Onko teillä tupa, sali ja kamareita?
Kommentit (37)
Lapsuudenkodissani oli kamareita ja sen naapuritalo on tosi vanha ja siellä on pirtti ja kamareita.
Isovanhempien luona oli tupa, salin ja makuukamarit (niitä oli monta, niin kuin lapsiakin.
Mutta mikä on sellaisen tilan nimitys joka on ikään kuin maan tasalla oleva parveke? Sellainen oli kahden sisäänkäynnin välissä, mummi kasvatti siinä pelargonioita.
Totuin lapsena kartanoasumiseen. Osaan asua myös pienesti, mutta valitsen kodikseni silloinkin mieluiten esim. yksiön, jossa laipio on vähintään 3,5 m:ssä. Näitä löytyy mm jugendtaloista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ruokasali, sali ja kirjasto. Lisäksi makuuhuonetta, työhuone, eteisaula ja keittiö. Kylpyhuone ja WC. Tupaa ei ole meidän kartanossa, se ei ole herraskainen nimitys. Ja kammari on hiukan vanhahtava. Makuusali on vain leirikeskuksessa ja sisäoppilaitoksessa.
Herraskainen kartanon asukki tietäisi kyllä, että se on kamari eikä kammari.
T: Vaatimaton torpan kasvatti
Mökillä on tupa ja kamari, kyseessä todella pieni ja virallisesti purkukuntoinen mökki, ilman vettä ja sähköä.
Meillä,on keittiö, ruokahuone +”office, olohuone, työhuone, kodinhoitohuone. Lisäksi neljä makuuhuonetta, arkiolohuone sekä neljä kylpyhuonetta + yksi WC.
On toki, useitakin.
Me herrasväki asumme eteläsiivessä, palvelusväki itäsiivessä.
Mökillä on tupa ja kaksi kamaria. Äitini kotitalo -30 luvulta. Nyt siis minulla kesäpaikkana.
'Mutta mikä on sellaisen tilan nimitys joka on ikään kuin maan tasalla oleva parveke? Sellainen oli kahden sisäänkäynnin välissä.'
Meillä kahden sisäänkäynnin välissä oleva avoin tila on nimeltään 'veranta' tai 'kuisti'. Toisaalta meillä on toisen sisäänkäynnin ympärillä lasitus ja sitä kutsutaan lasikuistiksi.
Itä-Suomessa on tämä talomme, ja itse olen muualta muuttanut, että en ole täysin varma nimityksistä.
Onko termeillä _veranta_ ja _kuisti_ jokin ero?
Tiina
p.s. Pohjanmaalla jos on talo kahdella samalla puolella taloa olevalla sisäänkäynnillä, kutsutaan sitä kai termillä 'kaksifooninkinen' tms.? Eräs henkilö näin minulle väitti. Toisaalta minulla on tuntuma, että kaksifooninkinen tarkoittaisi kaksikerroksista taloa, jossa yläkerrassa ikkunoita on sama määrä ja samoilla kohdilla kuin alakerrassa (eli siis että yläkerta ei ole jotenkin typistetty versio, joka sisältäisi vain vintin).
Ei ole, mutta kun tässä talossa aikanaan asuivat appivanhemmat, nuo nimet olivat käytössä.
Anoppi oli erityisen ylpeä salista.
Kun muutimme tähän, teimme perusteellisen remontin eivätkä nuo nimitykset oikein enää istu näihin uusiin huoneisiin.
Iso vanha maalaistalo kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
'Mutta mikä on sellaisen tilan nimitys joka on ikään kuin maan tasalla oleva parveke? Sellainen oli kahden sisäänkäynnin välissä.'
Meillä kahden sisäänkäynnin välissä oleva avoin tila on nimeltään 'veranta' tai 'kuisti'. Toisaalta meillä on toisen sisäänkäynnin ympärillä lasitus ja sitä kutsutaan lasikuistiksi.
Itä-Suomessa on tämä talomme, ja itse olen muualta muuttanut, että en ole täysin varma nimityksistä.
Onko termeillä _veranta_ ja _kuisti_ jokin ero?
Eikö kuisti ole se katettu tila, jonka kautta mennään sisään?
Ehkä veranta sopisi tuohon paremmin?
Vain vintti puuttuu :D