Miksi jouluvaloja pidetään vielä huhtikuussa?
Näin ainakin täällä Espoossa. En tiedä onko sama juttu muualla Suomessa. Onko tämä joku uusi juttu että jouluvalot vaan päällä kesään asti?
Kommentit (35)
Jouluvalot vai "tunnelmavalot"? Jälkimmäiset löytyy.
Pidän valot poissa vain kesä- ja heinäkuun. Oleilen terassilla iltaisin ja valot ovat sitä varten, että näen olla siellä :)
Meillä on semmoisia valoköynnöksiä pihan pensaissa vuoden ympäri. Mitä tarkoitat jouluvaloilla? Onko niissä jotain tonttukuvioits tai jouluvärejä ? Mulla on vaan valoja. Ja kun täällä etelässä on yöt pimeitä vuoden ympäri, niin mulla on pihassa valoja. Ei mulla muuta.
Meillä satoi joulukuun lopulla ja siitä eteenpän 70 senttiä lunta.
Piuha jäi lumen alle, Ei ole nyt päällä ollut , ehkä ensi viikolla on sulanut niin , että saadaan irti :D
Päällä eivät ole olleet maaliskuun alun jälkeen. Mutta toisaalta, niin kauan, kun pimeää riittää niin miksipä ei. Harvalla ne kuitenkaan mitään ihan joulupalleroita on.
Tuskinpa juuri sinun. :) Näitä on tosi monilla ja tarkoitin enemmän ihmetellä kuin mitenkään paheksua asiaa.
Perhanat jäätyivät maahan kiinni. Odottelen roudan sulamista, että saan johdot irti.
Kiitos vastauksista, avasi asiaa. En siis ylipäätään paheksu tätä, olen vain ihmetellyt. Itselleni nämä edustaa joulua ja jouluvaloja, mutta ilmeisesti ei muille.
Ap
Mulla on pitkä värivalosarja ja pari pienempää valkoista ledisarjaa (sisällä asunnossa) ympäri vuoden ihan siksi, että tykkään siitä tunnelmasta. En ajattele niitä jouluvaloina, vaan osana sisustusta. Vähän niin kuin kynttilätkään ei liity pelkästään jouluun.
Korona on lisännyt työmäärää minulla aika tähtitieteelliseksi. Ei tässä päällimmäisenä ole ollut mielessä jouluvalojen siivous. Kunhan saan oleellisemman kodin hygieniatason pidettyä kuosissa, niin olen oikein tyytyväinen.
Muuten olisiihan pimeetä terassilla.
Vanhemmilla teltakatos terassilla jossa talvella valot. Sanoin että voisivat jättää ne siihen vuoden ympäri niin olisi kiva olla siellä elokuisina iltoina. Mutta se telttaosan takia ei voi pitää kesällä, talveksi se kangas otetaan pois.
Vieläkään ei ole palstan oppi mennyt perille. Ei ole jouluvaloja vaan tunnelma- ja vuodenaikavaloja joita voi pitää päällä myös jouluna.
Ne on kausivaloja, se kausi vain kestää täällä mörön pyllyssä 10 kk. Itse en jaksaisi tätä valon puutetta ilman kaikkea mahdollista tunnelmavalaistusta, enkä oikein meinaa jaksaa siltikään.
Niin kauan kuin yöt on pimeitä, miksei valoja muka voisi pitää? Pistetäänhän sisälläkin valot päälle kun hämärtyy niin ettei näe esim. lukea kirjaa.
Ihmisille on myyty ajatus kausivaloista, siksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille on myyty ajatus kausivaloista, siksi.
Tai sitten aiemmin oltiin niin mielikuvituksettomia, että ajateltiin koriste- ja tunnelmavalojen liittyvän vain jouluun
no meillä ne valot on pihalla ympäri vuoden, en ota niitä pois ollenkaan. Kesällä en pidä päällä, mutta heti kun illat alkavat pimentyä, niin laitan ne päälle. Hassua että täällä Suomessa valoja saisi monenkin mielestä pitää vain jouluna, kun niitä kutsutaankin jouluvaloiksi. Kuitenkin monissa muissa maissa esim. Etelä-Euroopassa näkee juuri tuollaisia valoja terasseilla, ravintoloissa ja ihmisten pihamailla ihan kesäaikaan.
Taas joku, joka haluaa vain vängätä siitä, ovatko tunnelmavalot jouluvaloja. Eivät ole. Tunnelmavalot ovat kauniit hämärässä ja pimeässä. Meillä on parvekkeella tunnelmavalot läpi kesän. Sateisina iltoina on ihana istua parvekkeella, kun siellä on valosarja. Ja eivät ole mitkään joululauluja soittavat punavihreät, vaan kuparin väriset. Ystävälläni on parvekkeella sarja hehkulampun näköisiä valoja, monivärinen. Pitää parvekkeen katossa ja tulee hiukan mieleen joku eurooppalainen ravintolan terassin valaistus. Niissähän tuollaisia on.
Mutta aloittaja on varmasti se tyyppi, joka vänkää täällä 1.1. alkaen tunnelmavaloista, koska paukapäähän ei mahdu, etteivät ne ole jouluvalot. Tulee mieleen joku elämäänsä kyllästynyt konservatiivinen Gunhild Petterson-Brax, joka tukka kaapinkokoiseksi kuhilaaksi tärkättynä istuu lauantai-iltana ikkunassa helmikaulanauhaa hypistellen, kun niin paheksuttaa se ikkunasta teatterikiikarilla näkyvä naapurin tunnelmavalo.
Mulla on parvekkeella tunnelmavalot ympäri vuoden. Ainoastaan ihan keskikesällä en niitä käytä.
Näin muuten jollain vielä joulukuusenkin tällä viikolla.
Katsoit varmaan meidän taloa ja puuta, jossa on valot. Vastaan, että miksei…