Onko irtisanova työnantaja automaattisesti moraaliton hirviö?
Tuosta toisesta ketjusta tuli ilmi tällainen käsittämätön asenne, että vaikka työnantaja irtisanoo työntekijän ihan laillisesti tuotannollisin ja taloudellisin perustein ja noudattaa ihan kaikkia ohjeita ja kohtelaa alaista ihan inhimillisesti, tämä työnantaja on kuitenkin inhottava hyväksikäyttäjä, joka ei tee mitään muuta kuin riistä ja kyykytä työntekijöitään ja puhuu p*skaa, minkä ehtii tai ainakin on ihan surkea liiketoiminnassaan. Onko kaikkien omat työpaikat tällaisia vai mistä tällainen oletus tulee? Vai oikeastiko ei riitä ymmärrys siihen, että toiminta voi hiipua tai vaikeutua tai jopa kokonaan loppua täysin itsestä riippumattomista syistä, kuten esimerkiksi tällä hetkellä koronasta johtuen?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On fiksuja työnantajia ja sitten on niitä jotka kohtelevat ihmisiä osana koneistoa, vailla inhimillisyyttä. itse olen tullut irtisanotuksi muutaman kerran tuta-syistä joten kokemusta on... tiedän että syy ei ole ollut minussa, joko on lakkautettavalla osastolla töissä, työt siirtyvät ulkomaille tms. mutta siinä vaiheessa kun tehtäväksi jäisi perehdyttää seuraaja ja omat työt ei jatku niin kyllä FIKSU työnantaja ymmärtää ettei poispotkitulla työntekijällä ole motivaatiota tehdä ns. velvollisuuttaan. Muutenkin asiat pitää ENNAKOIDA... ei voi olla niin että vain yhden ihmisen tiedon varassa on joku tehtävä... munat yhdessä korissa on typeryyttä.
Niin, en halunnutkaan tehdä tästä nyt uutta perehdyttämisketjua enkä tarvitse myöskään esimerkkejä epäreiluista irtisanomisista. Tarkoitukseni oli saada vastaus kysymykseen, miksi työnantajaa pidetään automaattisesti hirviönä, vaikka emme tietäisi hänestä mitään muuta kuin että hän on irtisanonut jonkun.
ap
Ei niitä automaattisesti pidetä hirviöinä, mistä niin päättelet?? Ketju jonka linkkasit on täynnä juuri niitä surullisia tarinoita miten ihmisarvo irtisanotessa joutuu romukoppaan. Minä olen kokenut toisinkin... mutta myös sen nurjan puolen. Valitettavasti ainakin Suomessa ihmisiä ei arvosteta ( kokemusta on niin Suomi, jenkki kuin ruotsalaisista yrityksistä... kaikissa HYVIN ERILAINEN HR politiikka )
"Valitettavasti ainakin Suomessa ihmisiä ei arvosteta". Kai sinä nyt ymmärrät miten älyttömältä tuo kuulostaa? Anna esimerkkejä, mikä asia Suomessa on erityisen väärin? Erittele.
Sellaista olen kyllä kuullut, että välillä irtisanotut ovat niitä joiden kanssa jokin tietty pikkupomo isommassa firmassa ei tule toimeen, vaikka ovat parempia ja osaavampia kuin henkilöt jotka saavat jäädä. Joskus siis voidaan päästä pelaamaan henkilösuhteilla.
t. eri kuin ap
- Jos on kyse isosta vakavaraisesta työnantajasta jolla on varaa pitää ihmisiä töissä enemmän kuin mitä töiden tekeminen tiukimmiilla mahdollisilla aikatauluilla edellyttää, niin on helkkarin pihi työnantaja
- Jos irtisanottavalla on taloudellisia ongelmia esim perheen sairauksien tms vuoksi, niin on
- Jos pahikset ja kunnian muiden töistä itselleen ottavat saavat jäädä töihin, niin on
- Jos työnantaja leuhkii sillä että on Suomen paras alan yritys, ja halutuin työpaikka, niin on
Ei automaattisesti, mutta kun kaikilla on esim. tiedossa, että yrityksestä pumpataan (semi) laillisin keinoin rahaa ulos, ettei tarvisi maksaa työntekijöille mm. tulospalkkioita (nyyh, viivan alle jää niin vähän), niin eipä ole liiemmin kunnioitusta yrityksen johtoa kohtaan.
Kannattaa tästä ketjusta oppia, että ei täällä saa oikeasti mitään järkeviä vastauksia itse kysymykseen, kaikkeen kysymystä sivuavaan kyllä. Ja alapeukkuja kyllä jaellaan mutta ei osata perustella:).