Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko saaneet tekstiviestiä jossa kerrotaan teidän mahdollisesti kuuluvan koronavirustokotevuoroon?

Vierailija
08.04.2021 |

Saako silloin varata ajan rokotteeseen? Mitä jos ko. sairaus ei olekaan niin vakava niin käännyttävätkö rokotuspisteeltä takaisin?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuspisteessä ei kukaan kysele enää sairauksia, eli koetat vaan varata sen ajan, ja jos onnistuu niin hyvä.

Tänään torstaina on avattu Helsingissä ajanvaraus 18-44-vuotiaille riskiryhmiin kuuluville ja on mahdollista, että esim. Kelalle rekisteröityjen diagnoosien avulla lähettävät noita viestejä.

Vierailija
22/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa59 kirjoitti:

Ei Hesassa mihinkään tarvi soitella. Ajan voi varata netissä. Netissä kun varaat pitää rastittaa vastauksia kysymyksiin, joilla tarkistetaan vielä kuulutko nyt rokotettaviin. Kyllä minulta myös rokotuspaikassa tiedusteltiin, kuulunko riskiryhmiin.

Millä tavalla tiedustelivat? Hakivatko diagnoosit vielä kannasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa59 kirjoitti:

Ei Hesassa mihinkään tarvi soitella. Ajan voi varata netissä. Netissä kun varaat pitää rastittaa vastauksia kysymyksiin, joilla tarkistetaan vielä kuulutko nyt rokotettaviin. Kyllä minulta myös rokotuspaikassa tiedusteltiin, kuulunko riskiryhmiin.

No tässä on sitten näköjään eroja eri paikkakuntien välillä.

Vierailija
24/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuilla kumminkin sanotaan "Huom! Vakavalle koronavirustaudille sairautensa vuoksi alttiiden rokotusoikeus tarkistetaan rokotuspisteilllä Kanta-palvelusta tai kaupungin potilastietojärjestelmästä." Eli ajanvaraamisen onnistuminen ei ilmeisesti automaattisesti tarkoita, että on rokotusvuorossa. Meitä astmaa sairastavia kun on aika monelaisesti oireilevia, niin lähettävätkö nyt viestin kaikille, jotka joskun astmalääkettä saaneet?

Vierailija
25/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toihan on ihan persuuksista, että raahaudut paikan päälle ja sit et saakaan rokotetta!

Vierailija
26/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehelle tuli toi tekstari, mulle ei tullut ja molemmat ollaan astmaatikkoja, säännöllinen lääkitys. Helsingissä asutaan.

Varasin molemmille ajat ensi viikolle.

Otan reseptit ja astmalääkkeet mukaan "todisteeksi " ,jossain näin neuvottiin.

Vierailija
27/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotusoikeutta EI TARKISTETA nettiajanvarauksessa kuin korkeintaan iän perusteella. Diagnoosit ovat salassa pidettävää tietoa, eikä niitä anneta ajanvarausta varten.

Diagnoosi sen sijaan voidaan tarkistaa Kannasta rokotuspaikassa. Sen tekee silloin hoitaja, jonka työtehtäviä on diagnoosin varmistaminen, ja pääsy sen myötä Kantaan myös.

Rokotettavat on poimittu kunnan omista terveydenhuoltojärjestelmistä - ei Kannasta - ja viesti lähetetään järjestelmässä olevaan numeroon. Tekstari voi olla tarkoitettu jollekin muulle kuin sinulle, siksi siinä ei puhuta diagnooseista tai muusta salassa pidettävästä tiedosta mitään.

Vierailija
28/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä perun sit ton ajan

29/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liisa59 kirjoitti:

Millä tavalla tiedustelivat? Hakivatko diagnoosit vielä kannasta?

Eivät hakeneet. Kysyivät vaan ovella, kuulunko riskiryhmään ja onko flunssaoireita. Vastaanottopisteessä ei edes ollut mitään koneita mistä tarkistaa. Siinä vaan katsottiin Kela-kortti ja listasta tarkistettiin, että on tällä henkilötunnuksella varattuna aika.

Vierailija
30/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät lähetä viestiä vain niille, joiden vuoro varmasti on? Nyt sitten ihmiset arpoo, että voiko mennä vai ei.

Vierailija
31/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sain viestin mutta poistin sen. Ei ole ole kiire tappopiikille. Olen terve ja maskiton.

Vierailija
32/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät lähetä viestiä vain niille, joiden vuoro varmasti on? Nyt sitten ihmiset arpoo, että voiko mennä vai ei.

Niin, tai lähettäisi kaikille, joiden vuoro on. En tiedä miksi mä en saanut tekstaria, mutta mies sai. Ollaan saman ikäisiä ja hel.fi ohjeiden mukaan ollaan vuorossa.

Vierailija
33/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut tekstaria, vaikka kuulun lääkitykseni perusteella riskiryhmään (sekä sairaus että lääkitys mainittu THL:n sivuilla). Luin uutisista, että välttämättä omassa kunnassani tekstaria ei tule, jos hoito on erikoissairaanhoidossa/työterveydessä. En tiedä mihin tämä perustuu. 

Vierailija
34/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt se Sputnik -rokote?

35/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut tekstaria, vaikka kuulun lääkitykseni perusteella riskiryhmään (sekä sairaus että lääkitys mainittu THL:n sivuilla). Luin uutisista, että välttämättä omassa kunnassani tekstaria ei tule, jos hoito on erikoissairaanhoidossa/työterveydessä. En tiedä mihin tämä perustuu. 

Kovasti tuntuu olevan vaihtelua kunnasta asuinpaikasta riippuen. Omat iäkkäät sukulaiseni muualla Suomessa ovat soitelleet aktiivisesti ja kyttäilleet verkkosivuilla, koska voisi mennä hakemaan rokotteen. Kuten aiemmin omalla kohdallani mainitsin niin Hesassa tuli tekstiviesti, että olen vuorossa. Espoossa asuva yli 70 v enoni myös sai viestin ja on jo kertaalleen rokotettu. Samalla sai myös hänen alle 70 v vaimonsa rokotteen. Tuossa tuntuu myös olevan kovasti vaihtelua, että rokotetaanko myös esim. samassa taloudessa asuva ei-riskiryhmään ikänsä tai sairauksien puolesta kuuluva puoliso. Hesassa esim. yhden ystäväpariskunnan kohdalla monisairas puoliso rokotettiin, mutta toinen edelleen odottaa vuoroaan.

Vierailija
36/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos joku riskiryhmään kuulumaton henkilö menisi ko. osoitteeseen ja koittaisi varata pankkitunnuksilla aikaa, se ei onnistuisi?

Onnistuu ajan varaaminen.

Ei ainakaan Jyväskylässä. Kokeiltiin kaverin kanssa kun itse sain viestin (kroonisia sairauksia) ja kaveri (perusterve, lievää ylipainoa vain) ei saanut. Minä pystyin varaamaan, hän ei.

Vierailija
37/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos joku riskiryhmään kuulumaton henkilö menisi ko. osoitteeseen ja koittaisi varata pankkitunnuksilla aikaa, se ei onnistuisi?

Onnistuu ajan varaaminen.

Ei ainakaan Jyväskylässä. Kokeiltiin kaverin kanssa kun itse sain viestin (kroonisia sairauksia) ja kaveri (perusterve, lievää ylipainoa vain) ei saanut. Minä pystyin varaamaan, hän ei.

Riippuu paikkakunnasta. Helsingissä teoriassa onnistuu, mutta pitää rastittaa kohta, jossa vakuuttaa kuuluvansa riskiryhmään 1 tai 2 (sairaudet/tilat lueteltu siinä yläpuolella). Kaupungin sivujen mukaan riskiryhmään kuuluminen tarkastetaan rokotuspaikalla, tiedä sitten miten se käytännössä toimii. 

Mitenköhän tuo toimii teillä, eihän esim. pelkkä diagnoosi vielä välttämättä kerro onko riskiryhmää vai ei... Eivät kai terveydenhuollossa käy esim. jokaista reumaa sairastavaa läpi ja tutki mikä lääkitys on käytössä? 

Vierailija
38/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle soitettiin henkilökohtaisesti. Täällä rokotettiin riskiryhmästä ensin sairaalassa kontrolleissa käyviä ja heille soitettiin kotiin. Muut ovat huolehtineet itse ajanvarauksen.

Vierailija
39/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/42 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mutta en oo vielä varannut aikaa..