Miksi en aio enää putsata hampaanvälejä
Kävin hammaskiven poistossa, ensimmäistä kertaa julkisella puolella.
Ensimmäistä kertaa myös sattui aika paljonkin; hoitaja sanoi, että johtuu siitä kun ei ole muutamaan vuoteen poistettu hammaskiveä, ja oli niin paljon poistettavaa. En minä valittanut, totesin vain. Mutta hoitaja toisti myhäillen ajatusta, että "kipu saa sinut tuntemaan olevasi elossa..." anteeksi vain, en ole itsetuhoinen! Huumorilla otin, mutta pidin kyllä ajatuksen tyrkyttämistä kummallisena. Enkö voi kertoa kokemuksestani, ilman että se väännetään puolestani asenteeksi? En tarvitse kipua kokeakseni olevani elossa. Tuo oli suorastaan tökeröä.
Pirullisinta oli hammasvälien putsaus. Hän teki sen hammaslangalla hyvin, kaikkiin väleihin. Mutta lopuksi hän antoi minulle peilin käteen, ja näytti kahteen hammasväliin, KUINKA IKENET SURVOTAN KUNNOLLA VERILLE - sellaisella muovitikulla, joka on kuulemma tarkoitettu riittävän isoihin hammasväleihin... joita minun hammasvälini eivät kuulemma yhtään ole... V*ttumaisesti myhäillen hän totesi, että jokainen löytää oman logiikkansa hammasvälien putsaamiseen.
Oliko tämä joku yritys päästä asiakkaasta eroon?
Kommentit (12)
Jos oli tarkoitus jotain OPPIA, jos hän ajatteli pitävänsä minulle oppitunnin... tai ei välittänyt minusta vaan suoritti vaan työtään, ikään kuin minusta piittaamatta... Niin opin vain sen, että kannattaa olla hiljaa, jotta ei ainakaan saa erikoiskohtelua.
Siitä vaan tekarien käyttäjäksi.
Jos hammasväleihin jää paskaa, enää 40 ikävuoden jälkeen hampaisen pesu ei riitä enää pitämään hampaita ehjinä.
Paikataan, juurihoidetaan, poistetaan...
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole nainen. Muuten et kyllä kestä ikinä synnytystä.
Minä olen synnyttänyt, ilokaasulla ja paraservikaaleilla. Kipukynnykseni on korkea, olin leikkauksessakin ilman yleisanestesiaa. Muuten olen kyllä herkkä.
Ei tuossa ollut kyse kivusta, vaan kokemattomuudestani asiakkaana julkisella puolella.
Assburger kirjoitti:
Siitä vaan tekarien käyttäjäksi.
Jos hammasväleihin jää paskaa, enää 40 ikävuoden jälkeen hampaisen pesu ei riitä enää pitämään hampaita ehjinä.
Paikataan, juurihoidetaan, poistetaan...
Minulle on monta kertaa hammaslääkärissä sanottu, että hammaslaatuni/kiilteeni on geneettisesti hyvä. Muuten varmaan olisikin hampaan jo huonossa kunnossa... joillakin se vaatii enemmän työtä kuin toisilla, minä olen säästynyt perimän ansiosta.
Hoitaja oli kyllä ihan mukava, mutta jotenkin niin erilaisen oloinen kuin mihin olen tottunut, että tunsin oloni hieman hermostuneeksi ja höpötin. Hoitajakin sitten jutteli. No se oli erilainen kokemus. Yksityisellä olen aina käynyt mieslääkärillä, joka ei turhia juttele ja pääsee minusta nopeasti eroon. :D
Ihan samalla tavalla se sattuu yksityspuolellakin. Oli pakko pyytää hammaslääkäriä lopettamaan kun sattui niin peevelisti. Viikon olivat ikenet kipeinä sen jälkeen. Sanoi että osta apteekista Parodontax tai jotain vastaavaa hammastahnaa, kallis kuin mikä ja maistui niin pahalle että vaan yökkäilin.
On kokemusta pahoinpitelystä lääkärin toimesta (nuori nainen), ehkä se nyt hieman muistui mieleen tässä muovitikun käytön opettamisessa... joka ei selvästi ollut minun juttuni, eli muodollisuus meni ohitseni ja koin sen hieman loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla se sattuu yksityspuolellakin. Oli pakko pyytää hammaslääkäriä lopettamaan kun sattui niin peevelisti. Viikon olivat ikenet kipeinä sen jälkeen. Sanoi että osta apteekista Parodontax tai jotain vastaavaa hammastahnaa, kallis kuin mikä ja maistui niin pahalle että vaan yökkäilin.
Joo, varmaan riippuu paljon ikenien voinnista, sattuuko vai ei. Ainahan se epämiellyttävää on. Jokaisella varmasti myös oma tapansa tehdä - sama kuin verinäytteen otossa, joskus sattuu joskus ei (varmaan tuuristakin kiinni).
Kokeilin kerran kaupungin hammaspalveluja ja jäi viimeiseksi kerraksi: kiire, ehkä laite- ja asiakaskokemattomuus = sattui ja hampaat jäivät osin likaisiksi. Eikä ollut niin halpakaan kuin oletin.
Oralilla olen käynyt monesti vuosien varrella. Ei satu ja tulee todella puhtaat. Suuhygienisti osaa myös lukea asiakasta ja vaihtaa hoidettavaa aluetta, jos näyttää siltä ja palaa myöhemmin siihen kohtaan. Hoidon jälkeen hammasväliharja sujahtaa hyvin oikealla tekniikalla hoitorutiiniin.
Hoitokaan ei ole niin kallista, että kannattaisi huonoon vaihtaa ja välillä on etukorttitarjouksiakin.
Taidat tarvita ihan toisenlaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Ilokseni, näin julkiselta puolelta hammaslääkärikammon saaneena voin kertoa että löysin aivan loistavan yksityisen jossa osataan hoitaa asiakaspalvelu ja yksilöllisyys edellä. Sain megapuudutuksella vuosia pelkäämäni ja rästissä olleen hammaskivenpoiston! Vaatikaa, kyselkää ja esittäkää toiveita toiveitanne rohkeasti niin näitä helmiä voi löytää! :)
Toivottavasti et ole nainen. Muuten et kyllä kestä ikinä synnytystä.