Soittaako työkkäri teille 4 kk välein?
Mitä sanotte kun kysyvät onko tullut työhaastetteluin kutsuja? Ja että oletko hakenut töitä? minulta kysyy aina samaa!. Mutta en ole saanut kutsuja. luuleeko ne että valehtelen?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut työkkärin listoilla monta vuotta eikä ole koskaan otettu yhteyttä. 2016 sain yhden työhaastattelukehotuksen mutta sekin tuli postitse.
Jaa ootko minkä ikäinen?? Mun äidillekään ei kuulemma soitella mutta mua ne jaksaa pommittaa, Oon 30
Soittavat mutta sanon aina että ei ole sopivia paikkoja mihin hakea.
eipä oo onneks soitellu ku kerraan vuodes
Vuoden on saanut rauhassa sairastaa. Keski-ikäisiä ei kukaan työllistä, eikä hoida työkuntoon, niin keskittyvät nuorempiin. Me ollaan jo toivottomia tapauksia.
Ensi kuussa tulee 2 vuotta täyteen viime kerrasta.
Soittivat kerran kun jäin työttömäksi lähes neljä vuotta sitten. Muistuttivat työllistymissuunnitelman tekemisestä. Sen jälkeen ei ole kukaan kaivannut. Olen lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä, siinä varmaan syy.
Akateemisesti koulutettu työtön, laajalla työkokemuksella ja osaamisella. Ei vaan minnekään kelpaa kun ikää on jo reilusti. Eihän tää nyt ihan oikealta tunnu.
Ei ole työkkäristä soiteltu, mutta kunnalta kyllä, hemmetin kuntakokeilu, en oo vastannu.
Mitä ne mulle soittelis? Enkä mä töissä joutais vastaamaankaan.
Ei ne soittele. Eivät soitelleet 20v eikä 30v eikä 40v.
Vierailija kirjoitti:
Soittivat kerran kun jäin työttömäksi lähes neljä vuotta sitten. Muistuttivat työllistymissuunnitelman tekemisestä. Sen jälkeen ei ole kukaan kaivannut. Olen lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä, siinä varmaan syy.
Akateemisesti koulutettu työtön, laajalla työkokemuksella ja osaamisella. Ei vaan minnekään kelpaa kun ikää on jo reilusti. Eihän tää nyt ihan oikealta tunnu.
Miksiköhä mulle soitellaan 4 kk välein? Sanoin että osaan tehdä cvt ja kaikki ja osaan hakea itse töitä. Mutta aina ne kysyy oonko hakenut ja onko tullut kutsuja haastatteluihinT. AP
Mulle soitetaan vajaan 3kk välein. Olen 53v. En tiedä miksi, jos muille (ikäisilleni) ei soiteta?
Työntekijä työkkärissä on ollut mukava. Nyt siirryin kuntakokeilun piiriin, ja varmaankin soittavat sitten vuorotellen 1,5kk välein. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut työkkärin listoilla monta vuotta eikä ole koskaan otettu yhteyttä. 2016 sain yhden työhaastattelukehotuksen mutta sekin tuli postitse.
Jaa ootko minkä ikäinen?? Mun äidillekään ei kuulemma soitella mutta mua ne jaksaa pommittaa, Oon 30
Muutaman vuoden sua nuorempi. Ei muuta koulutusta alla kuin lukio niin en varmaan oo edes vaihtoehto mihinkään työhön :D Tuokin ainoa kaatui siihen kun en omistanut autoa ja se olis ollut kyseisessä työssä pakollinen
Ihmettelen, miksi minä olen jollain kummallisella "listalla". Olen 60-vuotias. En ole akateeminen, mutta ehdin toimia ns. vapaassa ammatissa melkein 20 vuotta, siis työurani viimeiset vuodet, kunnes jäin kaksi vuotta sitten työttömäksi. Yleensä ko. ammatissa on akateemikko, mutta se ei ole välttämättömyys. Minulle soitetaan jatkuvasti ja lähetellään työtarjouksia mitä kummallisimpiin paikkoihin. Sanomisiani vääristellään ja minusta tehdään perättömiä ilmoituksia TE toimistolle, joka määrää minulle karensseja. Tämä on aivan uskomatonta. En nyt voi kokonaan heittäytyä olemaan ilman työttömyyskorvausta. Mutta koska olen tehnyt töitä koko pienen ikäni ei oikein minun kohdallani nappaa lähteä tekemään muutaman kymmenen tunnin viikkkoja alle tonnin liksalla. Jos olisin työurani alussa, niin asia olisi aivan jees. Nyt jos CV:hen jää aukko, niin ei todellakaan haittaa mitään.
Tähän ikään haluan oikeaa työtä oikealla palkalla. En kaipaa apua elämänhallintaa ja työelämässä olen ollut vuodesta 1980. En halua opetella uutta ammattia. En halua ottaa vastaan työtä, jonka kyllä pystyisin tekemään, tuosta vain, mutta joka olisi lähinnä puuhastelua. Meille ikääntyville pitäisi olla sellainen välisijoituspaikka, kuten eläkeputki oli ennen. Siis niille, jotka eivät enää kamalasti hinkua töihin. Jättäisin mieluusti työt nuoremmille työttömille. Eläkeputken poisto oli tietenkin hyvä siinä mielessä, etteivät työnantajat voi enää survoa sinne ikääntyviä työntekijöitään surutta. Mutta joillekin se oli mitä miellyttävin mahdollisuus siirtyä odottamaan tyytyväisin mielin rauhassa tulevaa eläkettä, ilman, että joku TE ahdistelee koko ajan.
Toissa kesänä muistaakseni on viimeksi soitettu. Koko 4v kestäneen työttömyyden aikana on soitettu kolmisen kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi minä olen jollain kummallisella "listalla". Olen 60-vuotias. En ole akateeminen, mutta ehdin toimia ns. vapaassa ammatissa melkein 20 vuotta, siis työurani viimeiset vuodet, kunnes jäin kaksi vuotta sitten työttömäksi. Yleensä ko. ammatissa on akateemikko, mutta se ei ole välttämättömyys. Minulle soitetaan jatkuvasti ja lähetellään työtarjouksia mitä kummallisimpiin paikkoihin. Sanomisiani vääristellään ja minusta tehdään perättömiä ilmoituksia TE toimistolle, joka määrää minulle karensseja. Tämä on aivan uskomatonta. En nyt voi kokonaan heittäytyä olemaan ilman työttömyyskorvausta. Mutta koska olen tehnyt töitä koko pienen ikäni ei oikein minun kohdallani nappaa lähteä tekemään muutaman kymmenen tunnin viikkkoja alle tonnin liksalla. Jos olisin työurani alussa, niin asia olisi aivan jees. Nyt jos CV:hen jää aukko, niin ei todellakaan haittaa mitään.
Tähän ikään haluan oikeaa työtä oikealla palkalla. En kaipaa apua elämänhallintaa ja työelämässä olen ollut vuodesta 1980. En halua opetella uutta ammattia. En halua ottaa vastaan työtä, jonka kyllä pystyisin tekemään, tuosta vain, mutta joka olisi lähinnä puuhastelua. Meille ikääntyville pitäisi olla sellainen välisijoituspaikka, kuten eläkeputki oli ennen. Siis niille, jotka eivät enää kamalasti hinkua töihin. Jättäisin mieluusti työt nuoremmille työttömille. Eläkeputken poisto oli tietenkin hyvä siinä mielessä, etteivät työnantajat voi enää survoa sinne ikääntyviä työntekijöitään surutta. Mutta joillekin se oli mitä miellyttävin mahdollisuus siirtyä odottamaan tyytyväisin mielin rauhassa tulevaa eläkettä, ilman, että joku TE ahdistelee koko ajan.
Karenssia ei saa muiden ilmoituksen perusteella.
Ei mulle ole soiteltu ikinä eikä tarjottu myöskään yhtään työpaikkaa. Kuvittelin, että TE-toimisto on olemassa sen takia, että sieltä autettaisi ihmisiä löytämään töitä yhteistyössä yritysten kanssa. Olen ilmeisesti käsittänyt jotain todella väärin..
Säännöllisesti on minullekin soiteltu ja samat asiat kysellään.
n50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssia ei saa muiden ilmoituksen perusteella.
Sorry, väärä termi ja muutenkin oikaistu. Kolmas sektori ilmoittaaTE:lle, että olen ollut aktiivinen väärällä tavalla. (Kerroin heille harrastuksestani). Heidän mielestään (silkkaa kettuilua) en voi olla työtön työnhakija, koska en harrastukseltani ehdi hakea päivittäin, joka hetki töitä. Tästä menee ilmoitus Kelalle, joka katkaisee työmarkkinatuen maksamisen siksi aikaa, että asiaa tutkitaan. Tavallaan siis olen karenssissa, maksatus on katkolla. TE aloittaa näennäisen tutkimisen, jota on mahdotonta suorittaa, koska mitään näyttöä harrastuksesta ei ole. (Seuraavaksi asentanevat jotkut riistakamerat elinympäristööni, josta tarkkailevat minua, vitsi, vitsi). TE:llä menee vähintään 30 vuorokautta tutkia asiaa, jolloin korvaus ei juokse. Kela voi olla maksamatta ko. ajalta korvausta, mutta käsittääkseni, jos ilmianto ei pidä paikkaansa, maksavat sitten tuon 30 vrk:n jälkeen. Omalla kohdallani talous ei ole menettelyyn kaatunut, ainakaan vielä, mutta suren syvästi niiden puolesta, jotka elävät niukkuudessa ja vastaavan myllyyn joutuvat.
Joka tapauksessa olen siis oppinut, että työtön saa olla aktiivinen vain kun häntä siihen pakotetaan. Eli esim. työtarjouksiin on vastattava, tai ei hyvä heilahda. Muuten pitää olla vain myös TE:n määräämillä tavoilla. Kaikenlainen oma aktiivisuus, vaikka liiallinen kunnon ylläpitäminen voi viedä työttömyyskorvauksen 30 päivän ajaksi. Tämä on ollut lakisääteinen maksimi aika, mutta koronan vuoksi TE on pystynyt lipsumaan siitä ilman sanktioita, ennakkotapauksia on.
Mistä ne muuten noita työtarjouksia repii esiin. Olen saanut tarjouksia paikkoihin, joita ei löydy mistään. Ikäänkuin ne olisivat jossain tiskin alla. Yleensä tarjous tulee paikkaan, jonne on juuri se maksimaalinen kilometrimäärä, mitä saa olla. Esim. jonnekin maaseudulle 4H ohjaajaksi, vaikkei olisi ollenkaan kokemusta lapsista ja hajuakaan pedagokikasta. Yhtäkkiä pitäisi osata jotain askartelua ja kasvimaanhoitoa. Ihan kuin ne maaseudun lapset olisivat jotenkin arvottomia, että täysin pätemätön henkilö voisi heitä opastaa, vaikkei osaisi itsekään.
Erikoisin asiassa on se, että joskus kun soittaa johonkin paikkaan, että olen saanut työtarjouksen, johon minun on pakko vastata, niin ne ihmiset siellä ovat aivan pihalla. Eivät muka ymmärrä, mikä on se juttu siinä takana, että miksi se hakija soittaa. Jotkut esittävät tyhmää, jotkut ovat olleet innostuneita, tyhmiä, että sinut me palkkaamme.
En ole kuullut koskaan kenenkään saaneen sellaista hänelle oikeasti mahdollisesti oikeaa työtä mahdollistavaa työtarjousta. Hilpeintä oli kun näyttelijä, teatteritaiteiden professuurinkin omannut Kati Outinen oli sattuneesta syystä hetken työttömänä. (Jutun voi kertoa vapaasti, on sen kertonut naistenlehdissä). Niin, tämä Kaurismäen leffoissa esiintynyt legendaarinen näyttelijä, ainut, joka on esiintynyt elokuvassa, ainoassa suomalaisessa elokuvassa, joka sai Oscar-ehdokkuuden, niin hänelle lähetettiin työtarjous, jossa käskettiin hakea Korvatunturille joulupukin muoriksi.