Miten kristityt ratkaisevat tämän ristiriidan Raamatussa?
Olen uudesti syntynyt kristitty (jos tämä on korrekti nimike lähiaikoina uskoontulleelle) ja löytänyt Uudesta Testamentista pari hämmentävää kohtaa:
Matteuksen evankeliumissa viidennen luvun jakeissa 17-20 Jeesus ilmoittaa lain olevan nyt ja aina voimassa ja synnin tekemisen edelleen vakavaa.
Galatalaiskirjeen toisen luvun jakeissa 15-21 ja koko kolmannessa luvussa Paavali (tietääkseni Paavali, en ole varma) taas kertoo kuinka synnillä ja lailla ei olekaan merkitystä.
Nämä kaksi kohtaahan ovat täysin ristiriidassa.
Minun oman tulkinnan mukaan synnin teko on edelleen erittäin vakavaa ja väärin eikä sitä tai sen tekemistä saa hyväksyä mutta jos siihen hairahtuu ja katuu sitä sydämessään pätee silloin Paavalin (?) ilmoitus galatalaiskirjeessä ja synnin saa anteeksi. Galatalaiskirjeen toisen luvun kuudennessatoista jakeessa sanotaan: "Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii.". Tämän kohdan voisi tulkita siten ettei lakia tarvitse noudattaa mutta minä tulkitsen sen niin että lain noudattaminen on itsestäänselvyys ja siksi ei yksinään pelastavaa. Se vain täydentää uskoa. Jotkut kristitythän ajattelevat etteivät synnillä ole merkitystä kun taas toiset ovat erittäin lakihenkisiä. Olisi kiva kuulla teidän näkemyksiä. Oletan tänne vastaavan vain uskossa olevien kristittyjen mutta jos oet jotakin muuta muistathan mainita! Olisi myös kiva jos uskontokunnat mainittaisiin.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän ketjun ja aloin miettiä, mitä ihmiselle tapahtui kuoleman jälkeen ennen Jeesusta?
Tietääkö joku?
Sama mitä sen jälkeenkin.
uu ja pee uu ja pee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Lakkaa jauhamasta
Miksi?
Minä olen uskossa mutta en ole koskaan lukenut raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän ketjun ja aloin miettiä, mitä ihmiselle tapahtui kuoleman jälkeen ennen Jeesusta?
Tietääkö joku?
Vedenpaisumuksessa kuolleet ihmiset KAIKKI ihmiset vauvat, lapset ym..joutuivat h.elvettiin
Ne hukutettiin koska ne oli pahoja
muista en ole varma..
Ai niin sodoman ja gomorran KAIKKI ihmiset vauvat ,lapset ym joutuivat h.elvettiin
Ne poltettiin kun siellä asui h.omoja
muista en ole varma
Vierailija kirjoitti:
Minä olen uskossa mutta en ole koskaan lukenut raamattua.
hyvä..ei kannata..ilmeisestikään...
Missään kohtaa Paavali ei kirjoita etteikö synnillä edelleenkään olisi mitään merkitystä, joten ristiriitasi on ihan omaa keksintöäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku?
Keskeinen asia on ristinkuolemalla syntien sovitus.
Ennen Jeesuksen ristinkuoleman sovitusta ihmiset odottivat tapahtumaa ja laittoivat siihen toivonsa.
Jälkeen ristinkuoleman edelleen uskovat ihmiset laittavat toivonsa jo tapahtuneeseen sovitukseen.
Ihmisillä on suurinpiirtein samat mahdollisuudet.
Raamattu on kirjasto ei yksi kirja. Uudestusyntynyt 1995
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku?
Vedenpaisumuksessa kuolleet ihmiset KAIKKI ihmiset vauvat, lapset ym..joutuivat h.elvettiin
Ne hukutettiin koska ne oli pahoja
muista en ole varma..
Ai niin sodoman ja gomorran KAIKKI ihmiset vauvat ,lapset ym joutuivat h.elvettiin
Ne poltettiin kun siellä asui h.omoja
muista en ole varma
Ei kannata tehdä omia oppeja.
Murha ja tappo ovat eri asioita, vaikka molemmissa tulos on sama, joku kuoli. Kun tappaa, niin se on nykylakien mukaan murha, kun se on harkiten tehty. Kuo toistalyö ja siinä lähti toiselta henki. niin silloin ei ollutkaan murha vaan tappo, tai kuolemantuottamus.
Tietääkö joku?