Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on lapsia, mutta haluan ystäviksi lapsettomia. Mikäli ystävillä on lapsia, haluan pitää molempien lapset erossa ystävyydestä. Vanhempien välillä kilpailuasetelma lasten "paremmuudesta".

Vierailija
13.04.2021 |

Tein vuosi sitten päätöksen, etten halua tavata ystäviä enää omien lasteni ollessa läsnä. Tämä siksi, että näinä 15 vuotena, kun meillä on ollut lapsia, ystäväperheiden kanssa vierailuilla puolin jos toisin, moni ystäväni/ystävän mies on kommentoinut ilkeästi lapsiamme joko vierailun aikana, tai jälkikäteen.

Lapsemme käyttäytyvät vieraiden aikana hyvin. Ovat hiljaisia, eivät juoksentele edes takaisin, käyttäytyvät ruokapöydässä ja vastaavat kysyttäessä vieraiden kysymyksiin, mutta eivät päsmäröi aikuisten juttujen päälle huutamalla. Tästä huolimatta ilkeitä kommentteja on tullut mm. ettei nuorempi lapsi osannut vielä 4v ajaa ilman apurattaita pyörällä, vanhemman lapsen juoksutyyli oli kummitätinsä mielestä omituinen ja telttasi lapselta miksi juoksee kuten juoksee, nuoremman lapsen uintityyliä on arvosteltu, samoin kuin ihmetelty harrastuksia ja lapsilta kysytty suoraan, olisiko fiksumpaa harrastaa jotain muuta kuin partioa ja bändikoulua. Nämä esimerkkejä, paljon muuta vuosien varrella on ollut. Lisäksi ystäväni mies jankkasi joka vierailulla toisen lapsen olevan adhd, koska oppi kävelemään vasta 1v 2kk iässä. Todellisuudessa johtui varmaan lapsen varallisuudesta ja rauhallisuudesta, mitä on tänä päivänäkin. Ja vanhempaa lasta kummitätinsä sanoi joka vierailulla 2-3 vuotiaana aspergerlapseksi, koska lapsi teki pikkuautoista jonoja lattialle ja leikki ruuhkaa. Ei ole osoittautunut nyt teini-ikään mennessä olevan asperger millään tapaa. Nyt sitten lapsen hiustyyli ei miellytä kummia, joka viime näkemän jälkeen soitti minulle, että oli katsonut että lapsen kannattaisi kammata hiuksensa toisin.

Ystävien tapaaminen tuntuu olevan toisten lasten taitojen ja ominaisuuksien kyttäämistä ja arvostelua. Olen saanut siitä tarpeekseni ja nyt päättänyt, että tapaan ystäviä siten, ettei lapset ole läsnä. Näin ollen tapaamiset varmasti harventuu, mutta ei tarvitse kuunnella lasteni arvostelua ja asettaa heitä arvostelevien silmien alle.

Lapsettomat ystävät eivät ole koskaan arvostelleet lapsiani. Heillä ei ole mihin verrata, joten heidän kanssa on paljon helpompaa. Heitä voin kutsua kylään lasteni ollessa paikalla.

Ihmettelen suuresti, miksi nykyvanhemmilla on niin suuri tarve moittia toisten lapsia, ihan päin naamaa vieraille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Ikään kuin olisi jatkuva kilpailuasetelma, meidän lapset on parempia kuin teidän.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta tutulta.

Vierailija
2/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ovat siis syntymäkehnoja, kun pelkäät "kilpailua".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ilmiön. Ystävyyssuhteet ja lapset erillään on paras ratkaisu.

Vierailija
4/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ovat siis syntymäkehnoja, kun pelkäät "kilpailua".

Miksi lasten taidoilla pitäisi kilpailla?

Vierailija
5/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oli aika hämärää.. Olenko valinnut ystäväni hyvin vai mitä, mutta ystäväni eivät käyttäydy kuvatulla tavalla.

Vierailija
6/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Omien lapsellisten kavereiden kanssa on hyvä välillä purkaa harmituksia omien lasten puuhista. Toiset ymmärtävät ja tsemppaavat. Me myös iloitsemme toistemme lasten onnistumisista ja olemme empaattisia ikävissä/hankalissa tilanteissa.

Ei ole tarvetta vertailla tai pönkittää, jokainen meistä on erilainen ja lapsemme ovat erilaisia. Kaikki aivan ihania omalla laillaan.

Vierailija
7/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä omituista sakkia osunut ap:n lähipiiriin. En ap:nä tapaisi moista huonotapaista ja lapsille ilkeää lössiä ollenkaan. Kuka valittaa pikkulapsen juoksutyylistä?!!?

Vierailija
8/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni menee aika hankalaksi tuolla tavalla.

Lisäksi olette melko eri aaltopituudella lapsettomien kanssa. Kyllä niidenkin kanssa on mukava jutella, mutta eikö ole luonteva jutella lapsista ika paljon, kun niitä on.

Vierailija
9/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tuonko takia lapselliset haluvat lapsettomia ystäviä? Minä olen aina luullut, että lapselliset haluavat kaveerata kanssani, jotta saavat ilmaisen lapsenvahdin...

Vierailija
10/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Lapsellinen ystävä ei osaa iloita, jos lapseni on onnistunut jossain. Ei kehu, vaan keksii jotain "lyttäävää". Omia lapsiaan ylistää vähemmästäkin. On siis silmin nähden kateellinen. Muustakin kuin lasten asioista. Siis ylipäätään tapaa puhua väheksyvästi muiden perheiden asioista. Olen oikeastaan lakannut puhumasta hänelle mitään muuta kuin ihan diiba-daaba- pinnallisuuksia, koska muuten tuLee aina huono tunnelma. No, emme paljon enää näekään.

Vierailija
11/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ongelma ei ole lapset vaan nää "ystävät" on vaan huonoja.

Vierailija
12/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia ystäviä sinulla. Ei minun ystäväpiirissä tapahdu tuollaista.

Vierailija
13/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa!

Itselläni on pari tuttavaa, jotka tuntuvat vertailevan. Ovat muutenkin vähän kilpailunhaluisia ja menestysorientoituneita. Suurin osa suhtautuu lapsiin ihan tavallisesti.

Vierailija
14/14 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä ystäviä sulla. Ei tässä ole välttämättä kyse siitä, onko ihmisellä lapsia vai ei. Kyse on siitä, onko ihan mulkku ihmisenä vai ei. Unohda tuollaiset ihmisperseet ja hanki uusia ystäviä. Ansaitsette parempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä