Pomo ei anna minulle vapaata omia häitäni varten, mitä tehdä?
Olisin menossa kesällä naimisiin ja olen hyvissä ajoin kertonut pomolle tästä että olisi saatava se päivä vapaaksi. Pomo suuttui ja sanoi, että he päättävät milloin työntekijöilllä on vapaata ja jos ei miellytä niin voin alkaa etsimään uutta työpaikkaa. Onko ihan kohtuuton pyytö saada yksi päivä vapaata että voisin mennä naimisiin?
Kommentit (28)
Näköjään ainakin Tehyllä https://www.tehy.fi/fi/apua/vapaat/merkkipaivat-palkallisina-vapaapaivi…
se on virallinen palkallinen vapaapäivä. Tutki liittosi työehtosopimuksia.
Sovi vihkiminen kesälomallesi.
Ja voihan sitä ottaa vaikka sairasloma päivän ja käväistä silloin vihillä.
Ja kirkkoon kuuluvat pappi kyllä vihkii vkonloppuinakin.
Tylsä provo.
Joidenkin alojen tes:issä on, että hääpäivä pitää antaa vapaaksi (palkallisena). Tarkista asia tes:stä. Pomosi kuulostaa kyllä aikamoiselta munapäältä, joten en kyllä yhtään ihmettelisi, jos tes:iä ei noudatettaisi teidän työpaikalla.
Kuulostaa ihan mun pomolta. En ole keksinyt vielä toimivaa ratkaisua näin vittumaiseen vallankäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun pomolta. En ole keksinyt vielä toimivaa ratkaisua näin vittumaiseen vallankäyttöön.
Mulla on toimiva keino: jätä pomo käyttämään valtaa keskenään. Toimii myös mm. parisuhteessa, jos toinen yrittää kontrolloida liikaa.
Siis oma hääpäivä on aina vapaapäivä ja palkallinen vieläpä. Lukee laissa.
Yleensä kai häät pyritään järjestämään loma-aikaan? Ihan jo sen takia, että niistä on paljon hommaa. Jos kyseessä on isompi firma, niin kysy henkilöstöosastolta, mikä käytäntö firmassa on. Aika erikoiselta kuulostaa.
Töistä voi olla pois ilmoittamatta 5 päivää. Vasta viiden päivän jälkeen työnantaja voi purkaa työsopimuksen. Tietenkin aloittaja on porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Töistä voi olla pois ilmoittamatta 5 päivää. Vasta viiden päivän jälkeen työnantaja voi purkaa työsopimuksen. Tietenkin aloittaja on porvoossa.
Ei voi kaikilla aloilla, älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kaikilla aloilla, älä yleistä.
Helposti voi.
Vierailija kirjoitti:
Siis oma hääpäivä on aina vapaapäivä ja palkallinen vieläpä. Lukee laissa.
Ja missähän lakitekstissä näin mainitaan?
Itse en löytänyt, mutta taitaa olla useimmissa työehtosopimuksissa maininta, että oma vihkipäivä on palkallinen vapaapäivä jos vihkimispäivä olisi työpäivä.
Mitä TES sanoo?