Kuinka monta päivää keitettynä ollutta riisiä vielä söisit?
Olettaen, että riisi on jäähdytetty nopeasti ja säilytetty jääkaapissa.
Pitääkö jo kaksi päivää vanha riisi heittää menemään vai söisitkö tämän jälkeenkin?
Kommentit (24)
Eilisestä tekisin paistetun riisin, mutta toissapäiväinen menee jo roskiin.
Keitetty riisi on yksi helpoimmin pilaantuvista ruoka-aineista.
Seuraavana päivänä voin syödä, jos riisi on jäähdytetty nopeasti valmistuksen jälkeen. Mutta yleensä keitän vaan sen verran mitä yhdellä aterialla syödään.
Olen syönyt kolmantena päivänä keittämisestä ilman ongelmia.
Seuraavana päivänä voisin syödä, jos siinä olisi ollut kansi päällä. Heitän matalalla kynnyksellä pois. Riisi on halpaa. Yleensäkin pyrin välttämään syömistä jos epäilyttää. Pari päivää sitten söin broilerin jämät jotka olivat olleet 2 päivää jääkaapissa. Veti vatsan kuralle.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavana päivänä voisin syödä, jos siinä olisi ollut kansi päällä. Heitän matalalla kynnyksellä pois. Riisi on halpaa. Yleensäkin pyrin välttämään syömistä jos epäilyttää. Pari päivää sitten söin broilerin jämät jotka olivat olleet 2 päivää jääkaapissa. Veti vatsan kuralle.
Luulin, että ruoat laitetaan jääkaappiin aina peitettynä. Eikö kaikki muka tee niin :o
No niin, nyt taidan tietää mistä se viime kuussa sairastettu pask*tauti tuli.
Resque app kautta hankin sushia, joka ei ollut kyllä saman eikä edellispäivän ruokaa.
Pari päivää menee vielä pannulla paistettuna.
Syön nelisen päivää. Viimeksi unohdin riisit kahdeksaksi tunniksi lämpimään heti valmistuksen jälkeen, mutta söin sitä silti neljä päivää.
Ainakin 7 päivää. Ei ole ikinä tullut mitään ongelmaa.
Aika pian se pitäisi syödä. Luin, että juuri tästä syystä jossain kehitysmaassa jaettiin riisi apua tarvitseville keitettynä. Keittämättömän riisin olisi joku helposti näes ryöstänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 7 päivää. Ei ole ikinä tullut mitään ongelmaa.
Mulla ihan sama. Syön muutenkin ihan liian vanhaa ruokaa, koska ottaa päähän heittää pois. Monesti saattaa jäädä yksi annos tai korkeintaan kaksi. Syön ne sitten itse myöhemmin pois.
Joskus löydän jonkun rasian jääkaapista esim kanaa ja riisiä annos ja muistelen, että tein viikko sitten. Aistinvaraisesti arvioin ja jos tuoksu ja maku hyvä niin syön pois. En ole vielä koskaan saanut mitään vatsaoireita. Olen kai jo niin tottunut.
Mutta tosiaan, ruuan pois heittäminen pännii.
Saman päiväistä vain.
Ei ole iso vaiva keittää uutta riisiä.
Hyi, seuraavana päivänä korkeintaan.
Jos tänään keittää, jäähdyttää nopeasti ja kylmäsäilytyksessä on riittävän kylmä.
Meillä töissä vkp on 16.4.
Helposti 5 päivää voi syödä, jos on ollu kylmässä eikä oo paskasilla käsillä kosketeltu. Juon maitoakin, vaikka ois ollu avattuna ja parasta ennen päiväys menny 5 päivää sit. Aina toki haistan ja varovasti maistan. Ikinä ei mulla omista pöperöistä oo tullu vatsatautia joten 🤷♂️
Vierailija kirjoitti:
Miksi riisi pitää heittää pois matalalla kynnyksellä? Meillä on kynnys vain ulko-ovessa, mutta siitä heitettäessä riisit jäävät rappusille. Outo ohje.
Vierailija kirjoitti:
Syön nelisen päivää. Viimeksi unohdin riisit kahdeksaksi tunniksi lämpimään heti valmistuksen jälkeen, mutta söin sitä silti neljä päivää.
Jos tämä on totta niin älkää vain muut ottako mallia tästä. Tähän on ihmisiä kuollutkin kun ovat syöneet lämpimässä seissyttä riisiä, jossa on bakteerit alkaneet lisääntyä. Ei ole iso vaiva keittää uudet riisit seuraavaa ruokailukertaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on totta niin älkää vain muut ottako mallia tästä. Tähän on ihmisiä kuollutkin kun ovat syöneet lämpimässä seissyttä riisiä, jossa on bakteerit alkaneet lisääntyä. Ei ole iso vaiva keittää uudet riisit seuraavaa ruokailukertaa varten.
Mulla ei ole tapana heittää ruokaa turhanpäiten roskiin. Kyse ei ole mistään keittämisen vaivasta.
Voitko laittaa linkkiä kuka on kuollut syötyään neljä päivää sitten keitettyä riisiä? Itse olen toiminut niin aina, eikä siitä ole seurannut mitään. En minä mitään ulostebakteereja ripottele riisiin sikiämään, ihan puhtaassa jääkaapissa säilytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että ruoat laitetaan jääkaappiin aina peitettynä. Eikö kaikki muka tee niin :o
Niin luulisi, mutta tiedän tapauksia, jotka ei aina niin tee.
Kerrankin sain edellispäiväistä kermaista täytekakkua, jota oli säilytetty jääkaapissa ilman mitään suojusta. Olihan se vielä ihan syötävää, mutta maistui jääkaapissa leijuville aromeille ja oli kuivahtaneen oloista.
Syön korkeintaan 2 päivää. Suositushan on, että keitettyä riisiä ei lämmitettäisi uudelleen.