Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aikuisopiskelija ja opiskelu on tuntunut uskomattoman stressaavalta!

Vierailija
11.04.2021 |

Olen siis 40-vee ja alanvaihtaja. Ja ei, tällä kertaa kyseessä ei ole hoitoala vaan eräs AMK-tutkinto. Opinnoissa on paljon kaikkea, jotka ovat muille oppilaille itsestäänselviä, kuten digitaaliset hommat. Itselleni ne ovat raskaita, koska olen ihan aloittelija. Edellisessä työssäni en paljoa sellaista tarvinnut, vain perusjuttuja. Toiseksi opiskelutekniikkani on ihan äärimmäisen raskas, luen ja pänttään niin että päätä särkee, enkä osaa priorisoida. Pelkään että palan loppuun, jos en saa tätä nyt hallintaan. Opin kyllä, mutta kun edellisistä opinnoista on 20-vuotta, KAIKKI on muuttunut ihan toisenlaiseksi. Lisäksi vissiin ikä tekee sen, että kaikki käy hitaammin kuin nuorena.

Samoja kokemuksia kellään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on yllättävän kova koulu. Osin vaikeampi kuin yliopisto.

Vierailija
2/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää nyt oppia hahmottamaan oleellinen epäoleellisesta. Enää ei voi lukea kirjoja sanasta sanaan ja tulee keskittyä niihin asioihin, joita ei osaa. Ei niihin, jotka jo osaa. Tuo on sellainen ansa, mihin on helppo langeta, koska tutun asian kertaaminen tuntuu hyvältä ja vaikean opettelu ikävältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sä pääset niihin digihommiin sisään niin opiskelu helpottaa, nyt vaan joudut näkemään enemmän vaivaa asian eteen kun he joilla nää taidot ovat olleet valmiina.

Vierailija
4/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelua voi oppia ja oman tyylin löytää kokeilemalla. Mulle toimii se, että teen muistiinpanoja käsin kirjoittaen. Kysyn itseltäni, mikä on lukemani kappaleen tärkein pointti ja kirjoitan sen paperille. En yleensä palaa muistiinpanoihini toista kertaa, vaan nimenomaan se käsinkirjoittaminen helpottaa mua hahmottamaan ja muistamaan asian.

Sit kannattaa aina kun alkaa opiskella uutta aluetta lukea ensin otsikot ja kuvat ja niistä päätellä, mitä tässä opiskellaan. Koko tekstiä ei välttämättä edes tarvitse lukea, usein otsikoilla ja kuvateksteillä saa jo yleiskäsityksen asiastaan nippeliä voi sitten päntätä tarpeen mukaan.

Tsemppiä, opit kyllä! Kysy neuvoa muilta opiskelijoilta, opettajilta, opolta!

Vierailija
5/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua rasitti AMK:ssa verkkotenttien vastaa kysymykseen 30 sekunnissa.. No kiva kun en ehdi edes lukemaan 6-rivistä kysymystä siihen mennessä O.o

Vierailija
6/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"opiskelutekniikkani on ihan äärimmäisen raskas, luen ja pänttään niin että päätä särkee, enkä osaa priorisoida"

Miksi? Miksi teet vaikeimman kautta? Miksi et opettele priorisoimaan? Kun kerran tiedät mitä teet väärin niin miksi et ala vaan tekemään oikein?

Vierailija
7/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia!   Kannattaa ihan oikeasti jutella opejen kanssa. Osaavat tosi hyvin auttaa ja antaa vinkkejä, sen olen huomannut. Myös ne kuraattorit ja muut kannattaa hyödyntää. Mutta etenkin nuo opet.

Vierailija
8/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemiä! Itse jouduin kelan hampaisiin, kun opiskelen perustutkintoa. Samalla teen töitä, haen aikuiskoulutustukea ja toimeentulotukea. Kela edellytti nostamaan opintolainan, koska toimeentulotukea ei muuten voida myöntää. Aivan mahtava härdelli, mutta onneksi kohta pääsee oppisopimukseen käsiksi ja oikeille palkoille. Itse opiskelu ei oo tuottanu paljoa päänvaivaa ja hyväksilukujakin on. Ristus tuota byrokratiaa. Jaksamista Ap ja muut kohtalotoverit😍

Vierailija
9/9 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"opiskelutekniikkani on ihan äärimmäisen raskas, luen ja pänttään niin että päätä särkee, enkä osaa priorisoida"

Miksi? Miksi teet vaikeimman kautta? Miksi et opettele priorisoimaan? Kun kerran tiedät mitä teet väärin niin miksi et ala vaan tekemään oikein?

Miksi poltat tupakkaa? Miksi soitat puhelimella? Miksi teit sen?