Ne, jotka pääsivät karkuun
Kertokaahan ihmiset siitä henkilöstä, joka aikoinaan pääsi juuri sinulta karkuun. Ja jota nyt vanhemmiten mietitte toisinaan haikaillen. Kuitenkaan nimiä ja vastaavaa paljastamatta. Jokaisella ihmisellähän sanotaan olevan yksi tälläinen tuolla jossakin.
Kenties nämä henkilöt eksyvät samaiselle palstalle, tunnistavat itsensä, ja saavat hyvän mielen siitä, että joku tuolla jossain kaipaa heitä edelleen.
Oma vastaava kokemukseni juontuu 90-luvulta. Ollessani vielä ala-asteella. Ystävystyin samalla luokalla olleen tytön kanssa, jolla oli lyhyehköt vaaleat hiukset. Hän oli hieman "poikatyttö" ja herkän oloinen. Itse taas olin oikea pojankoltiainen ja aina menossa ja puuhaamassa. Jostain kumman syystä tämä tyttö halusi ystävystyä juuri minun kanssani, joten ryhdyimme heti ystäviksi ilman sen kummempaa ja tulimme oikein hyvin juttuun keskenämme koulun ulkopuolellakin. Tiemme kuitenkin erkanivat siirryttyämme eri kouluihin ylä-asteen aloittamisen myötä, emmekä ole olleet yhteydessä sittemmin.
Valitettavasti olin vielä liian nuori ja lapsellinen arvostaakseni ystävyyttämme tuolloin. Näin vanhempana, ja toivon mukaan viisaampana, olen miettinyt useinkin lämmöllä millaista elämä olisi, jos olisimme pysyneet ystävinä, kenties alkaneet seurustella, ehkä jopa perustaneet perheen yhdessä.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?