Mihin laitatte pressopannusta kahvinporot? Voiko ne vaan huuhdella viemäriin?
Näin olen nähnyt tehtävän Ruotsissa, missä monet käyttää pressopannua
Yritän kaapia poroja lusikalla biojätteisiin, mutta se on tolkuttoman vaikeaa ja sottaista puuhaa.
Ikävältä tuntuu laittaa kahvikupillista poroja tukkimaan keittiön viemäriputkia.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea pitää keittiö siistinä jos rupeaa kaapimaan, siivilöiden kanssa säätämään ja kopauttelemaan roskakaapilla.---Keitin vie myös hirveästi tilaa työtasolta verrattuna mukin kokoiseen pressopannuun.
First world problems
Vierailija kirjoitti:
Minä luovuin pressopannusta kun oli juuri tuo puruliejun hävittämisongelma. Vaikea pitää keittiö siistinä jos rupeaa kaapimaan, siivilöiden kanssa säätämään ja kopauttelemaan roskakaapilla.
Ei tosin ole nytkään hyvä kun siirryin suodatinkeittimeen: minua epäilyttää muovisesta keittimestä ja suodatinpaperista kahviin liukenevat myrkyt. Keitin vie myös hirveästi tilaa työtasolta verrattuna mukin kokoiseen pressopannuun.
Et siis osaa hoitaa puruja pois siististi, vaan juot mieluummin muovi- ja suodatinpussijämiä pikku keittiöösi sopimattomasta jättikeittimestä. Mikä mahtaisi olla sellainen kahvinkeittotapa, joka miellyttäisi sinua? Keittiöpiika?
Toit mieleeni yhden kaverini, joka valitti jatkuvasti sitä, että matkalla töistä kotiin kännykän akku tyhjeni usein ja siitä koitui kaikenlaisia hankaluuksia. Eiiii laturia voi ottaa töihin mukaan, kun sillä on oma paikka siellä kotona. Eiiii voi mitään virtapankkia käyttää, kun sitä sitten pitää olla koko ajan lataamassa. Kyllä vaikeuksia saa, kun niitä väkisin itselleen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luovuin pressopannusta kun oli juuri tuo puruliejun hävittämisongelma. Vaikea pitää keittiö siistinä jos rupeaa kaapimaan, siivilöiden kanssa säätämään ja kopauttelemaan roskakaapilla.
Ei tosin ole nytkään hyvä kun siirryin suodatinkeittimeen: minua epäilyttää muovisesta keittimestä ja suodatinpaperista kahviin liukenevat myrkyt. Keitin vie myös hirveästi tilaa työtasolta verrattuna mukin kokoiseen pressopannuun.
Et siis osaa hoitaa puruja pois siististi, vaan juot mieluummin muovi- ja suodatinpussijämiä pikku keittiöösi sopimattomasta jättikeittimestä. Mikä mahtaisi olla sellainen kahvinkeittotapa, joka miellyttäisi sinua? Keittiöpiika?
Toit mieleeni yhden kaverini, joka valitti jatkuvasti sitä, että matkalla töistä kotiin kännykän akku tyhjeni usein ja siitä koitui kaikenlaisia hankaluuksia. Eiiii laturia voi ottaa töihin mukaan, kun sillä on oma paikka siellä kotona. Eiiii voi mitään virtapankkia käyttää, kun sitä sitten pitää olla koko ajan lataamassa. Kyllä vaikeuksia saa, kun niitä väkisin itselleen tekee.
Siisti tapa hoitaa pressopannun purut oli huuhdella ne viemäriin, mitä teinkin muutaman vuoden ajan. Sitten tuli tunnontuskia viemärin mahdollisesta tukkeutumisesta. Ehkä palaan siihen pressopannuun ja viemäriin kaatamiseen kuitenkin - kai se viemäri olisi mennyt jo aikanaan tukkoon jos olisi mennäkseen?
Piian ottaisin kyllä mielelläni, mutta jos minulla olisi sellaiseen varaa, olisi kai varaa isompaan keittiöönkin? Siellä isossa keittiössä voisi olla vaikka hieno teräksinen kahvilatason kahvikone. Siinähän ne purut pakkautuvat kuivaksi tiiviiksi kakuksi, jonka saisi siistimmin kipattua roskikseen.
Kaavitaan pienelle lautaselle kuivumaan ja siitä sitten seuraavana aamuna biojätteeseen. Ei ole sotkuista tai aikaa vievää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä palaan siihen pressopannuun ja viemäriin kaatamiseen kuitenkin - kai se viemäri olisi mennyt jo aikanaan tukkoon jos olisi mennäkseen?
Ja sulla ei sitten mennyt ketjun vastauksien perusteella yhtään jakeluun, miksi sinne viemäriin kaataminen on huono juttu, eikä vain tukkeutumisen vuoksi?
Mä jätän pannun altaaseen nokka alaspäin (mäntä paikallaan) ja silloin siitä valuu kaikki ylimääräinen neste viemäriin. Sitten lusikoin sen purun biojätteeseen ja se mitä reunoille jää menee sitten viemäriin.
Isolla lusikalla biojätteisiin, tai pienellä kauhalla, jos vähän jää niin pönttöön.
Itse otan sen metallituutin irti pressopannusta ja puhallan kahvipurukakun suoraan roskakoriin. Pitää olla aika daiju jos tuollaiset huuhtoo viemäriin, toivottavasti et ainakaan asu kerrostalossa.
Osin tämän takia olen siirtynyt käyttämään pressopannun sijaan suodatinsuppiloa. Siinä purut saavat kuivahtaa itsestään eikä biojätepussi vety.
Silloin kun vielä asuin paikassa jossa oli oma piha ja komposti, tein näin: huljautin nesteensekaiset purut pressopannun pohjalta niille varattuun avaraan muoviastiaan kuivumaan. Siitä kiikutin aina muutaman keittokerran purut kerrallaan suoraan kompostiin.
Aikamoiselta säätämiseltä kuulostaa. Ei ihme että niin monella on nykyään kapselikeitin.
Vaan tämäkin on trolli, mutta...
Kaikki lavuaariin kaadettu, pl. vesi, tuottaa viemärilietettä, eli shittiä, joka on laitettava johonkin. Ruoantähteet sekä muu ylimääräinen skeida kuormittavat viemärijärjestelmää, sekä aiheuttavat hankalasti käsiteltävää jätettä, joten safka ja muu vastaava ryönä nyt ainakin biojätteeseen.