Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja päänsärkyä

14.08.2006 |

Mulla on pari päivää ollut päänsärkyä, ja ihmettelenkin mikäli se kuuluu asiaan raskauden aikana, mulla kun ei ollut päänsärkyä (eikä muitakaan raskausoireita ensimmäisen kanssa) niin en ole ennen ajatellut asiaa. Mutta kun kuulin yhdestä tuttavasta, jolla oli pari viikkoa päänsärkyä ja lääkärit arvelivat sen johtuvan migreenistä mutta sitten viikolla 23 hänelle tuli keskenmeno. Tän tiedon saamisen jälkeen vähän pelottaa, että päänsärkyyn voi johtaa keskenmenoon, olen nyt viikolla 18. Tietääkö joku jos siihen löytyyköhän joku rationaalinen syy, tai onko se merkki jostain ongelmasta? Onko muilla ollut päänsärkyä ja kannattaako sen takia mennä lääkäriin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on taipumusta niskan ja hartiaseudun jännitystilaan, joka aiheuttaa pitkäkestoista päänsärkyä. Meneillään olevassa toisessa raskaudessani ihan alussa oli aika pitkään pää kipeänä, ja luin/kuulin jostain hormonaalisten muutosten aiheuttavan sitä odottaville äideille.

Tuskin sinunkaan kohdallasi on kyse mistään vakavasta, mutta oman mielenrauhan vuoksi voit toki käydä lääkärillä tai neuvolassa juttelemassa asiasta, etenkin jos särky jatkuu pitkään.

Onnea odotukseesi.

Vierailija
2/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskauden alkupuolelta yli 20. raskausviikolle asti voimakasta päänsärkyä. Neuvolassa kerroin asiasta joka kerta. Kuuluu kuulemma ihan tavallisiin " raskaus oireisiin" . Sain terkkarilta neuvon, että kannattaa ottaa aina kaksi Panadolia kerrallaan, koska se voi lopettaa kivun kokonaan. Jos ottaa vaan yhden, niin se helpommin siirtää vaan kipua hieman eteenpäin. Mulla ainaki piti paikkaansa. Tosin kipu tuli aina uudestaan viimeistään seuraavana päivänä tai parin päivän päästä, mutta jos olin ottanut vaan yhden särkylääkkeen, niin kokoajan oli semmoinen jomottava tunne, että kohta taas " räjähtää" .

Siskoni sai avun raskausajan päänsärkyihin fysioterapeutilta. Ammattilainen tuntee niska ja hartiaseudun anatomian ja osaa hieroa juuri oikeista pisteistä. Siskolleni oli sanottu, että ei ihme että oot ollu kipeänä, sen verran on jumissa ne " kipupisteet" . Fysioterapiaa jos haluaa harkita, niin helpompi silloin kun pystyy vielä mahallaan makaamaan hierottavana mutta onnistuu varmaan istuma-asennossakin.

Koita kestää. Tuo on tosi inhottava vaiva.

Vilja rv 36+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon keskenmenoon en ainakaan usko päänsäryn liittyneen. Itse olen kokenut kaksi keskenmenoa (tosin aikaisemmin, jo rv 10 tienoilla), eikä niihin ainakaan liittynyt minkäänlaista päänsärkyä. Ja tässä raskaudessa taas oli päänsärkyä, eikä mennyt kesken, vaikka tosi kova pelko olikin siitä. Luultavasti tuo päänsärky ennen keskenmenoa on ollut vain sattumaa. Siis ihan vaan luulen, ei mitään tietoa asiasta muuta kuin omakohtainen kokemus..

Vierailija
4/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä on nyt viikkoja kasassa 20+5. Päänsärkyä on jatkunut heinäkuun alusta lähtien. Kaksi viikkoa sitten se meni niin pahaksi että jouduin jäämään sairaslomalle, lääkäri olis kyllä kirjoittanut lomaa jo kuukausi sitten. Mut kuitenkin... Nyt tilanne on se että oon sairaslomalla ainakin vielä 2 viikkoa, diagnoosi on tähän asti ollut migreeni. Eilen lääkäri kuitenkin totesi että mulla on hermostossa, luustossa tai jossain vastaavassa jokin poikkeavuus mikä aktivoituu raskaushormooneista ja aiheuttaa päänsäryn, en ihan ymmärtänyt mitä se tarkalleen sanoi.

Nyt on hoitona panadol tai burana 600, sen lisäksi käyn hierojalla ja vyöhyketerapiaa lääkäri suositteli. Nyt nousi varmaan monella karvat pystyyn tosta buranasta, sitä saa käyttää raskausaikana tietyin rajoituksin, kerron tarkemmin jos jotain kiinnostaa.

Tää on mulle jo toinen raskaus päänsäryn kanssa. Ekasta tosin särkyä oli 35 viikosta alkaen yötä-päivää. Ei siis vaarallista! Mut kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin, mun lääkäri on ainakin ihan huippu hyvin paneutunut asiaan ja hoitanut sen mahdollisuuksien mukaan.

Oho, tulipa tekstiä ja vähän sekavassa muodossa...

Vierailija
5/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla päänsärky johtuu kireistä hartioista ja kun kiloja on tullut jo 10. Mutta olen kuullut myös, että päänsärky voi johtua kohonneesta verenpaineesta ja raskausmyrkytyksestä. Minulle neuvolassa sanottiin, että jos pään särkyä vielä on, niin kannattaa tulla mittauttamaan verenpaine.

En nyt muuta keksi tähän hätään.

Rose74 rv 35+3

Vierailija
6/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kyllä nyt neuvolassa päänsäryn takia useammin ettei raskausmyrkytys pääse tulemaan huomaamatta, kun päänsärky on tosiaan yksi oire siitä. Nyt ja myös ekassa raskaudessa verenpaine normaali eikä pissassa valkuaista. Joten odotellaan josko tuo särky helpottais.

Vierailija
7/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=red]Itsellä on päätä särkenyt nyt viimeiset pari viikkoa putkeen ja mitkään lääkkeet ei auta. Myös migreenikohtauksia on ollut pari.

Olen jokseenkin ihmeissäni näiden olojeni kanssa, sillä esikoista odottaessa mulla ei koko aikana särkenyt pää kertaakaan. Migreenikin alkoi vasta tytön ollessa 6kk...

Olen menossa vasta ensi viikolla neuvolaan, täytyy koittaa kestää siihen asti. Nuo migreenilääkkeet tuskin on kovin turvallisia sikiön kannalta...

~Murmutti[/color]

Vierailija
8/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on menossa rv14+2 ja päänsäryt alkoivat kolmisen viikkoa sitten kun pahoinvointi jäi vähemmälle. joka päivä tuntuu koko ajan että pää räjähtää eikä lääkkeet auta. panadolin puolikas helpottaa mut voi olla et tulee taas parin tunnin päästä uudestaan. eilen oli sitten ensimmäinen migreenikohtaus koko raskausaikana. oli kyllä tuskaa kun ei lääkettäkään voinut ottaa.. neuvolassa sanottiin että ei migreeniä välttämättä edes tule lainkaan mutta heti synnytyksen jälkeen ehkä senkin edestä.. hohhoh..

kirjasta luin että on aivan normaali raskauden oire. johtuu jostaki hormoneista. pitäisi mennä kokonaan ohi..

Vierailija
9/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa on näköjään tuossa yöllä tullu kirjoteltua mitä sattuu..

Eli siskoni sai avun kiropraktikolta eikä fysioterapeutilta. En tosin tiedä onko eroa, eli osaako fysioterapeutit saman asian. Mut siskolleni riitti yksi käynti kiropraktikolla. Hinnasta en osaa sanoa mutta itse jos oisin tiennyt hakeutua kiropraktikolle, niin varmaan olisin käynyt, jos yksi käynti tosiaan ois mullekkin helpotuksen tuonut. Tuli meinaan sen verran Panadolia syötyä, että lompakkokin pääsi laihtumaan..

Vilja taas..

Vierailija
10/10 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ei ole taas ollut niin paha päänsärky, ja sitten kun vielä tunsin vauvan potkivan niin helpotti heti. Ensimmäisen kanssa kun tunsin liikkeitä jo viikolla 16 ja kun tämän kanssa en ole tuntenut yhtä paljon liikeitä huolestuin heti, että jokin on väärin....

Mutta tosiaan niin kuin moni mainitsi niin hartiathan rasittuvat helposti, varsinkin jos esikoista kantaa paljon. Toinen asia mikä tuli mieleen on, että nyt kesällä on vielä tärkeämpää ylläpitää nestetasapainoa, eli juoda tarpeeksi vettä koska se kuulema johtaa väsymykseen ja päänsärkyyn. En tiedä mikä mun kohdalla on päänsäryn syy mutta onneksi ensi viikolla on rakenneultra jolloin saan - toivottavasti - tietää että kaikki on hyvin. Ja jatkuva päänsärky on varmaan hyvä tutkituttaa lääkärillä.

Hyvää loppuraskautta kaikille toivottaen osmis rv 18+2