Tori.fi, entä jos ostaja ei hae pakettia postista?
Myin torissa erään tuotteen, myyjä maksoi samantien tilille ja postitin heti kun maksu näkyi minulla. Laitoin hänelle vielä viestitse lähetystunnuksen, hän kiitti tiedosta.
Tänään huvikseni katsoin, että onko ostanut noutanut paketin, ei ole. Tänään on viimeinen säilytyspäivä, mistäs sitten jos tyyppi ei noudakaan pakettiaan?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Se palautetaan sulle, voit hakea sen postikulujem hinnalla tai jättää hakematta.
Lähinnä mietin, että voiko ostaja alkaa vaatimaan että minä palautan hänelle rahat kun jättää itse paketin noutamatta?
Minulle meinasi käydä noin. Laitoin ostajalle viestiä viimeistä hakupäivää edeltävänä päivä, että viimeinen hakupäivä on huomenna. Ostaja kiitteli kovasti, sanoi unohtaneensa koko jutun muuton takia. Hän haki paketin vielä samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se palautetaan sulle, voit hakea sen postikulujem hinnalla tai jättää hakematta.
Lähinnä mietin, että voiko ostaja alkaa vaatimaan että minä palautan hänelle rahat kun jättää itse paketin noutamatta?
Ei sun tarvitse mitään palauttaa, se on sen omalla vastuulla hakea paketti. Mutta voithan muistuttaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle meinasi käydä noin. Laitoin ostajalle viestiä viimeistä hakupäivää edeltävänä päivä, että viimeinen hakupäivä on huomenna. Ostaja kiitteli kovasti, sanoi unohtaneensa koko jutun muuton takia. Hän haki paketin vielä samana päivänä.
Mietin että laitanko viestiä, mutta nykyäänhön posti muistuttaa tekstiviestillä noutamattomasta paketista?
Lähetin kerran paketin, joka jätettiin noutamatta. Huomasin tämän lähetysseurannasta. Laitoin ostajalle viestiä, joka pahoitteli asiaa, ja käski lähettämään paketin uudelleen. Hän maksoi kaikki lisäkulut, jonka jälkeen laitoin paketin uudelleen matkaan. Seurasin lähetysseurannasta, aika kului, eikä hän hakenut pakettia. Kun oli enää 2 päivää aikaa hakea paketti, kyselin, että kai hän aikoo hakea paketin. Hän haki sen viimeisenä mahdollisena päivänä. En tiedä olisiko hakenut, jos en olisi muistuttanut.
Eikös posti nykyään muistuta paketista uudestaan tekstiviestillä, mikäli siis pakettia ei ole tietyn ajan jälkeen noudettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin että laitanko viestiä, mutta nykyäänhön posti muistuttaa tekstiviestillä noutamattomasta paketista?
Laita vaan, ei siinä menetä mitään. Sitten on muistuteltu sekä sinun että Postin taholta, ja hän saa syyttää itseään ellei kykene hoitamaan asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille näemmä riitä se, että Posti muistuttaa.
Mulle meinasi myyjänä käydä noin. Tarkistelin tietoja ja selvisi, että ostaja oli itse antanut mulle väärän numeron. Soitin postin asiakaspalveluun ja saatiin ilmoitus myös oikeaan numeroon. Oli automaatissa, ei todellakaan posti muistuttele ja automaattiin menevissä lähetyksissä ei ole edes osoitetta kirjallista ilmoitusta varten. Ootko ollut ostajaan yhteydessä vai kysytkö täältä vain?
Vierailija kirjoitti:
Mulle meinasi myyjänä käydä noin. Tarkistelin tietoja ja selvisi, että ostaja oli itse antanut mulle väärän numeron. Soitin postin asiakaspalveluun ja saatiin ilmoitus myös oikeaan numeroon. Oli automaatissa, ei todellakaan posti muistuttele ja automaattiin menevissä lähetyksissä ei ole edes osoitetta kirjallista ilmoitusta varten. Ootko ollut ostajaan yhteydessä vai kysytkö täältä vain?
Laitoin ostajalle viestin, ei ole kuulunut vastausta. Ja numero on oikein, tarkistin fonectasta.
Ja siis kyllä nykyään posti muistuttaa noutamattomasta paketista, olettaen siis että numero on oikein. Olen tehnyt voitavani, jos ei nouda niin ei nouda. -ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös posti nykyään muistuta paketista uudestaan tekstiviestillä, mikäli siis pakettia ei ole tietyn ajan jälkeen noudettu?
Ei todellakaan, hyvä jos se eka tekstarikaan lähetetään. Palsanmäeltä kolme kertaa joutunut lähetyskoodia kysymään, kun posti ei oikeaan numeroon osannut saapumisilmoitusta tekstailemaan. Joo-o, tekninen virhe oli joka kerralla asiamiespostin selitys. Jos ei tiedä pakettia odottaa on aika mahdoton tilanne.
Jos olisin sinä, soittaisin vielä vasaanottajalle. Ei ole kenenkään etu, että paketti palautuu sinulle. Et halua maksaa sen palautuskuluja eikä ostaja halua maksaa lähetyksestä, josta jo kertaalleen maksoi. Viestit ei aina mene perille, siksi soittaisin. Tosin melko epätodennäköistä on että sekä postin että sinun viestit jäisivät menemättä perille, mutta haluaisin viimeiseen saakka uskoa että vastaanottaja ei ole ihan urpo.
Toisaalta, sanot että olet voitavasi tehnyt, en tiedä miksi sitten kyselet täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, hyvä jos se eka tekstarikaan lähetetään. Palsanmäeltä kolme kertaa joutunut lähetyskoodia kysymään, kun posti ei oikeaan numeroon osannut saapumisilmoitusta tekstailemaan. Joo-o, tekninen virhe oli joka kerralla asiamiespostin selitys. Jos ei tiedä pakettia odottaa on aika mahdoton tilanne.
Lähetin ostajalle sen lähetystunnuksen, joten eiköhän jokainen normiälyinen osaa siitäkin katsoa että missä paketti menee mikäli viestiä ei kuulu? Ja tosiaan nyt lähetin myös tekstiviestin.
Palautuu sinulle ja joudut maksamaan toiset postikulut. Minulle on käynyt näin, oli tuuria kun posteljooni oli unohtanut laittaa sen palautusmaksun lapun pakettiin joten sain sen ilmaiseksi noudettua. Nykyään ilmoitan kaikille ostajille että noutamattomasta paketista en palauta mitään ostajalle, en tavaroidenkaan hintaa. En muistuttele itse yleensä sillä Posti laittaa monta viestiä ja ne näkyy kaikki Omapostin sivuilla.
No en tosiaan alkaisi soitella jollekin huithapelille.
On käynyt niin että ostaja ei ole pakettia noutanut. Alkanut sitten vinkumaan rahojaan täysimääräisesti takaisin.
Lähetin laskun jossa oli eriteltynä postin minulta perimät maksut kun palauttivat paketin. Hän jäi velkaa parin euron verran.
Tämä järjen jättiläinen alkoi uhkailemaan kuluttajansuoja lailla ja kuinka hänellä on oikeus palauttaa pakettinsa ja kuinka noutamatta jättäminen tulkitaan palautukseksi.
Kehotin lukemaan kuluttajansuoja lain kohdan missä mainitaan yksityshenkilöiden välinen kaupankäynti ja palaamaan sitten asiaan.
Nykyisin kun myyn tavaraa, niin se on vain nouto ja käteismaksu
Onkohan ihan todella ihmisillä mennyt (sekin) sekaisin että ei yksityisten henkilöiden välisessä kaupanteossa ole mitään lakisääteistä palautusoikeutta ....
Itse voisin kertaalleen muistuttaa että hei paketti on vielä noutamatta mutta jos jäisi noutamatta niin en todellakaan alkaisi rahoja palauttamaan. Se on ostettu mikä ostettu, kannattaa sitten seuraavalla kerralla miettiä tarkemmin :)
Vierailija kirjoitti:
On käynyt niin että ostaja ei ole pakettia noutanut. Alkanut sitten vinkumaan rahojaan täysimääräisesti takaisin.
Lähetin laskun jossa oli eriteltynä postin minulta perimät maksut kun palauttivat paketin. Hän jäi velkaa parin euron verran.
Tämä järjen jättiläinen alkoi uhkailemaan kuluttajansuoja lailla ja kuinka hänellä on oikeus palauttaa pakettinsa ja kuinka noutamatta jättäminen tulkitaan palautukseksi.
Kehotin lukemaan kuluttajansuoja lain kohdan missä mainitaan yksityshenkilöiden välinen kaupankäynti ja palaamaan sitten asiaan.Nykyisin kun myyn tavaraa, niin se on vain nouto ja käteismaksu
Nykyään osa ihmisistä näköjään kuvittelee, että Tori.fi-myyjä on joku zalando tai h&m. Paketin voi vaan jättää noutamatta rahat palautuu tilille simsalabim.