Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä tupa, sali ja kamareita?

Vierailija
09.04.2021 |

Vieläkö näitä nimityksiä käytetään?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mökillä on navetta,, puuliiteri  ,  ratasliiteri  , sauna  ja aitta, talossa on tupa ,  sali . keittiö  , makuuhuone , eteisaula  ja kuisti  + ulkokuisti. Ylhäällä  makuuhuoneita aula ja  sivukomeroita. siis se  on vanha  maalastalo.  Kotona  on  sali  , olohuone , halli , keittiö , ykhäällä  makuuhuoneita ja työhuone , vaatehuone,  iso parveke  .kylpyhuone ja aula toimii  kirjastona.  Alakerran alla on varasto  sauna  kylpyhuone  ,  wc  , tekniikkahuone. Pihalla kuisti ja tramppa, välinevarasto  .Niin ja vielä  autotalli.

Vain vintti puuttuu :D

Vierailija
22/37 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani oli kamareita ja sen naapuritalo on tosi vanha ja siellä on pirtti ja kamareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien luona oli tupa, salin ja makuukamarit (niitä oli monta, niin kuin lapsiakin.

Mutta mikä on sellaisen tilan nimitys joka on ikään kuin maan tasalla oleva parveke? Sellainen oli kahden sisäänkäynnin välissä, mummi kasvatti siinä pelargonioita.

Vierailija
24/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuin lapsena kartanoasumiseen. Osaan asua myös pienesti, mutta valitsen kodikseni silloinkin  mieluiten esim. yksiön, jossa laipio on vähintään 3,5 m:ssä. Näitä löytyy mm jugendtaloista.

Vierailija
25/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ruokasali, sali ja kirjasto. Lisäksi makuuhuonetta, työhuone, eteisaula ja keittiö. Kylpyhuone ja WC. Tupaa ei ole meidän kartanossa, se ei ole herraskainen nimitys. Ja kammari on hiukan vanhahtava. Makuusali on vain leirikeskuksessa ja sisäoppilaitoksessa.

Herraskainen kartanon asukki tietäisi kyllä, että se on kamari eikä kammari.

T: Vaatimaton torpan kasvatti

Vierailija
26/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on tupa ja kamari, kyseessä todella pieni ja virallisesti purkukuntoinen mökki, ilman vettä ja sähköä.

Vierailija
27/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka saa salon-kii, se on nopea f1 kuski?

Vierailija
28/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, kun keittiö, olohuone, halli ja makuuhuoneita

Vierailija
29/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä,on keittiö, ruokahuone +”office, olohuone, työhuone, kodinhoitohuone. Lisäksi neljä makuuhuonetta, arkiolohuone sekä neljä kylpyhuonetta + yksi WC.

Vierailija
30/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toki, useitakin.

Me herrasväki asumme eteläsiivessä, palvelusväki itäsiivessä.

Vierailija
31/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on tupa ja kaksi kamaria. Äitini kotitalo -30 luvulta. Nyt siis minulla kesäpaikkana.

Vierailija
32/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on tupa.

Vierailija
33/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mutta mikä on sellaisen tilan nimitys joka on ikään kuin maan tasalla oleva parveke? Sellainen oli kahden sisäänkäynnin välissä.'

Meillä kahden sisäänkäynnin välissä oleva avoin tila on nimeltään 'veranta' tai 'kuisti'. Toisaalta meillä on toisen sisäänkäynnin ympärillä lasitus ja sitä kutsutaan lasikuistiksi.

Itä-Suomessa on tämä talomme, ja itse olen muualta muuttanut, että en ole täysin varma nimityksistä.

Onko termeillä _veranta_ ja _kuisti_ jokin ero?

Tiina

p.s. Pohjanmaalla jos on talo kahdella samalla puolella taloa olevalla sisäänkäynnillä, kutsutaan sitä kai termillä 'kaksifooninkinen' tms.? Eräs henkilö näin minulle väitti. Toisaalta minulla on tuntuma, että kaksifooninkinen tarkoittaisi kaksikerroksista taloa, jossa yläkerrassa ikkunoita on sama määrä ja samoilla kohdilla kuin alakerrassa (eli siis että yläkerta ei ole jotenkin typistetty versio, joka sisältäisi vain vintin).

Vierailija
34/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On peräkammari ja siellä asustelen.

Reino43

Vierailija
35/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ja mökillä on molemmissa tupakeittiö. 

Vierailija
36/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta kun tässä talossa aikanaan asuivat appivanhemmat, nuo nimet olivat käytössä.  

Anoppi oli erityisen ylpeä salista.

Kun muutimme tähän, teimme perusteellisen remontin eivätkä nuo nimitykset oikein enää istu näihin uusiin huoneisiin.

Iso vanha maalaistalo kyseessä.

Vierailija
37/37 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Mutta mikä on sellaisen tilan nimitys joka on ikään kuin maan tasalla oleva parveke? Sellainen oli kahden sisäänkäynnin välissä.'

Meillä kahden sisäänkäynnin välissä oleva avoin tila on nimeltään 'veranta' tai 'kuisti'. Toisaalta meillä on toisen sisäänkäynnin ympärillä lasitus ja sitä kutsutaan lasikuistiksi.

Itä-Suomessa on tämä talomme, ja itse olen muualta muuttanut, että en ole täysin varma nimityksistä.

Onko termeillä _veranta_ ja _kuisti_ jokin ero?

Eikö kuisti ole se katettu tila, jonka kautta mennään sisään?

Ehkä veranta sopisi tuohon paremmin?