Miksi Suomessa lapset menevät nukkumaan klo 20?
Mistä tämä aikataulu johtuu? Kuka sen on keksinyt? Jokaikisessä perheessä, jonka tiedän, lapsen kanssa iltatoimet alkavat klo 19 jälkeen (iltapala, kylpy, iltasatu ym.) ja klo 20 ollaan pehkuissa. En tunne ketään, joka veisi lapsensa petiin edes klo 20.30 :D Miksi?
Kommentit (36)
Eipä ole yksikään monesta lapsesta mennyt ennen kymmentä ikinä. Enkä ole moiseen edes opettanut ja sit herätä kuudelta aamulla. Ihan kauhua.
Koska Suomessa on pitkään ollut sellainen kulttuuri, että kunnon ihmisen pitää herätä aamuyöllä kuudelta. Ei muualla yleensä mennä toimistotöihin seitsemältä tai kahdeksalta, joten myös nukkumaan mennään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Herätys klo 6, siksi.
Miksi herätys on klo 6?
Meillä mentiin 20.30. Yhdeksältä sitten valot ja kirjat pois.
Meillä jos lapset menevät nukkumaan yhdeksältä niillä on aamulla seitsemältä herätettäessä vielä unet kesken, eli eivät ehdi nukkua riittävästi. Jos saavat nukkua rauhassa niin kumpikin vetää 11-12 tuntia ongelmitta.
Lapset ois kyllä nauraneet partaansa jos kahdeksalta olisi vienyt nukkumaan. Sit pyöritään sängyssä pari tuntia ja aiheutetaan kaikille vaan stressiä. Paljon helpompi laittaa lapsi nukkumaan kun se on oikeasti väsynyt ja harva on kello 20 jossei sitten ole tälläinen yliaktiivinen muutenkin sekopää perhe joiden aktiviteetit alkaa aamuvarhaisella ja koko päivä juostaa sieltä ja täällä hulluuden partaalla.
Mutta jos toinen vanhemmista on lasten kanssa kotona, eikä aamulla ole aikataulua, niin silti lapset menevät klo 20 nukkumaan. Kuka tämän maagisen klo 20 on keksinyt Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herätys klo 6, siksi.
Miksi herätys on klo 6?
Työt alkaa klo 7
en tiedä. itse mentiin 9-10 aikaan nukkumaan lapsuudenkodissa, samaan aikaan kuin aikuiset, jotka heräsi töiden takia aikaisin.
No sä tunnet sitten aika vähän ihmisiä. Meillä kun lapset oli pieniä ja pkodissa nukkumaan mentiin 20.30-21 välillä, yleensä lähempänä 21. Mutta meillä vietiin kotiin lapset vasta klo 9:ksi. Nykyään nuo lapset menee myöhemmin petiin kuin minä. Eilenkin kun tuli CL matsi, minä lähdin nukkumaan klo 22 ja lapset meni nukkumaan pelin päättymisen jälkeen noin klo 24. Ovat siis lukiossa ja yläasteella nykyään.
Aika moni menee töihin jo klo 7 tai klo 8, jolloin lapset herätettävä aamulla esim. klo 6 tai klo 7 tai jopa aikaisemmin. Lapsi tarvitsee yleensä vähintään 10 tuntia unta, siitä kai se johtuu, siis työajoista.
Meillä tosin lapset menee nukkumaan noin 21-21.30, mutta ovatkin jo 7 ja 9 -vuotiaat, herätys yleensä seiskalta arkiaamuisin, ovat aika vähillä unilla eläneet aina, kumpikaan ei ole taaperonakaan nukkunut ikinä 12 tuntia putkeen.
Saavat toki valvoa erityispäivinä kuten juhannuksena ja uutena vuonna ja jos on kavereita yökylässä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos toinen vanhemmista on lasten kanssa kotona, eikä aamulla ole aikataulua, niin silti lapset menevät klo 20 nukkumaan. Kuka tämän maagisen klo 20 on keksinyt Suomeen.
Olen täysin samaa ihmetellyt! Olen raskaana ja minulle rytmit ovat tärkeitä lasten kanssa luomaan tuttuutta ja turvaa. Mutta en ymmärrä tämän kasin ehdottomuutta ja se on minulle täysi mysteeri. Katsotaan syönkö hattuni, kun vauva saapuu.
Mä muistan menneeni nukkumaan juurikin kahdeksalta aikoinaan 70-luvulta - joskus harvoin olin hereillä sängyssäni vielä puoli yhdeksältä ja se oli ”myöhään”. Joskus kun oli kaveri yökylässä, saimme valvoa kymmeneen, jee!
Kyllä se on mun mielestä pienille lapsille ja pikkukoululaisille ihan hyvä aika, tietty ainahan on ollut sellaisia perheitä, missä lapsetkin ovat hilluneet yötä myöten.
En tunne yhtäkään tuollaista perhettä, jossa olisi tuollaisia ylipitkiä iltamenoja. Meillä lapset menevät nukkumaan klo 19:30 ihan omasta halustaan, saisivat valvoa, jos siltä tuntuu. Iltapesut jne. vievät 15 min, ei tuntia.
Mun lapsi heräsi pienenä aamulla klo 5-6, oli arki tai pyhä, oli mennyt nukkumaan kasilta tai kympiltä. Oli pakko laittaa nukkumaan aikaisin, kun sitä väsymyskiukkua ei olis kukaan jaksanut.
Moni neuvoi, laita myöhemmkn nukkumaan, niin nukuu myöhempään. Eipä toiminut meillä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi heräsi pienenä aamulla klo 5-6, oli arki tai pyhä, oli mennyt nukkumaan kasilta tai kympiltä. Oli pakko laittaa nukkumaan aikaisin, kun sitä väsymyskiukkua ei olis kukaan jaksanut.
Moni neuvoi, laita myöhemmkn nukkumaan, niin nukuu myöhempään. Eipä toiminut meillä.
Toi on sairasta, että ollaan aamuyöstä hereillä lapsen mukaisesti. Miksi lapsi pyörittää koko perheen unirytmiäkin? Erään tutun tutun jo 5-vuotias lapsi heräsi 5.30 ja alkoi pyörittää koko perheen arkea, ja vanhemmat vain kiltisti mukana. Älkää suostuko tuollaiseen, hakekaa vaikka apua, jos ette itse pysty muuttamaan rytmiä.
Täältä ohjeita muille samassa tilanteessa oleville: https://unijuna.fi/unitietoa/miksi-lapsi-heraa-aikaisin
"Lapsilla on usein luonnostaan aikainen rytmi. Herääminen ennen kuutta on kuitenkin liian aikaisin."
Lapset on meillä 2-vuotiaana menneet nukkumaan klo 20, ei muuten. Vauvana ja 3-vuotiaasta alkaen muihin aikoihin.
Eiköhän kaikki perheet yritä parhaansa mukaan säätää uniaikataulut heille sopiviksi. Työelämä on aika armotonta ja usein pakottaa heräämään liian aikaisin.
Meillä ei auttanut lapsen uniongelmiin sairaalan unikoulukaan. Lapsi on nyt 19v ja herää viikonloppuisinkin viimeistään puoli kasilta.
Salkkarit saatu katsottua koko porukan voimin eli päivä pulkassa.