Oletko ollut Saksassa, missä päin?
Kommentit (44)
Olen ap ja tykkäsin kyllä olla Berliinissä. Ihanan vapautunut tunnelma. Oli kevät.
Eipä nyt oikein tule mieleen missä en olisi ollut. Käyn joka toinen kuukausi (ennen pandemiaa) ja liput on nyt varattu heinäkuulle. Töiden puolesta ja tuttavia tapaamassa.
No haluaisin kysyä että muuttaisitko Saksaan ja onko saksan kieli hallussa?
Melko lailla joka puolella, vähemmän kyllä entisen DDR:n alueella.
Düsseldorfissa kolmisen kuukautta. Muutoin pikavisiittejä ympäri Saksaa.
Dresdenissä tulee käytyä kolmisen kertaa vuodessa (normaaliaikana). Olen myös vieraillut Berliinissä, Düsseldorfissa, Stuttgartissa, Bremenissä ja Frankfurtissa. Hieno maa ja tykkään kielestä :).
Düsseldorf, Stuttgart, Köln, Aachen
Kieli on hallussa kohtalaisesti.
Voisin muuttaa kyllä, nyt kuitenin toinen maa on seuraava asuinkohde, kun k.kriisistä päästään.
Käynyt olen mm. Hampurissa, Berliinissä, Frankfurtissa, Braunschweigissa, Travemündessä, Ulmissa, Düsseldorfissa ym.
T. 3
Olen asunut nyt Hannoverin lähellä 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No haluaisin kysyä että muuttaisitko Saksaan ja onko saksan kieli hallussa?
Olen aikeissa muuttaa Saksaan osaksi vuotta ainakin, kieli ei ole kovin hyvin hallussa, eikä sitä saakaan haltuun, ellei asu ko. maassa tai ainakin se on sillä tavalla paljon helpompaa. Olen asunut Britanniassa nuorempana ja myöhemmin myös parissa muussa maassa lyhyemmän aikaan. Saksassa haluaisin asua pysyvästi, lähellä Berliiniä.
Hampuri, Köln, Munchen, Dusseldorf, Berlin.
Keski-Euroopan kiertomatkalla Rein-jokea seuraillen, yövyttiin Rüdesheim-am-Rheinissa ja Immenstaadissa, yksi päivä vietettiin Mainaussa. Yllätyksekseni pidin Saksasta kovasti, siellä oli siistiä ja kaunista ja joka puolella tauluja, joissa mikä milloinkin oli verboten. Kirjoitin kauan sitten lyhyestä saksasta laudaturin, ja vieläkin ymmärrän aika paljon saksaa. En silti muuttaisi sinne.
Berliini, Hampuri, Bremen, Bremerhafen ja Hannover käyty läpi
Olen asunut Kölnissä pari vuotta. Vieraillut myös monessa muussa kaupungissa. Kiva maa monella tapaa, mutta en lämmennyt niin paljon, että olisin halunnut jäädä asumaan.
Berliini, München, Köln, Koblenz, Düsseldorf, Frankfurt, Bonn, Kerpen ja pari pikkukylää, joissa on tullut pysähdelty matkan varrella. Osa lomamatkoja, osa työmatkoja, yhteensä varmaan vähän yli kymmenen kertaa tullut Saksassa käytyä.
Onhan siellä tullut käytyä, Berliini, Dresden ja Essenin alue.
Ennen pandemiaa parin kuukauden välein työmatkoilla ja jokusen kerran lomallakin. Kieltä en osaa, tarvittaessa paikalliset kollegat on auttaneet tulkkauksessa. Eniten pidän Hampurista vaikka se taitaa olla turistikohteena vähän harvinaisempi.
Berliini, Frankfurt, Köln ja Stuttgart