Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hattu päässä säällä kuin säällä?

14.08.2006 |

Onko taaperolla " oltava" aina hattu päässä ulkona? Ymmärrän siis jos on kylmä tai aurinko paahtaa mutta pilvipoudalla kun on lämmin sää? Älkää taivastelko et onpa uusavuton äiti. Jäin vaan pohtimaan tätä kun 2,5v kaksoset kävi kylässä ja heillä oli ulkona hatut, vanhemmat oikein vahtivat et hattu pysyy päässä mut meidän reilu vuosikas oli ilman hattua... Millä asteilla pitäs alkaa taas korvia suojaamaan? Vai miten kauan riittää pelkkä lippis?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis koskien auringonpistosta. Eli siis auringonpaisteella pidetään lippis jatkossakin päässä. Eikä kai tekisi pahaa itsellekin joskus laittaa..

Vierailija
2/22 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista vielä, että vauvoille/taaperoille paras kesähattu on sellainen hattu, joka suojaa auringolta myös niskan, koska siellä sijaitsevat vauvojen/taaperoiden pikkuaivot, ja jos aurinko sinne pääsee porottamaan, niin voipi saada sen auringonpistoksen (anteeksi ylipitkä lause;)). Siis ei riitä, että suojaa vain päälaen lippiksellä, vaan paras hattu lienee kunnon lierihattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi vauvalla vaunuissa (varjossa) kesähelteillä. Sinne en nähnyt mitään syytä laittaa hattua kun vauva vain makailee muutenkin helteisellä ilmalla varjossa. Auringonpistosta ei siis pääse tulemaan.

Mutta esikko (2½v) on aina pitänyt hattua (vauvakesänään ei kyllä hänkään), säällä kuin säällä. Koskaan ei ole tarvinnut tapella hatusta vaan hän aina itse ottaa sen eteisen laatikostaan ja laittaa päähän. Jos hattu tippuu, laittaa sen takaisin päähän. Keväällä on mahdollisimman pitkään pidetty korvat suojaavaa pipoa, samoin jo aikaisin syksyllä. Oikein sydäntä kylmää nähdä keväisin ja syksyisin pieniä lapsia pelkässä lippiksessä!! Sitten ihmetellään kun korvat on kipeät..

Vierailija
4/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista en tiedä sitten miten tekevät. Itse suojaan viileinä ja kylmillä ilmoilla 2v9kk vanhan poikani korvat ja pään jollain hatulla. Silloin siis on sen verran kylmä että korvat ovat kylmät kun ulkoa tulee jos ei ole hattua. Kesällä kun aurinko paistaa niin pidetään lippistä että ei saa auringonpistosta,mutta kesällä kun ei paista aurinko vaan on pilvessä taivas niin ei pistetä päähän mitään.

Vierailija
5/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aurinko paistaa. Isommilla vain jos itse haluavat. Ei ole kenellekään tullut auringonpistosta. Korvavaivatkin johtuvat aivan muusta :)

Vierailija
6/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta syy on yksinkertaisesti se että musta en hatut on kivannäkösiä =)

Ja saatan minäkin muuten, jos hattu vaikka tippuu, laittaa sen takasin vaikka sään puolesta hattua ei tarvitsekaan. Jos hattu taas ei ole mukana niin en kyllä ala väsätä mitään varahattua. En myöskään ollenkaan kiinnitä huomiota muiden lasten hattuihin tai niiden puuttumiseen vaikka saatan omien lasten hattuja ollakin nostamassa päähän.

Ehkä tämä sinunkin kertomasi äiti vain piti hatuista ja siksi katsoi koko ajan että ne on päässä =)

Vierailija
7/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumis ja rutiinikysymys. Meillä pidetään AINA hattua. Ihan sen vuoksi, että poika tottuu siihen, että ulos pannaan kengät ja hattu. Eipä tarvi vääntää uhmaikäisen kanssa " kättä" siitä, pannaanko vai ei, silloin kun todella sään puolesta pitää olla. Yksinkertaisempaa olla siis aina. Takista saa aina jo nyt tapella, kun kesällä ei sitä ole tarvittu ja joskus kun ilta kylmällä tarvitaan niin kyllä menee energiaa siitä asiasta yksimielisyyteen pääsemiseen. Siksi suosittelen teillekin hattua, varsinkin jos uhmaiät vielä edessä. Ei siis ole kyllä aina välttämätöntä.

Vierailija
8/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on aina hatut päässä, en ole koskaan edes ajatellut asiaa sen syvemmin. Taapero laittaa itse hatun jos se tippuu =)

Vierailija
9/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hattu/ huivi päässä AINA ulkoillessa.

Esikoinen sai auringonpistoksen ollessaan 2v5kk (oli toukokuu, meni mummin luo aamusta kylään ohut pipo päässä, mutta päivästä tuli aurinkoinen ja lämmin, eikä lippistä ollut mukana ja pipo piti ottaa pois).

Lämpimällä säällä hattu suojaa auringolta ja kylmemmällä tietenkin vilustumiselta.

Meillä lapsilla ei ole vaihtoehtoa ja tietävät sen hyvin.

Vierailija
10/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin huutaa meidän minimies:) Poika on 1v10kk ja risat ja hattu on päässä säällä kuin säällä. Ja syy on se, että poika ei lähde ulos ilman, haluaa siis aina hatun päähän. Ottaa kyllä joskus pois sen päästä pihalla ja jos ei ole tuolloin auringossa tai on vähän pilvistä, en puutu asiaan heti. Eli en panikoi hetken hatuttomuutta. Mutta asiassa on tosiaan tuo pointti meilläkin, että tottuupa siihen, että lakki on päässä pihalla periaatteessa aina. Joten ei tarvi (toivottavasti) talvella taistella asian suhteen. Meillä käytössä kalastajanhattu, ettei naamaan ja niskaan porota aurinko.

Vierailija
11/22 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei sään puolesta olisi tarvis niin kyllä se päähän laitetaan. Jos jostain syystä ei löydy tai ole mukana niin ollaan ilman. Mutta hyvä tuo pointti että tottuu hattuun niin ei tarvi tapella. En ollutkaan ajatellut edes, kiitti vinkistä!

Vierailija
12/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten poika itse haluaa hatun päähänsä (lippis yleensä), mutta vaikkei haluaisikaan, niin ulos menee pääsääntöisesti hatulla. Ihan parina päivänä nyt helleaikaan, kun taivas on ollut pilvessä mutta ilma todella kostean kuuma on hattu otettu kesken kiivaiden leikkien pois, kun poika on ollut niin kuumissaan.

Minusta on paljon helpompaa se, että ulos mennään hattu päässä aina kuin miettiä, että pitäiskö nyt laittaa vai ei ja haluaako lapsi vai ei jne. Lapsenkin on helpompi ymmärtää tapa käyttää hattua, kun se tosiaan on aina päässä ulkona. Ei tarvitse hänellekään selitellä, että nyt pitää laittaa lakki siksi ja siksi. Vaan kun pihalle mennään, niin mieleinen lippis päähän ja menoksi.

Ja tuosta auringonpistoksesta, itse olen niin herkkä auringolle, että kyllä kesällä kuljen minäkin hattu päässä! Muuten tulee huono olo. Ehkä siksikin haluan suojella lasta?

Alle vuoden ikäisellä meillä oli myös aina ulkona hattu/pipo/lippis/myssy päässä, samasta syystä kuin nyt. Ei siis korvatulehdusten pelossa (ne nyt tulee muusta kuin kesätuulesta :)), vaan tottumuksen takia ja siksi, että alle vuoden ikäisen lämmönsäätelykyky ei ole samanlainen kuin isommalla lapsella ja pään kautta haihtuu paljon lämpöä :)

Vierailija
13/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, nyt en tiedä pitäisikö hävetä vai mitä, mutta meidän 10 kk poika on oikeestaan ollu koko kesän ilman minkäänmoista lakkia! En ole asiaa sen kummenmin ajatellut. Musta lakki on helteellä kidutusta! Tämän ikäinen kun ei auringossa voi muutenkaan päivää viettää eli ollaan istuttu varjossa viltillä tai vaunuissa. Muutamia kertoja on lakki ollut päässä, jos siis on jotenkin pakko ollut olla suorassa auringossa.

Vierailija
14/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä tuo hattu on ulkonäöllinen juttu (paitsi kylmällä ja auringonpaisteella).

Minä nimenomaan haluan että lapset tottuu jo mahd. varhain että eri paikoissa toimitaan eri tavoilla ja eri ilmoilla on eri vaatetus. Täytyyhän lapsen kuitenkin hyväksyä että sateella on eri vaatteet kuin paisteella, talvella eri vaatteet kuin kesällä, viimalla eri vaatteet kuin tyynellä. Eihän sellasia vaatteita ole jotka passais joka säähän. Sama minusta pätee myös hattuun, eli kyllä lapsi oppii miksi hattua pidetään ja että joskus voi olla ilman hattua ja joskus hattu on välttämätön. Tämä on musta ihan sama juttu kuin että kotona on yhdet säännöt, kylässä toiset.

Se, että vauvan esim lämmönsäätely on erilainen on asia erikseen, vauvalla onkin varmaan syytä pitää hattua.

Kent ja kaikesta huolimatta hatulliset lapset

Vierailija
15/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kulkenut lähes koko kesän joku hattu päässä, koska aurinko on paistanut enimmäkseen. Varjellaan siis herkkää päänahkaa palamiselta (ohut tukka vielä) ja lasta auringonpistokselta. Pilvisellä olisi saanut ottaa lakin pois, mutta haluaa pitää sitä ihan välttämättä :)

Sellainen näkökulma myös keskusteluun, että, kun hattu on itsestäänselvyys, ei tarvitse tapella uhmaikäisen kanssa siitä, onko hattusää vai ei.

Vierailija
16/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uhmis keksii tapeltavaa joka ikisestä asiasta eli se että hattu on aina päässä ei kyllä auta mitään ;-) Täytyyhän sille uhmikselle kuitenkin saada ne kurahousut sateella jne.

Meillä esikoinen ainakin vaati hihatonta kesämekkoa 10 asteen pakkaseen, keskari taas olisi koko kesän halunnut käyttää villapaitoja!

Vierailija
17/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun joku (tai monikin) kirjoitti, että ei ole hattua pitänyt lapsella koko kesänä. Itse en voi auringossa olla muutamaa minuuttia kauempaa ilman hattua. Heti tulee tosi paha olo, päätä alkaa särkeä ja väsyttää.

Itse olen päivitellyt kesällä vastaantulleita hatuttomia pieniä vauvoja ja taaperoita. Lapsen pää tulee suojata myös UV-säteilyn vuoksi, ei pelkästään auringonpistoksen takia. Pilviselläkin säällä maahan pääsee 80% auringon UV-säteilystä, joten pilviselläkin säällä on syytä laittaa hattu päähän.

Vierailija
18/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle kyllä tule huono olo, jos olen kaksi minuuttia auringossa, enkä kyllä tiedä ketään muutakaan jolle tulisi...mutta joo, ehkä olen ollut hieman ajattelematon tuon hatun suhteen. En ole kyllä mitään UV-säteilyjuttuja tullut ajatelleeksi, mutta en kyllä edelleenkään pilvisellä säällä lakkia laita oli UV-sädettä tai ei. Elämä on vaarallista, mutta en itse kuulu siihen ryhmään, että jaksan varautua kaikkiin maailman vaaroihin sydän syrjällään. Menee maku koko kesästä, jos ei ulos uskalla nokkansa pistää ilman kokovartalo vaatetusta säteilyn pelossa.

Vierailija
19/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kyse ole silloin siitä että kehon lämpötila nousee liikaa? Ja jos on hattu päässä niin lämpö ei pääse päästä haihtumaan? Käsittääkseni ns. auringonpistos tulee muutenkin useimmiten liian vähästä nesteen nauttimisesta kuumalla säällä. Itse pidän meidän (nyt 1 v 1 kk) pojalla lippistä auringonpaisteella ihon ja silmien suojana (lierihattu olisi parempi mutta sen poika repii päästä, kun taas lippistä ei). Kylmemmillä ilmoilla taas laitan pipon päähän jotta lämpö ei haihdu päästä. Pilvisellä lämpimällä säällä en hattua pojalla päässä pidä, kun en keksi siihen mitään syytä.

Vierailija
20/22 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan päähän kohdistuneesta lämpösäteilystä, jolle pienet lapset ovat erityisen alttiita (koska pää on suuri suhteessa muuhun vartaloon).

Ehkä olen poikkeuksellisen herkkä auringonsäteilylle, ja siksi saan itse oireita auringosta niin nopeasti. Tästä syystä pidän lapsellanikin hatun tiukasti päässä =)