Mä en jaksa enää tätä oloa!!
Yritin varata lääkäriin aikaa ja hoitaja sanoi puhelimessa, että koeta syödä rauta tabuja varmasti menee sillä ohi.... Eli aikaa en saanut.
Ongelmana on järkyttävät mieliala vaihtelut. Yht' äkkiä olen ihan normaali ja sekunnissa voin hyppiä jo seinille ja raivota kun hullu ja siitä taas hetki niin olen taas aurinkoinen.
Nämä kuumat ja kylmät aallot on ihan hirveitä. Tuska hiki pukkaa päälle kun pitäis kylmä olla ja kananlihalla olen kun saunassa istun. Siis suurinpiirtein näin.
Väsymys on tolkuton. Ihan sama kuinka paljon ukun, aina vaan olen väsyneenpi. Ei mene väsymys ohi nukkumalla. Ja jos päivällä teen jotakin hiukankin rasittavaa, kuten pesen lattiat, tamppaan matot, niin olen illalla niin väsynyt, etten jaksa edes lapsiani nukkumaan laittaa. Mitään ylimääräistä en voi tehdä, koska sitten illalla olen ihan toiminta kyvytyön.
Ja öisin joskus herään niin pahaan oloon, että jos liikahdan niin oksennus tulee. Tätä on joskus myös aamuisin. Ei koskaan päivällä.
Turvonnutkin olen. Iltaisin olen niin turvonnut, etteivät samat housut, mitkä päivällä olivat jalassa, enää mahdu. Aamulla on turvotus laskenut ja taas illalla vaatteet kiristää. Varsinkin vatsan seudulta.
Ensimmäiseksi tietysti tulee mieleen että oisin raskaana, mutta kun en ole. Vaihdevuosiin toivottavasti on vielä vuosia matkaa, olen 24vuotias.
Onko joku kärsinyt samanlaisista oireista, eli mitä tämä on? Aion kyllä soittaa lääkärille aikaa niin kauan, että sen ajan saan, mutta nyt en vaan jaksa. Ajattelin tänään kokeilla kuinka kauan pysyn hereillä... Neljäs tunti meneillään ja väsymys on tolkuton....
Kommentit (14)
diabeteksen oireita. itsellä ei meinannut silmät pysyä auki, kun loppuraskaudesta puhkesi diabetes. Koita saada lekuri aika! tai sitten päivystykseen pyörtyilemään.
Masennus voisi oireilla juuri noin. Turvotus johtuisi siitä, että syöt huonosti ja juot vettä liian vähän.
Enkä TODELLAKAAN ole raskaana, kun vuodan koko ajan.
Mielialanvaihtelut on jo päässy siihen pisteeseen, että ilmoitin jo miehelleni haluavani erota. Osasin jopa perustella sen niin hyvin
(sillä hetkellä), että tänään illalla olisi tarkoitus jutella eron yksityiskohdista tarkemmin. Mutta enhän mä oikeesti halua erota...just nyt. Oikeesti hei, mitä tää on
Paitsi verensokeri ja hemppa. Molemmat ok.
ap
hop hop verikokeisiin.
-entinen liikatoimija nykyinen kilpirauhaton.
Onko nuo asiat mitkä luettelin, niin kilpirauhasen, oliko se nyt vajaa vai liika toiminnan oireita?? Löytyykö netistä jotain kattavaa ja luotettavaa sivustoa josta voin aiheesta lukea?
ap
itselläni oli vastaavia oireita kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön... omat hormoonit menivät ihan totaalisen sekaisin ja oireet olivat täysin samat kuin vaihdevuosista kärsivällä äidilläni... loppujen lopuksi en edes saanut lääkäristäkään mitään apua, oisin saanut kyllä mielialalääkkeet, koska kärsin lääkärin mielestä masennuksesta, vaikka itse sanoin, etten omasta mielestäni ole masentunut... oireet menivät ohi kun seuraavat kuukautiset alkoivat...
Nyt joudun turvautumaan koulutalon omaan lääkäriin, jonne jonot ovat helkatun pitkät... Oma terveysasema ei ota vastaan siksi kun on tuo koululääkäri.
Mutta tietääkö joku jonkun luotettavan sivuston jossa voisin kilpirauhasen toimintaan perehtyä?
ap
Mitään hormonaalisia lääkkeitä tai ehkäisyä en käytä, enkä ole koskaan käyttänyt.
ap
Uskon että löytyy luotettavaa tietoa.
Ja voithan ihan googletta kilpirauhasen vajaatoiminta
Mulla oli myös käsien vapinaa ja leposyke oli tosi korkealla. Sen kun huomasin niin menin lääkäriin. Mittaapa sykkeesi. Jos leposyke on huomattavan korkea niin varmasti pääset lääkärille. Mulla oli 120-150. Kokeilepa myös tuntuuko kaulalla suurentunutta kilpparia. Mulla se oli aika suuri enkä ollut huomannut mitään ennen kuin tiesin sen. Kilppari sijaitsee henkitorven ympärillä. Oikeesti sä tarviit lääkitystä!!!
t. myös entinen liikatoiminnasta kärsinyt ja nykyään kilpirauhaton
Ja kokeilin kyllä monta kertaa. Suurinpiirtein oli aina tuo ja epäsäännöllinen.
Sellaisia sydämen " muljahteluja" on kyllä myös, mutta olen kuullut että ne ovat ihan normaaleja, joten en niistä ole kyllä ollut moksiskaan.
ap
Itselläni oli kaikenlaisia oireita, justiin kuvailemiasikin ja vielä muutakin ja jopa ms- tautia epäilin, ja totuus oli liian kova stressi. Ja synnytyksen jälkeisiet hormonivaihtelut vielä päälle. Oireet katosi ihan itsestään kun vuodenaika vaihtui ja stressi sen mukana.
ap