Sukulaisnainen sanoi minulle että älä vielä noin nuorena lapsia tee
Olen siis 24 ja haluaisimme mieheni (26) kanssa esikoisemme. Emme ole asiasta kuuluttanut koko suvulle mutta sanoin vain ohi mennen parin sukulaisen läsnä ollessa että olisi todella ihanaa saada jossain kohtaa perheenlisäystä.
Vanhempi sukulaisnainen sitten tokaisi "Älkää missään nimessä vielä lapsia tehkö noin nuorena." Tulee yöheräilyjä, vaipanvaihtoa, vauva voi olla vaativa, se vie paljon aikaa ja vanhemmuudessa on suuri vastuu."
Rupesin tässä sitten miettimään että olin sitten 24v tai 35v kun saan esikoiseni niin oli ikä mikä tahansa niin eikös se joka tapauksessa ole sitä valvottuja öitä, vaipparallia sun muuta.. ööh en ymmärrä miten ikä vaikuttaa tähän :DD Samanlaista se vauvan hoito on iästä riippumatta.
Kommentit (35)
Just ennen valmistumista raskautuminen on kyllä pahin omaan nilkkaan ampuminen. Jos raskaudut vaikka ekasta yrityksestä, niin puolen vuoden päästä valmistuttuasi marssit aina työhaastatteluihin maha pystyssä, tai vaihtoehtoisesti joskus parinkolmen vuoden päästä ilman valmistumisen jälkeistä työkokemusta. Miksi ei voi odottaa paria vuotta ja samalla vakiinnuttaa omaa uraa ja omaa turvaa ennen perheenlisäystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisit vanhempaa ja kokeneempaa naista. Lapsia EI kannata hankkia nuorena!
Hah! Mun yli kymmenen lasta kasvattanut mummo sanoi taas aina, että tehkää lapset nuorena, silloin parhaiten jaksaa. Voisi kuvitella, että hänkin tiesi mistä puhuu.
Aika harva hankkii kymmentä lasta. Kyllä ne pari-kolme lasta jaksaa tehdä ja hoitaa vanhempanakin.
Itse sain esikoiseni 20 vuotiiana ja toisen lapseni 23 vuotiiana ja voin sanoa oli ihanaa kun 45 vuotiiana lapset olivat muuttaneet kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Just ennen valmistumista raskautuminen on kyllä pahin omaan nilkkaan ampuminen. Jos raskaudut vaikka ekasta yrityksestä, niin puolen vuoden päästä valmistuttuasi marssit aina työhaastatteluihin maha pystyssä, tai vaihtoehtoisesti joskus parinkolmen vuoden päästä ilman valmistumisen jälkeistä työkokemusta. Miksi ei voi odottaa paria vuotta ja samalla vakiinnuttaa omaa uraa ja omaa turvaa ennen perheenlisäystä?
Mä sain kyllä töitä helposti vaikka olinkin valmistunut silloin 4 vuotta sitten eikä ollut työkokemusta
Ihan yhtä hyvin voi jäädä työpaikat saamatta vaikka et olisi raskaana tai ei olisi lapsia. Minkään työn takia ei kannata uhrata unelmiaan jos lapsia tosissaan haluaa. Nyt on muutenkin todella vaikea saada yhtään mitään töitä vaikka olisi korkeasti koulutettu vela.
Joo, meilläkin aina sukulaisnainen päätti, että milloin meillä tehdään lapsia. T. Neljän lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin normaali lastenhankintaikä on 30+.
Miksi tuolla sitten tulee vastaan nuoria vanhempia? Jopa enemmän kuin aiemmin.
Nuo ovat on drop out -porukkaa, joille lapsen hankkiminen (ja ero siittäjstä enne lapsen syntymää) on "ammatti", muuhun kun eivät pysty ja aika harva noista tuohonkaan. Toki poikkeuksiakin on.
Sinun sukulaisesi? Minä olin jotain sinun ikäisesi, ja miehen äiti oli sanonut miehelle että " älä nyt ainakaan lapsia tee sen kanssa". Tämän mies toisti minulle. No en tehnyt, vaihdoin toiseen ja kolmikymppisenä tein ensimmäisen. Sekin oli virhe näin jälkeenpäin, mutta niin olisi ollut sen ensimmäisenkin kanssa.
Maailma on muuttunut. Vielä 70-luvulla vahinkolapsi ja yksinhuoltajuus ainakin maaseudulla oli suuri häpeä. Nyt tuota pidetään niin suurena saavutuksena, että oikein TV-ohjelmaan halutaan esittämään asiaa.
Muistutan siitäkin puolesta, ettei ne lapset tule aina tilauksesta.
Olin 24 kun jätettiin ehkäisy pois. Esikoinen syntyi kun olin 27-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain esikoiseni 20 vuotiiana ja toisen lapseni 23 vuotiiana ja voin sanoa oli ihanaa kun 45 vuotiiana lapset olivat muuttaneet kotoa.
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD. Tuo kertoo kaiken oleellisen vanhemmuuden motiiveista. Minä kerään mieluummin hyviä arvosanoja yliopistosta ja hyviä työtodistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ns. puitteet kunnossa lasta varten? Vakityöt molemmilla? Omakotitalo? Autot?
Hah. Itse tulin raskaaksi opiskellessani amk-tutkintoa. Kerrostalokaksiossa asuttiin.
Ajokortin ja autonkin hommasin vasta kun lapsi oli n. 3-vuotias.
Nyt olen valmistunut, vakitöissä ja rivarikolmiossa asutaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän myös siitä, mihin valmistuu.
Jos alalla paljon keikkasijaisuuksia tarjolla, niin näitä voi hyvin tehdä hoitovapaan aikana.
Tee nyt heti, kun kerran on valmiudet! Valmistut puolen vuoden päästä? Raskaaksi nyt heti. Nuori nainen ei välttämättä saa töitä, koska työantajat pelkää hänen jäävän äikkärille. Siksi mieluiten ens yönä ...!