Entäs sitten, kun syksyllä mennäänkin lähitöihin? Millä mielellä odotat sitä aikaa?
Kommentit (18)
Eiih. Etätöissä on saanut keskityttyä paljon paremmin ja ehtinyt mm. käymään aamulla ennen töihin menoa lenkillä, kun ei ole mennyt työmatkoihin aikaa. Toivottavasti saa vastaisuudessakin olla vähintään puolet etänä.
Olen tehnyt etätöitä viimeiset viisi vuotta, enkä ajatellut enää siirtyä takaisin konttorille.
heh, lähitöihin, ennen se sana oli ihan vaan TÖIHIN.
Meille etätyöt jäänee käytännöksi. Esim sairauslomat romahti ja tulos kasvoi.
Oon ollut lähitöissä syksystä asti. Mun töissä etätyöt oli aivan perseestä.
Minulla on tilaisuus jatkaa joka tapauksessa täysin etänä vuoden loppuun ja enimmäkseen etänä ainakin vielä ensi vuoden. En oikeastaan halua olla enää työpaikalla, koska voin tehdä töitä kotona ja olen tuloksellisempi tällä tavalla. Plus vointi on aivan mahtava.
Ei ole ollut etätöitä. Arki on ollut ihan normaalia.
Minulla on aina ollut mahdollisuus etätöihin. Käyn mielelläni viikottain työpaikalla näkemässä muita.
Mulla on aika ristiriitaiset tunteet. On totta, ettei etätyö anna samanlaista "työn tekemisen tunnetta" kuin lähityö, vaikka kotona tuppaavat kahvitauotkin unohtumaan ja ruokatauko on ehkä yksi kolmasosa siitä, mitä työpaikalla ollessa tulee pidettyä, kun unohtuu taukohuoneeseen rupattelemaan. Työnkuvani on koronan vuoksi muuttunut aika paljon toiminnasta pelkkään suunnitteluun ja koronattomien aikojen haikailuun. On hankala motivoitua tekemään asioita kunnolla, kun takaraivossa raksuttaa, että kyllä tämäkin juttu lopulta perutaan koronarajoitusten takia. Ja tähän mennessä niin on käynytkin melkein joka asiassa. Työstä saatu tyydytys on tipahtanut aika alhaalle. Samanlainen apatia tuntuu vaivaavan suurinta osaa työkavereista, mutta pomoa tämä ei kiinnosta pätkääkään. Pomon vastaus mahdollisiin valituksiin olisi varmaan, että toimistolle saa mennä, jos haluaa, mutta niin kauan kuin olette kotona, ei ole oikeutta valittaa. Hänellä on sellainen omituinen asenne etätöihin ylipäätään. Virallisesti ollaan etätöissä, koska niin suositellaan, mutta samalla hän ikään kuin pitää sitä meidän työntekijöiden omana (moitittavana) valintana.
Ja silti... Tiedostan hyvin, että olen yksi onnekkaista. Minulla on työ, jota voi tehdä etänä. Myönnän, että jollain tavalla olen tottunut tähän etätyön helppouteen. Tykkään ihan hirveästi siitä, että aikaa ei pala työmatkoihin ja pystyn siis nukkumaan pidempiä öitä ja kaikki aamun kiire on jäänyt pois. On aikaa ottaa toinenkin kuppi kahvia. Samoin iltaan jää enemmän aikaa vaikka liikkumiseen. Lasten kanssa saa olla enemmän ja se on ihanaa. Yhteys lähimpään kollegaan toimii hyvin etänäkin ja hommat kyllä hoituvat siinä mielessä. Totta kai on luksusta, että työpäivän aikana voi haudutella kotiuunissa karjalanpaistit tai pyöräyttää koneellisen pyykkiä. Siinä mielessä odotan etätyösuosituksen päättymistä kauhulla. Parasta olisi, jos voisi olla osittain toimistolla ja etänä. Mutta meillä sitä ei taatusti tule tapahtumaan. Oma pomoni ei tule suosimaan etätyötä sen jälkeen, kun hänen ei ole enää "pakko" tehdä niin. Kiireen palaaminen osaksi elämää ahdistaa ajatuksena jo nyt.
Varmaan suurin hankaluus tulee olemaan jos joutuu katkaisemaan tämän yhtenäisen juopotteluputken. En ole nyt viiteen kuukauteen ollut päivääkään ajokunnossa. Sitten olisi oltava kun työpaikalle olisi mentävä autolla. Ei kuulosta hyvältä.
Enpä taida mennä. Mulla on etätyösopimus ja kaikki sidosryhmien väki muualla kuin omassa työpisteessä. Yhtä hyvin voin teamseilla kotona.
Kun seuraava flunssakausi alkaa (syksyllä), se on menoa. Nyt suunnitellaan, kuinka tehdä kansalaisvapauksien riistäminen lailliseksi. Syksyllä sanotaan, että mikään rokote ei auta enää uusiin variantteihin ja sillä tavalla homma alkaa... lähtöpisteestä.
Kyllä odotan työpaikalle pääsyä ja työkavereiden tapaamista. Työmatkoja en niinkään.
Yritys on irtisanonut kaksi kolmasosaa toimitiloistamme, joten etätyö jää pysyväksi.
Koronan ainut hyvä lieveilmiö että ruuhkat on kadonneet liikenteestä olemattomiin, voitaisiin alkaa keskustelemaan etätyön monista hyödyistä nyt ja jatkossakin pandemian jälkeen hyödyntää etätyöskentelyä niille jotka kykenevät työhönsä myös kotoa käsin.
Inhottaa ajatuskin. Työsoppari on onneksi määräaikainen, joten aion koko ajan hakea vimmatusti etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut mahdollisuus etätöihin. Käyn mielelläni viikottain työpaikalla näkemässä muita.
Sama täällä, minulla on tosi kivoja kollegoja. Etänä ei edes voi syntyä samanlaisia ystävyyssuhteita kuin lähityössä.
Ketuttaa ja ärsyttää, sillä mielellä odottelen.