistä lääkitystä vaativa astma ja yksi elinikäistä lääkitystä vaativa toinen sairaus.
Otin rokotukseen astmalääkkeet mukaan ja kuvakaappaukset yksityisen puolen resepteistä, kelpasivat rokotteeseen.
Jostain ihme syystä sain myös tekstarin, että saatan kuulua riskiryhmään ja voisin ehkä varata rokotusajan, vaikka astmaani ei ole hoidettu terveysasemalla. En tiedä, millä perusteella se tekstari lähetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tarvinnut millään tavalla todistella, että mulla on astma. Siellä kysyttiin, kuulutko riskiryhmään ja mikä sairaus sulla on.
Vastasin astma ja se oli sillä selvä.
Sitä ei käsittääkseni näy mun kelakortissa, yksityisellä hoidettu.
Eilen kävin rokotuksessa ,Hki Messukeskus.
Olen 53v.Toivottavasti ymmärtät olevasi etuoikeutettua kermaperseryhmää. Täällä saa rokotuksia vasta 65 ja yli riskiryhmäläiset. Ja nyt vielä aiotaan loputkin rokotteet siirtää etelänvetelille.
T: astmainen 59 v (jonka astmaa ei saada tasapainoon nykyisin käytettävistä olevilla lääkkeillä eli korona tietää varmaa kuolemaa)
Ihan vaan tiedoksesi, että Helsingissä ollaan rokotuksissa pahiten jäljessä ja eniten rokotuksia on annettu syrjäseudun pikkukunnissa.
Toivottavasti ymmärtät olevasi etuoikeutettua kermaperseryhmää. Täällä saa rokotuksia vasta 65 ja yli riskiryhmäläiset. Ja nyt vielä aiotaan loputkin rokotteet siirtää etelänvetelille.
T: astmainen 59 v (jonka astmaa ei saada tasapainoon nykyisin käytettävistä olevilla lääkkeillä eli korona tietää varmaa kuolemaa)