Saako instagramin tÀysin yksityiseksi?
Olen siis se 26-vuotias joka taistelee kaikkea uutta vastaan đ tĂ€hĂ€n asti olen somen osalta pĂ€rjĂ€illyt pelkĂ€n facebookin voimin. On vaan Ă€rsyttĂ€nyt kun monet jutut on vaan instagramissa ja on jonkun verran ihmisiĂ€/yrityksiĂ€ jne joita haluaisin sielĂ€ seurailla. Samoin monista tapahtumista on tietoa vain siellĂ€.
Tein nyt siis itselleni instagrammin. Ennen kuin olin ehtinyt edes pÀÀstÀ sÀÀtÀmÀÀn yksityisyysasetuksiani, mulla oli jo kaksi seuraajaa (siis facebook-kavereitani). Ja tÀÀ tapahtu siis noin minuutti tilin luomisen jÀlkeen. Heille on siis varmaan tullut joku ilmotus tai ehdotus minusta.
Nyt tili on yksityinen, mutta ilmeisesti se voi vielÀ nÀkyÀ muille seuraamisehdotuksissa. NÀyttÀÀkö se mut nyt kaikille mun facebook-kavereille?
Toivoisin siis ettÀ olisin tÀysin ns. "nÀkymÀtön", eli voisin vain itse seurailla muita mutta muut eivÀt minua. Tai ainakaan ettei minua löytyisi ellei tajua hakea (siis etten olisi ehdotuksissa).
EipÀ sillÀ sinÀnsÀ ole vÀliÀ kun en mÀ sinne mitÀÀn laita. Mutta silti. Onko se mahdollista? Olen yrittÀnyt itse etsiÀ tuloksetta.
Kommentit (16)
Saa, mutta sun tÀytyy nyt poistaa se tunnus, jonka olet luonut. Kun teet uuden, tarvitset sitÀ varten uuden sÀhköpostiosoitteen, joka ei ole yhteydessÀ Facebookiin. Kun luot instagram-tilin, ÀlÀ anna puhelinnumeroasi, koska muuten se yhdistÀÀ sut kontakteihisi puhelimessa. Instagram-tilin nimenÀ ei tarvitse olla oma nimesi, vaan se voi olla mikÀ vain.
Vierailija kirjoitti:
Eli sun pitÀis saada kyylÀtÀ muita, mutta muut eivÀt saa vahingossakaan nÀhdÀ sinua ? Ja varsinkaan, kun et omien sanojesi mukaan aio sinne mitÀÀn laittaa ..
Miksi edes vaivautua sosiaaliseen mediaan, jos tarvetta ton tason piiloutumiseen ?
Instagramissahan voi tehdÀ muutakin kuin seurata just tuttuja. Voi seurata vaikka erilaisia harrastustilejÀ. Samoin Facebookissa voi olla muista syistÀ kuin sosiaalisista. Mulla instagram on se sosiaalinen paikka, mutta en siellÀkÀÀn ole kiinnostunut olemaan tekemisissÀ jonkun muinaisen ala-asteen luokkakaverin kanssa, jonka elÀmÀstÀ en ole kiinnostunut. Facebookissa taas mulla ei ole yhtÀÀn kaveria eikÀ tili ole oikealla nimellÀni, vaan olen siellÀ urheiluseuran FB-ryhmÀn takia.
nro 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun pitÀis saada kyylÀtÀ muita, mutta muut eivÀt saa vahingossakaan nÀhdÀ sinua ? Ja varsinkaan, kun et omien sanojesi mukaan aio sinne mitÀÀn laittaa ..
Miksi edes vaivautua sosiaaliseen mediaan, jos tarvetta ton tason piiloutumiseen ?Instagramissahan voi tehdÀ muutakin kuin seurata just tuttuja. Voi seurata vaikka erilaisia harrastustilejÀ. Samoin Facebookissa voi olla muista syistÀ kuin sosiaalisista. Mulla instagram on se sosiaalinen paikka, mutta en siellÀkÀÀn ole kiinnostunut olemaan tekemisissÀ jonkun muinaisen ala-asteen luokkakaverin kanssa, jonka elÀmÀstÀ en ole kiinnostunut. Facebookissa taas mulla ei ole yhtÀÀn kaveria eikÀ tili ole oikealla nimellÀni, vaan olen siellÀ urheiluseuran FB-ryhmÀn takia.
nro 2
No just nÀin. En mÀ tuttuja instaan mennyt seuraamaan. PÀÀasiassa oon yhteyksissÀ ihmisiin puhelimitse tai kasvotusten. Just noiden vanhojen koulukaverien yms kuulumisia nÀen sieltÀ facesta. Instassa haluan seurata vain yrityksiÀ/tapahtumia/julkisuuden henkilöitÀ jne.
Toivoisin olevani "huomaamaton" just siks ettei tarvi esim Ă€idille selitellĂ€ miks en seuraa hĂ€ntĂ€ instassa đ€Ł saatikka kelleen muille.
-ap
Voit poistaa jo tulleet seuraajat. Ja kun tilisi on yksityinen niin voit joko hyvÀksyÀ tai hylÀtÀ seuraajapyynnöt.
Pysy poissa koko paikasta, jos on noin vaikeaa.
Kuulostat joltain vaarilta, kun pitÀÀ "taistella uutta vastaan".
Joo tee se ruutuviholle ÀlÀkÀ nÀytÀ vihkoa kenellekkÀÀn.
Menet asetuksiin, sieltÀ yksityisyys ja vedÀt palkin siniseksi, niin sinulla on sen jÀlkeen yksityinen insta.
Instaa ja facebookkia ei ole pakko yhdistÀÀ keskenÀÀn. Kun tekee instan ihan erilleen, ei kukaan tuu löytÀmÀÀn sua, jos nimimerkki on tyyliÀ palstamamma99.
Laita tili yksityiseksi ja tee tili, josta sinua ei tunnista. Nimeksi jotain muuta kun oma nimi (tai vÀÀnnös siitÀ) ja profiilikuvaksi jotain muuta kun oma naama. TÀtÀkin tiliÀ ehdotetaan face-kavereille mutta eipÀ sua siitÀ tunnista niin tuskin ketÀÀn kiinnostaa. Ehdotuksii tulee myös random-tilejÀ vÀlillÀ.
Vierailija kirjoitti:
Laita tili yksityiseksi ja tee tili, josta sinua ei tunnista. Nimeksi jotain muuta kun oma nimi (tai vÀÀnnös siitÀ) ja profiilikuvaksi jotain muuta kun oma naama. TÀtÀkin tiliÀ ehdotetaan face-kavereille mutta eipÀ sua siitÀ tunnista niin tuskin ketÀÀn kiinnostaa. Ehdotuksii tulee myös random-tilejÀ vÀlillÀ.
Jos tilin tekee eri sÀhköpostiosoitteella eikÀ se ole yhteydessÀ Facebookiin, ei ehdoteta.
Pane tili yksityiseksi asetuksista ja poista ne jo tulleet seuraajat. Saa sitÀ noinkin kÀyttÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Joo tee se ruutuviholle ÀlÀkÀ nÀytÀ vihkoa kenellekkÀÀn.
Muista kÀyttÀÀ salakirjoitusta ja nÀkymÀtöntÀ mustetta.
Tuossa on se riski ettÀ kuitenkin alat seuraamaan jotain kiinnostavia tuttuja jollain oudolla nimellÀ, ja joskus vuosia myöhemminkin sulta saattaa lipsahtaa jotain joka paljastaa ettÀ oot seurannut niiden instaa. Sitten olet niiden silmissÀ ikuisesti outo stalkkeri. Omalla nimellÀ on jotenkin rehellisempÀÀ, ei tarvi laitata silti etu- ja sukunimiÀ, pelkkÀ etunimikin riittÀÀ tai joku lempinimi tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on se riski ettÀ kuitenkin alat seuraamaan jotain kiinnostavia tuttuja jollain oudolla nimellÀ, ja joskus vuosia myöhemminkin sulta saattaa lipsahtaa jotain joka paljastaa ettÀ oot seurannut niiden instaa. Sitten olet niiden silmissÀ ikuisesti outo stalkkeri. Omalla nimellÀ on jotenkin rehellisempÀÀ, ei tarvi laitata silti etu- ja sukunimiÀ, pelkkÀ etunimikin riittÀÀ tai joku lempinimi tai vastaava.
Se, ettÀ instasi on keksityllÀ ei ole yhtÀÀn sen epÀrehellisempÀÀ, kun omalla nimellÀ oleminen. Jos joku ei halua, ettÀ seuraat heidÀn instasi he voivat blokata sinut. Jos taas se on okei, ettÀ " liirulaaru" seuraa heitÀ, niin se on heidÀn valintansa. Vaikka oikeasti olet Sari tai Kari.
Jos avointa instasi seurataan vaikka stalkkaustasolla olet siitÀ itse vastuussa. Kukaan ei estÀ tekemÀstÀ siitÀ yksityistÀ. Jos se on suljettu, niin silloinkin olet itse vastuussa kenet huolit seuraajaksesi.
Joten voit aivan vapaasti seurata vaikka 10 tuhatta tiliÀ, etkÀ anna kenenkÀÀn seurata sinua ja ihan millÀ nimellÀ ja kuvalla haluat. Paitsi jonkun toisen ihmisen.
Ei, eikÀ kukaan pidÀ outona vaikkei siellÀ omalla nimellÀ tai naamalla ole. PÀinvastoin jÀrkevÀnÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettÀ instasi on keksityllÀ ei ole yhtÀÀn sen epÀrehellisempÀÀ, kun omalla nimellÀ oleminen. Jos joku ei halua, ettÀ seuraat heidÀn instasi he voivat blokata sinut. Jos taas se on okei, ettÀ " liirulaaru" seuraa heitÀ, niin se on heidÀn valintansa. Vaikka oikeasti olet Sari tai Kari.
Jos avointa instasi seurataan vaikka stalkkaustasolla olet siitÀ itse vastuussa. Kukaan ei estÀ tekemÀstÀ siitÀ yksityistÀ. Jos se on suljettu, niin silloinkin olet itse vastuussa kenet huolit seuraajaksesi.Joten voit aivan vapaasti seurata vaikka 10 tuhatta tiliÀ, etkÀ anna kenenkÀÀn seurata sinua ja ihan millÀ nimellÀ ja kuvalla haluat. Paitsi jonkun toisen ihmisen.
Ei, eikÀ kukaan pidÀ outona vaikkei siellÀ omalla nimellÀ tai naamalla ole. PÀinvastoin jÀrkevÀnÀ.
On se kuule epÀrehellistÀ seurata kaveria tai tuttua liirulaaru-nimellÀ ja maisemakuvalla kertomatta koskaan ettÀ on oikeasti tuttu. Voithan sinÀ toki muuta uskotella itsellesi, mutta myös ne seurattujen ajatukset merkkaa tÀssÀ asiassa.
Miksi edes vaivautua sosiaaliseen mediaan, jos tarvetta ton tason piiloutumiseen ?