Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuissosiaalityö kokemuksia

Vierailija
08.04.2021 |

Onko kukaan käyttänyt aikuissosiaalityön palveluita? Missä tilanteessa ja oliko apua? Itsellä olisi ehkä tarvetta, mutta pelkään, että siitä seuraa jotain ongelmia tai "stigma" kun asun pienellä paikkakunnalla. Meneekö tiedot käynneistä minne?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taso vaihtelee. Toiset on ok. Itse jouduin tekemään töitä enemmän asosiaalin toimintatapojen kanssa kuin niitten asioitten joista olisin saanut avun.

Valitettavasti kohdalleni osui maanantaikappaleita...

Vierailija
2/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taso vaihtelee. Toiset on ok. Itse jouduin tekemään töitä enemmän asosiaalin toimintatapojen kanssa kuin niitten asioitten joista olisin saanut avun.

Valitettavasti kohdalleni osui maanantaikappaleita...

Millä tavalla maantantaikappaleita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn laatu heikkoa ja alistava asenne. Maanantaikpl...

Vierailija
4/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asioinut, mutta olen työskennellyt aikuissosiaalityössä. 

Tiedot käynnistäsi menee vain heidän kirjausjärjestelmään. Eivät he ilman suostumustasi lähetä tietojasi minnekään. Korkeintaan kylän juoruilijat saattavat nähdä sinut menemässä tai poistumassa sosiaalitoimistosta. :)

Vaikea sanoa tietämättä asiaa, voivatko he auttaa tilanteessasi. Ota vain rohkeasti yhteyttä, ei siinä ainakaan menetä mitään. Näin korona-aikaan ja muutenkin jos pelkäät 'stigmaa', niin yleensä kunnan sosiaalitoimiston nettisivuilla on neuvonnan sähköposti tai puhelinnumero, johon voit ottaa yhteyttä. He sitten sieltä neuvovat, ohjaavat eteenpäin tai varaavat sinulle tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa. 

Vierailija
5/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedot käynnistäsi menee vain heidän kirjausjärjestelmään. Eivät he ilman suostumustasi lähetä tietojasi minnekään. Korkeintaan kylän juoruilijat saattavat nähdä sinut menemässä tai poistumassa sosiaalitoimistosta. :)

Vaikea sanoa tietämättä asiaa, voivatko he auttaa tilanteessasi. Ota vain rohkeasti yhteyttä, ei siinä ainakaan menetä mitään. Näin korona-aikaan ja muutenkin jos pelkäät 'stigmaa', niin yleensä kunnan sosiaalitoimiston nettisivuilla on neuvonnan sähköposti tai puhelinnumero, johon voit ottaa yhteyttä. He sitten sieltä neuvovat, ohjaavat eteenpäin tai varaavat sinulle tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa. 

Heillä on oikeus valita asiakkaansa👅

Nauhoitukseen kaikki näitten kanssa ettei sitten asiakas muista tai ymmärrä väärin. Yhdessä käydään läpi tallenteet❤️

Tähän on tultu.

Vierailija
6/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauhoitukseen kaikki näitten kanssa ettei sitten asiakas muista tai ymmärrä väärin. Yhdessä käydään läpi tallenteet❤️

Tähän on tultu.

Heillä on velvollisuus käydä läpi kaikki yhteydenotot ja arvioida, miten sosiaalityö voi auttaa. Toisinaan todetaan, että tämä ei kuulu sosiaalityölle, vaan esim. terveydenhuollolle ja seuraava askel on, että ohjataan oikeaan paikkaan asioimaan. Muuten mainitsemistasi asioista minulla ei ole mitään kokemusta, yksikään asiakas ei ole halunnut koskaan nauhoittaa tapaamisia, toki hänellä on siihen oikeus, jos sen katsoo tarpeelliseksi.

Vierailija
7/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu.

Heillä on velvollisuus käydä läpi kaikki yhteydenotot ja arvioida, miten sosiaalityö voi auttaa. Toisinaan todetaan, että tämä ei kuulu sosiaalityölle, vaan esim. terveydenhuollolle ja seuraava askel on, että ohjataan oikeaan paikkaan asioimaan. Muuten mainitsemistasi asioista minulla ei ole mitään kokemusta, yksikään asiakas ei ole halunnut koskaan nauhoittaa tapaamisia, toki hänellä on siihen oikeus, jos sen katsoo tarpeelliseksi.

Lastensuojelussa on välillä mäitä nauhoittelijoita. Kaipa saavat kicksejä kuunnellessaan niitä iltaisin. Yhdessä niitä ei kuunnella.

Vierailija
8/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse saanut mitään konkreettista, jota en olisi jo netistä lukenut ja tietooni saanut.

Vierailija
9/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tultu.

Lastensuojelussa on välillä mäitä nauhoittelijoita. Kaipa saavat kicksejä kuunnellessaan niitä iltaisin. Yhdessä niitä ei kuunnella.

Kyllähän se tekee työskentelystä tosi paljon epämukavampaa, jos asiakas on ennakkoluuloihin perustuen heti sotajalalla ja heittäytymässä mahdollisimman hankalaksi. Tavallaan kuitenkin ymmärrän lasussa sen, että haluaa jotain turvaa itselleen. Siellä monessa asiakkuudessa on kyse vastentahtoisuudesta ja todisteena lähinnä sana sanaa vastaan. Mutta aikuissosiaalityö on vähän eri, vaikea keksiä, minkä takia sinne vapaaehtoisesti apua hakemaan tullut haluaisi nauhottaa keskustelut täydentävästä toimeentulotuesta tai päihdehoidon mahdollisuudesta. :) Ellei kyse ole siis jostain aivan paranoidisesta skitsofreniasta tms mutta sekin kuuluisi jo psykiatrian puolelle. 

Vierailija
10/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitettavasti suostuin asiakkaaksi. Mitään hyötyä ei ollut, päinvastoin uuvutti minua enemmän. Lupauksia eivät pitäneet ja itse piti perään viestitellä kun mitään ei kuulunut moneen kuukauteen. Missään asiassa eivät auttaneet joten lopetin itse asiakkuuden. Toki voi joku hyötyä mutta itse näen täysin turhan ammattiryhmän tässä

Vierailija
11/18 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valitettavasti suostuin asiakkaaksi. Mitään hyötyä ei ollut, päinvastoin uuvutti minua enemmän. Lupauksia eivät pitäneet ja itse piti perään viestitellä kun mitään ei kuulunut moneen kuukauteen. Missään asiassa eivät auttaneet joten lopetin itse asiakkuuden. Toki voi joku hyötyä mutta itse näen täysin turhan ammattiryhmän tässä

Kyseessä on vapaaehtoinen palvelu. Mitä olisit sieltä toivonut saavasi?

Vierailija
12/18 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vapaaehtoinen palvelu. Mitä olisit sieltä toivonut saavasi?

Up

Vierailija
13/18 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/18 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö joka ei ole rutinoitunut sosiaalityön kuluttaja löytää itsensä erikoisesta maailmasta. 

Sanotaan näin: jos tarvitsee apua, sitä ehkä kannattaa hakea muualta.

Vierailija
15/18 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon asiasta missä aikuissosiaalityö voi auttaa. Aikuissosiaalityö toimii sosiaalihuoltolain mukaan ja järjestää esim. asumisen tukea tai sosiaalista kuntoutusta tai myöntää täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea. Kaikki asiat ei kuulu aikuissosiaalityöhön eikä sieltä osata kaikkeen vastata esim syvällisesti Kela-etuuksiin tai työkkäriasioihin. Voivat ohjata oikeelle taholle kyllä. 

Vierailija
16/18 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin läpimätä paska. Aiheuttaa enemmän ongelmia kuin hoitaa. Missään Jeesuksen tilanteessa en halua olla näiden vähä-älyisten tanttojen kanssa tekemisissä. Sotkevat kaikki asiat.

5 vuotta sitten pääsin eroon ja nyt on tilaa käydä töissä ja hengittää.

Vierailija
17/18 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin aikuissosiaalityön kautta hankkeeseen, jossa parannettiin elintapoja. Se oli hyödyllinen. Muuten ei apua ole ollut.

Vierailija
18/18 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt sosiaalityöntekijänä. Uskon että palvelu voi olla hämmentävä monille. Se on varmaan osaltaan myös huonoa tiedottamista aikuissosiaalityön sisällöstä ja millainen palvelujärjestelmä on. Aikuissosiaalityöstä on monenlaisia käsityksiä kuten esimerkiksi että työntekijä voi myöntää harkinnalla taloudellista tukea melkein mihin tahansa koska harkinta ja päätösvalta. Tai että työntekijä voisi järjestää asunnon jos meinaa jäädä asunnottomaksi. Tai ihmiset eivät tiedä että aikuissosiaalityö ei vastaa kaikista etuus- ja raha-asioista. Ihmiset pettyy kun eivät saa haluamaansa konkretiaa ja se on tosi surullista itsestänin kun ei voi paljoa aina tehdä.