Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja pakottaa olemaan työyhteisön yhteisessä whatsap-ryhmässä

Vierailija
09.04.2021 |

Siis ei ole työpuhelimia ja meillä on kaksikin työporukan ryhmää ja sitä kautta tulee kokoajan jotain ohjeistuksia jne. Itsellä on ollut salainen nro aina eikä muutenkaan kiinnosta kun saattaa vapaapäivinäkin kokoajan tulla jotain ohjeita ja tietoja työasioista. Tuntuu etten palaudu ollenkaan.

Onko muilla tällaista? Aloitin siis uudessa työssä pari kk sitten ja kysymättä mut lisättiin vain noihin ryhmiin. Nyt on alkanut tosissaan ärsyttämään kun puhelin piippaa kokoajan. Sinne voi myös vapaapäivänä tulla tietoa mikä täytyy sitten työpäivänä käydä lukemassa kun se tieto tulee vain siellä.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava tilanne johon en osaa oikein mitään neuvoa antaa, mutta hyvä keskustella tästäkin nykyajan vitsauksesta. Toivottavasti tuo ei kohtaa minuakin whatsapitonta joskus. En halua mitään piipittäjiä puhelimeeni, koska en halua elää kännykkä käteen kiinni kasvaneena. Tuo neuvo oli ehkä kelvollisin, että pyytäisit erillisen työpuhelimen joka auki vain työaikana.

Vierailija
22/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla ole velvollisuutta olla oman puhelimen kautta tavoitettavissa työajalla, ainoastaan velvollisuus olla tavoitettavissa työpaikalta. Eri asia kannattaako sitten lähteä vääntämään asiasta eli äänet vaan tosiaan pois. Jos työnantaja ei tavoita heti viesteillä, omapahan on ongelmansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vaadita ryhmässä oloa niin olen sen hiljentänyt. Oletan että tärkeä tieto meille kerrotaan muuta kautta.

Mikä ottaa päähän on se että kollegat nappaavat ryhmästä numeron ja soittelevat kysyäkseen milloin mitäkin. Välillä työajan ulkopuolella.

Lopulta itse tallensin jokaisen numeron omaan puhelimeen että osaan olla vastaamatta.

Vierailija
24/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annoit salaisen numerosi?

No pakkohan se oli antaa työnantajalle? En tosiaan tiennyt että liitetään kysymättä johonkin kymmenien ihmisen ryhmiin.

Ei ole pakko antaa työnantajalle. Itsellä salainen nro, ja olen antanut esimiehelle vain henk.koht. sähköpostin - erikseen korostaen, että vain hänen käyttöönsä hätätapauksessa.

Vierailija
25/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin hankala ja sanoisin että työpuhelin tai sitten en liity mihinkään.

Vierailija
26/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten todettu, ei tarvitse moisissa ryhmissä roikkua. Työnantajan pitää kertoa viralliset tiedotuskanavat ja tarvittaessa järjestää pääsy niihin. Vaikka sitten niin että kahvihuoneessa on yhteinen puhelin josta voi nuo watsapit katsoa ;)

Vierailija
27/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sulla ole velvollisuutta olla oman puhelimen kautta tavoitettavissa työajalla, ainoastaan velvollisuus olla tavoitettavissa työpaikalta. Eri asia kannattaako sitten lähteä vääntämään asiasta eli äänet vaan tosiaan pois. Jos työnantaja ei tavoita heti viesteillä, omapahan on ongelmansa.

Ensin ajattelinkin et no ok, olkoon. Nyt sitten on alkanut ärsyttämään tosi paljon. Joka kerta kun katson puhelinta niin siihen on tullut jotain viestiä. Ihan viikonloppuisinkin joskus kun osa on töissä (itse en ikinä). Tuntuu tyhmältä että pitää EDES työaikana käyttää omaa kännykkää työntekemiseen kun en muutenkaan monesti katso puhelintani kovin usein.

Vierailija
28/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi Whatsapp kielletty.

Vierailija
29/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista, työnantajan on hommattava työhön tarvittavar välineet ja huolehdittava, että jokainen työntekijä saa työhön tarvitsemansa ohjeet. Työsopimuksessasi tuskin velvoitettiin, että sinulla on whatsapp ja kuulut whatsapp-ryhmiin. Pois vaan kaikista ryhmistä. Työntekijällä on myös oikeus nauttia vapaa-ajastaan ilman häiriötekijöitä. Tuskinpa sinulle maksetaan mistään päivystysajasta palkkaa.

Vierailija
30/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista whatsap ja sano ettet halua käyttää sitä omassa puhelimessa? Tosin jos kuitenkin haluat niin ei oo ratkaisu koska ei onhan se tyhmää että pitäisi tuollaisen asian takia poistaa.

Vierailija
31/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri näin aiemmassa työpaikassa. Kyseessä huonosti palkattu kaupan alan homma vieläpä. Ärsytti kun puhelimeen kilahteli milloin mitäkin työhön liittyvää ja liittymätöntä, vastaamassa olisi pitänyt olla heti. Ratkaisin asian niin, että hiljensin ryhmän ja katsoin vasta töissä. Enkä kokenut mitään syyllisyyden tunteita siitä etten ollut nähnyt jotain heti ollessani vapaa-ajalla.

Vierailija
32/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pakkohan se oli antaa työnantajalle? En tosiaan tiennyt että liitetään kysymättä johonkin kymmenien ihmisen ryhmiin.

Voit antaa jonkun ylimääräisen prepaid numeron. Hommata sille SIM 10-20€ puhelimen tai nykyajan puhelimissa on 2 SIM paikkaa.

Itse en anna omaa salaista numeroani kuin harvoille ja valituille. Sitten on puhelimen toinen numero/SIM annettu esim. hammaslääkäriin ja muille viranomaisille.

Vierailija
33/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sanonut työnantajalle että numeroni on salainen eikä sitä saa antaa kellekään. On toiminut. Jos numero on pakko joskus antaa jollekulle, mainitsen tästä aina että numero on syystä salattu. Kaikki eivät tule ajatelleeksi sitä. Kerran levinnyt numero on mahdotonta saada takaisin "privaatiksi" eli kannattaa itse olla aktiivinen asiassa jatkossa.

Tai sitten vain ei anna numeroa tai antaa jonkun ylimääräisen prepaidin.

Eipähän tarvitse miettiä ja arpoa että meneekö numero jakoon. Varmasti ei mene.

Vierailija
34/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työnantaja tossa on tehnyt väärin.

Ihan hulluksi menneet työelämän vaatimukset kun työnantaja ei anna edes laitteita vaan pitää omilla olla/tehdä.

Vierailija
35/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu pelkästään ilmoituksia sulkemalla. Kuitenkin sieltä käy työnantaja kyyläämässä milloin olet ollut viimeksi paikalla, tai satutko olemaan paikalla juuri sillä hetkellä. Sitten valittaa, kun olet antanut viestin roikkua tuntikausia epävirallisesti nähtynä etkä ole tehnyt sille mitään. Muutenkin ikävä alkaa välttelemään whatsappissa olemista työnantajan takia. Saan tehdä vapaa-ajallani mitä lystään!

Vierailija
36/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit antaa jonkun ylimääräisen prepaid numeron. Hommata sille SIM 10-20€ puhelimen tai nykyajan puhelimissa on 2 SIM paikkaa.

Itse en anna omaa salaista numeroani kuin harvoille ja valituille. Sitten on puhelimen toinen numero/SIM annettu esim. hammaslääkäriin ja muille viranomaisille.

Kymmenen euron puhelimissa ei taida whatsappi toimia. Halvimmat ovat KaiOS-käyttöjärjestelmän näppäinpuhelimia, jotka jossain mielessä lasketaan älypuhelimeksi, ja niitä saa kyllä alle satasella. Mutta vähän turhan iso investointi silti tuohon asiaan.

Mulla myös viestit pimpottavat ja välillä puhelin soikin vapaa-ajalla, vaikka whatsappryhmää ei olekaan. Teen siivoushommia useammassa eri kohteessa, joten en tapaa esimiestä juuri koskaan livenä, ja informaation täytyy sen takia kulkea muuta kautta. Ärsyttää vaan joskus se, että kun lisäksi teen myös rekryfirmalle keikkatyötä, niin niillä keikoilla ollessa voi vakityön esimies soittaa, ja vakityössä ollessa tulee vuoroehdotuksia keikkafirmalta. Mutta minkäs teet.

Vierailija
37/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin oli erään järjestön hallituksessa missä väkisin vaadittiin messenger ryhmää eikä silloisessa windows puhelimessa saanut hiljennettyä ilmoituksia. Muille tuntui olevan vaikea ymmärtää ettei kaikki halua puhelimen ilmoittelevan koko ajan varsinkin kun moni asia ei koskenut minua, ehkä joku näistä APn esimies nykyään :)

Vierailija
38/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette taida mitään unelmatyöntekijöitä olla, jos työpaikan watsappiin kuuluminen tai ajankohtaisten viestien katselu viikonloppuisin ja iltaisin on jotenkin kamalaa tai ylivoimaista...

Itse olen opettaja, ja kyllä meillä vaan viestintä tapahtuu paljon myös watsappissa. Ei sinne toki pakko ole kuulua, mutta pitäisin itseäni kyllä tosi änkyränä ja suoraansanottuna huonona työyhteisön jäsenenä, jos jättäytyisin vaan mukavuudenhaluani ja erakkomaisuuttani pois.

Toisaalta jos työ on noin kamalaa, että sitä ei voi vapaa-ajalla yhtään ajatella, ehkä se työ ei ole ihan oikea? Kyllä me opet ainakin tehdään työtä tasan silloin kuin tarvii, usein viikonloppuina ja lomillakin.

Vierailija
39/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa työssäni esimies kyttäsi kuka milloinkin on ollut whatsapissa paikan päällä, esim ”näki mutta ei vastannut mitään”. ”Oli muuten paikalla TYÖ aikana. ”

Kauhea kyttääjä. Onneksi en työskentele siellä enää.

Vierailija
40/58 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette taida mitään unelmatyöntekijöitä olla, jos työpaikan watsappiin kuuluminen tai ajankohtaisten viestien katselu viikonloppuisin ja iltaisin on jotenkin kamalaa tai ylivoimaista...

Itse olen opettaja, ja kyllä meillä vaan viestintä tapahtuu paljon myös watsappissa. Ei sinne toki pakko ole kuulua, mutta pitäisin itseäni kyllä tosi änkyränä ja suoraansanottuna huonona työyhteisön jäsenenä, jos jättäytyisin vaan mukavuudenhaluani ja erakkomaisuuttani pois.

Toisaalta jos työ on noin kamalaa, että sitä ei voi vapaa-ajalla yhtään ajatella, ehkä se työ ei ole ihan oikea? Kyllä me opet ainakin tehdään työtä tasan silloin kuin tarvii, usein viikonloppuina ja lomillakin.

Huolestuttavaa että et tunnista (vielä) miten vakava ilmiö on työn valuminen vapaa-ajalle. Työ on työtä ja sitä tehdään pääsääntöisesti työaikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi