Mikä avuksi, kun nukun yleensä liikaa vapaapäivinäni?
Työni on aika raskasta (tosin ajatustyötä) ja on perhettäkin, mutta ärsyttää, kun tuhlaan vapaapäiväni yleensä nukkumiseen. Siitä tulee aina paha moraalinen krapula, kun käytän arvokkaan vapaa-aikani päiväuniin. :(
Mikä auttaisi motivoimaan itseäni pysyttelemään hereillä vapaapäivinä, jos olen yksin? Pitäisi nimittäin tehdä suursiivousta, suorittaa yliopistolle kursseja jne.
Kommentit (6)
Ole onnellinen kun saat nukuttua. Itse nukun aivan liian lyhyitä unia jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminenkin on arvokasta. Ei kukaan nuku, jos ei ole siihen tarvetta. Sinulla tuntuu olevan.
Ehkä täytyy ajatella noin. Edellisenä vapaapäivänäni tosiaan nukuin monta tuntia ja aloin jo miettiä, että onko jopa joku raudanpuute, kun vain olisi tehnyt mieli nukkua vain lisää ja lisää. Saan kyllä öisinkin unta ihan kohtalaisesti, tosin joskus arkena yöunet jäävät n. viiteen tuntiin, mikä on itselleni liian vähän.
Nuku arkena enemmän. Yksinkertaista, univelka korjaantuu nukkumalla.
Univajetta ei voi korjata niin että jättää vain nukkumatta. Keho ei kestä sitä, eikä mieli. Etsi tapoja parantaa yöunen määrää ja laatua arkena.
Nuku arkena riittävästi. Se on ollut ainut, mikä on minulla auttanut. 8 tuntia yössä, niin silloin nukun viikonloppuisin n. 8-10h. Jos nukun 8,5h viikolla, niin se aika hyvin toimii sitten viikonloppunakin: silloinkin 8,5h. Jos nukun viikolla vähemmän kuin 8h, niin sitten nukun viikonloppuna kaikkea 10-14 tunnin väliltä.
Nyt kun on rytmi kunnossa, on paljon helpompi saada muutenkin asioita aikaiseksi, koska en ole joka ilta arkena väsynyt.
Nukkuminenkin on arvokasta. Ei kukaan nuku, jos ei ole siihen tarvetta. Sinulla tuntuu olevan.